تولید سالانه ۱۱۵ هزار تن عسل در کشور

تهران (پانا) - مجری طرح توسعه زنبورداری وزارت جهاد کشاورزی، تولید سالانه عسل را حدود ۱۱۵ هزار تن و ظرفیت صادراتی این محصول را ۵ هزار تا ۱۰ هزار تن عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
تولید سالانه ۱۱۵ هزار تن عسل در کشور

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین اکبرپور با اعلام این مطلب گفت: در ۸ ماهه امسال، ۱۰۸۰ تن عسل به ارزش ۸۶ میلیارد تومان از کشور صادر شده است.

وی افزود: طی این مدت ۷ تن و ۱۴۰ کیلوگرم بره موم به ارزش یک میلیارد تومان نیز فقط به کشور چین صادر کرده ایم.

مجری طرح توسعه زنبورداری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با توجه به مرغوبیت عسل ایران، چین نسبت به واردات این محصول تمایل نشان داده و این کشور به دلیل جمعیت بالا، بازار خوبی برای تولیدات زنبورداران ایران است و موجب ترغیب آنان برای تولید می شود.

اکبرپور اظهار داشت: عسل ایران در سال جاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند بحرین، کویت، قطر، عمان، کشورهای اتحادیه اروپا همچون آلمان و انگلستان و سایر کشورها نظیر کانادا، هنگ کنگ، استرالیا، اندونزی، مالزی، عراق و لبنان صادر شد.

وی در مورد تنوع عسل های تولید شده گفت: عسل ها بر اساس طعم و نوع گیاه، تقسیم بندی می شوند به طوری که ۶۰ درصد عسل های تولیدی چند گیاه و ۴۰ درصد دیگر تک گیاه هستند.

مجری طرح توسعه زنبورداری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سالانه نزدیک به ۷ هزار تن عسل چند گیاه کوهستان، حدود ۵ هزار تن چند گیاه دشت، قریب به ۴ هزار تن عسل گون، حدود ۳ هزار تن عسل کنار، ۱۵۰۰ تن عسل گون گزانگبین، ۱۰۰۰ تن عسل مرکبات و ۱۰۰۰ تن عسل گشنیز در ایران تولید می شود.

وی گفت: درخواست نوع عسل برای صادرات بر اساس ذائقه مردم کشورها فرق می کند به طوری که کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس بیشتر عسل کنار و برخی کشورها عسل گون و گون دشت و کوهستان مصرف می کنند.

اکبرپور اذعان داشت: آنچه برای حوزه صنعت زنبورداری مهم است، افزایش عملکرد تولید، صادرات عسل و سایر محصولات آن مانند بره موم و ژل رویال و همچنین رعایت استانداردهای مورد نظر کشورهای وارد کننده است.

وی تصریح کرد: چین پروتکل بهداشتی خود را برای واردات عسل ایران به سازمان دامپزشکی کشور ارسال کرده و متناسب با این پروتکل بهداشتی، نمونه های عسل به این کشور ارسال می شود و امیدواریم با کمک شرکت های خصوصی و هلدینگ های داخلی بتوانیم عسل به چین صادر کنیم.

مجری طرح توسعه زنبورداری وزارت جهاد کشاورزی افزود: عسل تولید داخل در آزمایشگاه های مرجع سازمان دامپزشکی کشور بررسی و از نظر مواردی همچون میزان ساکارز، اسیدهای آمینه، آفتکش ها و آلاینده ها بررسی و آنالیز می شوند.

وی با تاکید بر افزایش عملکرد تولید عسل در کشور گفت: میانگین تولید عسل در هر کندو نزدیک به ۱۰ کیلو و ۲۷۰ گرم است و تلاش می کنیم از طریق آموزش و افزایش آگاهی زنبورداران عملکرد تولید در کندو ها را افزایش دهیم.

اکبرپور درباره تولید رویال ژل در صنعت زنبورداری برآورد کرد امسال بیش از ۳.۵ تن از این محصول در کشور تولید شود.

وی اضافه کرد: با توجه به نیاز شرکت های دارویی به رویال ژل به عنوان مواد اولیه برخی داروها، تمام رویال ژل تولیدی به مصرف داخل می رسد.

اکبرپور اعلام کرد: برای حمایت از تولید داخل، واردات رویال ژل از سال ۹۸ ممنوع شده و این ممنوعیت ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار