وزیر اقتصاد: اسامی ابربدهکاران در سایت بانک‌ها منتشر می‌شود

طبق دستور رییس‌جمهوری به بانک‌ها تکلیف می‌شود به افراد با اتکا به اعتبارشان بدون وثیقه و ضامن وام دهند

تهران (پانا) - وزیر اقتصاد و دارایی گفته است که اسامی ابربدهکاران در سایت بانک مرکزی منتشر می شود.

کد مطلب: ۱۲۴۸۵۷۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر اقتصاد: اسامی ابربدهکاران در سایت بانک‌ها منتشر می‌شود

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره نگاه دولت سیزدهم به نظام بانکی گفت: «اهالی بانک‌ها نزدیک 10 سال بود که با تیم اقتصادی دولت و رییس جمهور دیدار نداشتند که این مهم انجام شد.

وی ادامه داد که بالای 95 درصد پروژه های کشور با کمک شبکه بانکی انجام می شود و اگر دولت به دنبال پشتیبانی از تولید است، حتما تولید و سرمایه گذاری و اشتغال بدون کمک بانک ها محقق نمی شود. تولید و عدالت و مقاوم شدن اقتصاد ایران در برابر شرایط تولید از دغدغه های ماست. نهاد بانک باید قوی، ارزشمند و پاسخگو باقی بماند از این رو باید به سمت برنامه اصلاح برویم.

وی با اشاره به برنامه اصلاح رابطه تولید کنندگان و مردم با بانک ها به عنوان برنامه کوتاه مدت وزارت اقتصاد اظهار کرد: «این برنامه برای مردم و تولیدکنندگان جهت این است که بتوانند با رویکرد جدیدی با بانک ها مواجه شوند.»

خاندوزی درباره اصلاح نظام بانکی توسط دولت سیزدهم گفت: «عملکرد چهارماهه اولیه دولت سیزدهم نشان می دهد که تا چه اندازه به نظم مالی اهمیت می دهد. ترازنامه بانک مرکزی نشان می دهند یک جز در پایه پولی نقش کاهنده دارد و آن مسئله بدهی دولت است. دولت در عملکرد چهارماه این نسبت کاهنده بوده و نشان از نظم دولت در موضوع مالی دارد.»

وی افزود: «دولت و مجلس در سال های گذشته باری بر روی دوش بانک مرکزی گذاشته اند بدون اینکه بر تحمل بانک ها تامل شده باشد اما در دولت سیزدهم در بودجه 1401 به نسبت گذشته کمترین میزان از فشارهای غیر عادی وجود دارد.»

وی درباره اقداماتی که در وزارت اقتصاد و دارایی انجام شده است گفت: «درحوزه بانک های دولتی که وزیر اقتصاد در آن نقش آفرینی دارد بر عنصر شفافیت تمرکز کردیم تا شبکه بانکی بداند با یک دستور کار واقعی پیش می رود.»

وی درباره بنگاه داری بانک ها گفت: «وقتی ترازنامه بانک با جزییات منتشر می شود، نشان از شفافیت دارد و اگر مدیران بانک ها از انتقادها در امان بودند وزارت اقتصاد دیگر وعده نمی دهد و تمام صورت های مالی بانک ها و شرکت های زیرمجموعه باید شفاف باشد.»

وی عنوان کرد که بعد از این تمام قراردادها بصورت شفاف در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و حتی این قراردادهای آنلاین نوشته خواهد شد تا همه چیز شفاف باشد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: «فعالان اقتصادی حق دارند نسخه ای از قراردادهای بانکی خود را در اختیار داشته باشند، همچنین نرخ سود تسهیلات پرداختی و جرایم و دیرکردها به وضوح باید پیگیری شود. در این زمینه سامانه‌ای در وزارت اقتصاد طراحی شده است و همه استان ها می‌توانند موارد را معرفی کنند. در روزهای گذشته مواردی از تخلفات عنوان شده است و با جدیت با مدیران شعبی که تخلفات آنها احراز شود برخورد و اطلاع‌رسانی می‌شود.»

وی افزود: «حساب های ابربدهکاران بانکی در سایت بانک ها مشخص و شفاف است. این دستور فقط مختص بانک های دولتی نیست و حتما در مورد بانک های خصوصی هم اجرا خواهد شد.»

خاندوزی درباره وام های بدون وثیقه گفت: «همچنین تا چند روز دیگر به بانک های دولتی تکلیف می کنیم با اتکا به اعتبار هر فردی بدون ضامن و وثیقه وام بدهند و این دستور رییس جمهور است و چندماه بعد برای اعتبارهای بالاتر اقدام خواهیم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار