۸۵ هزار میلیارد تومان سرجمع بدهی های شهرداری ؛رشد ۳۳ درصدی بودجه حمل و نقل
تهران (پانا) - شهردار تهران در چهل و یکمین جلسه در جریان ارائه لایحه بودجه 1401 گفت بخش حمل و نقل و ترافیک حدود ۳۳ درصد رشد داشته و بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان را به آن اختصاص دادیم.
علیرضا زاکانی امروز سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰- ضمن ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه به شورا گفت: گرامی می داریم یاد و نام همه شهیدان و شهدای خدمتی که در آتش سوختند و امروز در آستانه سالگرد شهادت آنها هستیم.
شهردار تهران افزود: مفتخریم که اولین بودجه این شورا و این مدیریت شهری را تقدیم کنیم. بودجه سال قبل ۴۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که با اصلاحیه به ۳۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و ما مکلف شدیم در مسیر تحقق آن گام برداریم. افقی که از درامد و تحقق آن داشتیم ۳۲ هزار و ۵۰۰میلیارد تومان تا پایان سال است. بنابراین نیازمند به کار جدی و تحولی هستیم. در بخشی از حوزه ها خلاها و کاستی هایی است که از گذشته برای ما به یادگار مانده است. زاکانی ادامه داد: حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به بانکها بدهکاریم و با احتساب بدهی به مجموعه پیمانکاران، ۸۵ هزار میلیارد تومان سرجمع بدهی ها است.
او اضافه کرد: خلا و کاستی هایی داریم، مثلا در اتوبوسرانی ۷ هزار دستگاه اتوبوس به مدیریت قبل تحویل شد اما چیزی که ما تحویل گرفتیم ۲۲۵۰ اتوبوس بود. در واقع با این عدد یک سوم نیاز شهر قابل تامین بود. این کاستی ها در کنار بدهی ها ویژگی های جدید را برای ما در شهر ایجاد کرد که براساس آن ضرورت دارد گامهای بلندی را برای تحول برداریم.
شهردار تهران یادآور شد: آنچه امروز تقدیم می شود ویژگی های خاص خود را دارد و در راستای رویکردهای تحولی مجموعه مدیریت شهری است. در لایحه بودجه، یک پیوستگی بین پروژه های ۱۴۰۱ و سیاست هایی که در سند تقدیم شده به شورا وجود دارد که از ۴ راهبرد و ۱۲ سیاست و ۹۰ کلان پروژه تشکیل شده است. لذا از سیاست های ۷ گانه که شورا ابلاغ کرد و با تکیه بر برنامه سوم هدف گذاری ها را انجام دادیم.
زاکانی بیان کرد: سعی کردیم از یک امر کلی برای تحول در روح و کالبد شهر شروع کنیم. سرفصل بودجه را دو بخشی بستیم. یک بخش از ویژگی های بودجه سال آینده است و بخش دیگر ناظر تعهدات ما خواهد بود. در بودجه ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد اعتبار دیدیدم که نسبت به بودجه ۳۷ هزار ۷۰۰ میلیاردی ۵۱ درصد رشد دارد.
او عنوان کرد: بودجه را ناظر به برنامه ها ارائه و مبتنی بر اعتبار تنظیم کردیم. در بخش دوم که درخواست مجوز برای آن داریم مبتنی بر مشارکت ها است. ده ها هزار میلیارد تومان را می توان از طریق مشارکت انجام داد که امکانی برای فعال شدن در قالب بودجه برای آن وجود ندارد که با مشارکت مردم، خیرات و برکات برای شهر دارد.
شهردار تهران گفت: در حال تلاش هستیم در ۴۴ هزار بافت پیرامونی تهران در ۹ بخش و ۸ پروژه را در ۸ مجموعه شهر بارگذاری کنیم که تنها در یک نقطه یعنی در شیان انجام شده است. مثلا این ۴۴ هزار هکتار را بررسی کردیم به ۵ نقطه رسیدیم که هتل های ۵ ستاره ساخته شود زیرا کاستی هتل در تهران مشهود است.
زاکانی تاکید کرد: این پنج پروژه توسط اعتبار درون بودجه انجام نمی شود و نیاز به مشارکت دارد و برای ما درآمد پایدار ایجاد می شود. بخش دیگر از مشارکت ها در حوزه حمل و نقل و امور زیر ساختی است.
او افزود: مثلا درباره ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و به پایان رساندن آن و خط موازی بزرگراه امام علی(ع) در غرب تهران باید ساماندهی از طریق مشارکت انجام شود. بازدید ها و شرایط ان مهیاست و باید از طریق تملک این مسیر را طی کنیم یا ادامه بزرگراه شهیدصیاد شیرازی تا بزرگراه آزادگان نیز از این جنس پروژه ها است. باید مجوز بگیریم و سرمایه گذار داخلی و خارجی جذب کنیم و با انجام این کارها درآمد پایدار و گشایش برای شهر ایجاد می شود.
زاکانی بیان کرد: ۵۱ درصد رشد بودجه را داشتیم که عمده آن یعنی ۱۵ هزار میلیارد آن ناشی از عوارض عمومی است. در بخش شهرسازی و تحول در آن، با دست خودمان قفل بر ساخت وساز شهر زدیم. از سال ۹۱ حدود ۳۱ هزار پرونده در سال صادر می کردیم اما امروز ۴۷۰۰ پرونده داریم و این عدد قابل مقایسه نیست.
او اضافه کرد: درک درستی از این موضوع نداریم. با وجود ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده، امکان ساخت و ساز در شهر وجود ندارد و خودمان با دست خودمان به ساخت وساز شهر قفل زدیم و دلمان خوش است که شهر را اداره می کنیم. باید دست به دست هم دهیم و قفل ها را از شهر برداریم.
شهردار تهران عنوان کرد: بحث مالیات بر ارزش افزوده که از دی ماه از ۳ درصد تبدیل به ۴ درصد شد برای ما بسیار مهم خواهد بود. همچنین در آمد اختصاصی سازمانها و شرکت ها را ۶۹ درصد افزایش دادیم چرا که کرونا در حال افول است و شرایط کشور به سمت رونق بر می گردد و بر همین اساس تکالیف جدی برای سازمانها و شرکت ها ایجاد کردیم. در بحث مولد سازی و انضباط مالی، ۱۶۷ درصد رشد مربوط به اموال و مولدسازی را مد نظر قرار دادیم تا بهره وری و کارایی را افزایش دهیم.
زاکانی یادآور شد: در این بودجه، درآمدها ۵۵ درصد، واگذاری دارایی سرمایه ۸۹ درصد رشد داشته ولی رشد واگذاری دارایی مالی منفی ۱۴ درصد است. فروش ملک و مجتمع های ایستگاهی ۹۰ درصد و تسهیلات و اوراق مشارکت منفی ۱۹ درصد است.
او گفت: امید داریم درآمد برای شهر محقق شود. زیرا رشد ۸ درصدی که برای کشور در نظر گرفته شده از طریق سیاست های تشویقی و گره گشایی از ساخت وساز، افزایش درآمدهای پایدار، ساماندهی و برنامه ریزی جدی در درون شهرداری و افزایش بهره وری و بهره گیری از شیوه های نوین مالی فراهم می شود، این امکان را به وجود می آورد که ظرفیت های جدیدی را خلق کنیم تا این ۵۶ هزار میلیارد تومان را تامین کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه در بحث توزیع مصارف در بودجه موضوع هزینه ای آن ۸ درصد افزایش دارد، تصریح کرد: درواقع ۲۳هزار و ۴۷۱میلیارد آن هزینه ای است که یک بخش دیگر آن نیز ناظر به ۱۰ درصد حقوق و تورم و میزان هزینه در ارائه خدمات است. در بحث تملک دارایی سرمایه ای ۳۶۰۰ میلیارد تومان را برای تملک قرار دادیم و در بخش تملک دارایی ها نیز با یک رشد ۳۳ درصدی ۱۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد را مدنظر قرار دهیم که در آن بخشی از بدهی به بانک و پیمانکاران را هم در نظر گرفتیم.
زاکانی بیان کرد: طی این تقسیم بندی ها بیشترین امکان بهره مندی برای توسعه مدیریت و هوشمند سازی شهر بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به تملک دارایی و بدهی هاست و بخش عمده آن یعنی ۶هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن ناظر به حقوق و مزایایی است که باید به کارمندان ارائه کنیم.
او ادامه داد: سرفصل بعدی در حوزه حمل و نقل و ترافیک است که ۳۳ درصد رشد داشته و بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد را به آن اختصاص دادیم. در واقع هم معاونت حمل و نقل و هم فنی و عمرانی ما را شامل می شود. در سرفصل خدمات شهری نیز ۱۴ درصد از سهم کل اعتباری را به این جهت اختصاص دادیم که نزدیک ترین و ملموس ترین سطح خدمت به جامعه در این حوزه انجام می شود.
او گفت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی ۹ درصد از اعتبارات را اختصاص دادیم و البته این موضوع کلی است و ابعاد متفاوتی دارد. در شهرسازی و معماری بخش ایمنی و مدیریت بحران ۵ درصد از بودجه به آن اختصاص دارد. برای حوزه ۳ درصد از اعتبار را در اختیار گذاشتیم.امیدواریم همه این تقسیم بندی ها توزیع متوازنی از خدمت را برای ما فراهم کند. این سطح اولیه بودجه است و برخی از این سطوح از طریق مشارکت می تواند چند برابر شود مثلا در حمل و نقل یا موضوع خدمات شهری که نگاه جدید و مشارکت پذیری امکان بزرگی را برای ما فراهم خواهد کرد.
شهردار تهران بیان کرد: امیدواریم سال آینده متفاوت با سال های قبلی خود قرار گیرد. در مسیر تغییر و تحول، سیاست های شورای شهر را مد نظر قرار دادیم و ذیل آن کار سازی را شروع کردیم و رویکردهای تحولی را دنبال کردیم. اگر قرار است شهر را زیست پذیر و آرامش را در آن حاکم کنیم کف این موضوع باید بحث هوای پاک باشد و تهران باید به سمت هوای پاک برود. این اتفاق نمی افتد مگر اینکه منشا آلایندگی ها را کاهش دهیم.
زاکانی عنوان کرد: امروز سهم حمل و نقل شخصی در تهران ۷۵ درصد است و حمل و نقل عمومی به سمت اقل خود سیر می کند و به دلیل مشکلاتی که دارد بتدریج در حال خارج شدن از گردونه خدمت به مردم است.
وی افزود: در این ۴ ماه توجه به حمل و نقل عمومی داشتیم. ۷ هزار دستگاه اتوبوسی که تحویل دوره قبل مدیریت شهری شده بود اما ۲۲۵۰ اتوبوس را تحویل ما دادند و برای جبران این کاستی اولا ۱۷۵ دستگاه در همان ماه اول خریداری که شاید این تعداد با اتوبوس های خریداری شده در ۴ سال گذشته برابری کند. از این ۱۷۵ دستگاه ۱۱۰ دستگاه تحویل شده و ۶۵ دستگاه نیز در آستانه تحویل و در مرحله تسویه مالی قرار دارد.
او اضافه کرد: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا عید نوروز با تغییر مخازن به ناوگان اضافه می شود. برای سال آینده نیز ۱۴۰۰ دستگاه اورهال می شوند که ۳۰۰ دستگاه دو کابین و ۱۰۶۰ دستگاه تک کابین است. باید امسال تعداد اتوبوس ها را به سه هزار و سال آینده به ۴۵۰۰ دستگاه برسانیم. برای ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم قرارداد بستیم و ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز قرارداد بسته خواهد شد.
شهردار تهران با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی خواستار ساخت ۴۰ کلانتری در شهر تهران شده است، افزود: میتوان به گونهای مراکز را توسعه داد که برای مثال در یک مسجد یا پارک، امکانات فراوانی دراختیار نیروی انتظامی قرار گیرد. اما دیگر ساختمانی در ابعاد پاسگاه نیست بلکه مکانی برای استقرار نیروی انتظامی است. البته فضایی در منطقه ۱۵ برای ساخت و ساز تخصیص خواهد یافت.
او در ادامه بیان کرد: زمان رسیدن اورژانس به بیمار حدود ۱۸ تا ۲۰ دقیقه است که زمان استاندارد جهانی ۱۲ دقیقه است. شهرداری برای توسعه اورژانس باید کمک کند. باید پایگاههای محدود و موثر عملیاتی شوند تا مردم آسیب نبینند.
زاکانی ضمن اشاره به موضوعات ترکیبی، عنوان کرد: موضوع زنان و دختران و مادران و کودکان برای شهرداری بسیار مهم است. ۳۵۲ پارک نشانه گذاری شده است تا تمام یا بخشی از پارک محصورسازی و مناسب سازی شود و هر شهروند در محله خودش از پارک استفاده کند.
شهردار تهران با بیان اینکه تلاش میشود تا از ظرفیتهای شهر تماما استفاده شود، افزود: باید مدیریت شهری از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود. برای این حرف، تمهیدات خودمان را آماده کردهایم.
او با بیان اینکه تاکنون قرارگاه اجتماعی سابقه تاریخی نداشته است؛ افزود: قرارگاه اجتماعی تحول بزرگی در حوزه اجتماعی و شهر ایجاد میکند. این موضوع معطوف به ندیدن معتادان، کودکان کار، کارتن خوابها و متکدیان در شهر است اما این بخش کوچکی از کار بهشمار میرود. مهم آموزش کودک کار و خیابان و معتادان است؛ همچنین تمامی افراد باید توانمند سازی شوند. وظیفه اجتماعی شهرداری توانمندسازی این افراد است. کنار شهرداری مجموعههای مرتبط تخصصی قرار دارند که تک تک مجموعهها در کنار هم «ما» میشوند.
شهردار تهران با اعلام اینکه نقطه آغاز تمامی این اقدامات، تحول در شهرداری است، گفت: بزرگترین سرمایه شهرداری، پرسنل هستند. توجه به پرسنل و ایجاد امکان و رفاه برای ما بسیار مهم است. دو برابر نیاز شهرداری، پرسنل وجود دارد. راه حل این است که آنها را آموزش دهیم تا رشد پیدا کنند و سپس زمان خدمتگزاری را افزایش دهیم.
زاکانی با بیان اینکه میتوان ۴۱ درصد خدمات شهرداری را در زمان عصر ارائه داد، تشریح کرد: علاوه بر ارائه خدمت در صبح تا ظهر، میتواند شیفت دوم هم برای خدمت رسانی باشد. طبق تحقیقات و بررسیها نمیتوان ۵۹ درصد کار را در شیفت عصر ارائه داد. مردم به جای اینکه ۸ ساعت به شهرداری مراجعه کنند، ۱۶ ساعت دسترسی به شهرداری خواهند داشت. قرار شده است که این موضوع از دو منطقه به صورت پایلوت آغاز شود و سپس به دیگر مناطق تسری پیدا کند.
به گفته او؛ آمادگی مدیریت شهری برای پذیرش مشارکت است. این مشارکت فرهنگی و اجتماعی به سرای محلات سوق داده خواهد شد و در این دوره از مدیریت شهری تقویت خواهند شد تا نخبگان موجود در شورایاریها و خارج از آن برای محلات خودشان تصمیم گیری کنند.
شهرداری تهران با تأکید براینکه در تمامی سطوح شهرداری باید مشارکت، نهادینه شود، افزود: شهرداری شرایط خود را به سمتی تغییر می دهد که ارائه خدمت را با مشارکت پذیری انجام دهد.
زاکانی درباره چهار راهبرد مدیریت شهری دوره ششم، توضیح داد: راهبرد نخست این است که افق ایده آل ترسیم شود و ناظر به آن برنامه ریزی عملیاتی داشته باشیم. درحال حاضر شهرداری در افق ترسیم شده درحال حرکت است. راهبرد دوم این است که مسئولان کشوری و شهروندان را ناظر به این افق، هم داستان کنیم. این راهبرد هم درحال اتفاق افتادن است.
او ادامه داد: راهبرد سوم، انجام فعالیتها از طریق مشارکت است. زمینههای اجرایی این راهبرد درحال فراهم سازی است. ذهن و خلاقیت شهروندان برای مدیریت شهری مهم است. اگر شهروندان همسو با شهرداری باشند کار ۲۰ ساله را میتوان در ۴ سال انجام داد.
شهردار تهران درباره راهبرد چهارم یعنی هوشمند سازی، بیان کرد: بخشی از زیرساختهای فنی هوشمند سازی مهیا شده و بخشهای دیگر تا پایان امسال، آماده خواهد شد. سه پروژه در حوزه هوشمندسازی برای سال آینده طراحی شده است. نخست، کیف پول است تا شهروندان اعتبار داشته باشند و از این طریق از سایر خدمات شهری استفاده کنند. شروع این کیف پول با حداقل اعتبار برای همگان خواهد بود.
زاکانی در ادامه عنوان کرد: پروژه دیگر باشگاه شهروندان است تا اطلاعات و اشراف نسبت به اطلاعات شهروندان از طریق زیرساختهای موجود مهیا شود. این اقدام برای هدف گذاری خدمت رسانی است. پروژه سوم، پرداخت الکترونیک است که با تعدادی بانک از جمله بانک شهر وارد مذاکره شدهایم. این پروژه تحول بزرگی در شهر ایجاد میکند.
او با بیان اینکه انتقال باراندازهای تهران برای شهرداری یک موضوع مشارکت پذیری بهشمار میرود، افزود: در حوزه باراندازها مشکلات متعددی وجود دارد. انتقال پایانه شرق سال آینده انجام میشود. البته دو پایانه دیگر باید جابهجا شوند. همکاران بنده درحال پیگیری «هفته سرمایه گذاری در تهران» در خرداد سال آینده هستند تا تمام پروژهها از طریق سرمایه گذار داخلی و خارجی اجرا شود.
ارسال دیدگاه