مهرداد بخشی*

«چارسو»؛ سیمای یک فضای جشنواره‌ای

خانه جشنواره برای اصحاب رسانه در فاصله 15 روز مانده به جشنواره مشخص شد. بر خلاف این که اکثریت افراد گمان می‌کردند مانند سال گذشته «برج میلاد» به عنوان محل اصلی برگزاری جشنواره انتخاب شود اما پردیس سینمایی «چهارسو» به عنوان خانه چهلمین جشنواره فجر انتخاب شد.

کد مطلب: ۱۲۴۸۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
«چارسو»؛ سیمای یک فضای جشنواره‌ای

بدون شک چنین اتفاقی با واکنش‌های بسیاری مواجه خواهد بود اما همواره هر انتخابی با اعتراض عده‌ای مواجهه است و هر سال که جشنواره در محل مشخصی برگزار شده موافقان و مخالفان بسیاری داشته است.

اما شکل معمارانه پردیس سینمایی «چارسو» و تمرکزی که در محیط آن وجود دارد، همواره این محیط را به فضایی ایده‌آل برای برگزاری جشنواره تبدیل می‌کند. در طی سالهای گذشته هم برگزاری جشنواره‌های متعدد بین‌المللی در این مکان هم مؤید این نکته است.

طی سالهای گذشته از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینماحقیقت گرفته تا جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در این مکان برگزار شده است و کیفیت مناسب سالن‌ها و تعدد آنها موجب شده تا این جشنواره‌ها که اتفاقاً وجوه بین‌المللی هم دارند مورد توجه قرار بگیرند.

بسیاری از منتقدان معتقدند این فضا به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر و هم‌چنین به دلیل هم‌نشینی با فضای تجاری در شأن برگزاری رویداد مهمی چون جشنواره فیلم فجر نیست. اما نکته مهم اینجاست که این فضا به دلیل رعایت استانداردها به لحاظ تجهیزات سینما و زیرساخت‌های سخت‌افزاری همچنان یکی از بهترین مکان‌ها برای پخش و تماشای فیلم است. از طرفی به شکل معمول فستیوال‌ها در مکان‌هایی برگزار می‌شود که فضایی متمرکز دارند. این تمرکز در فضا جدای از برج‌میلاد در هیچ‌یک از فضاهای سینمایی دیگر محقق نمی‌شود.

اگرچه شاید فضایی مانند «ایران‌مال» هم چنین تمرکزی را برای برگزاری جشنواره داشته باشد اما به دلیل فاصله‌ای که با مرکز شهر تهران دارد به لحاظ رفت و آمد فضای معقولی به نظر نمی‌رسد.

«برج میلاد» هم به عنوان یک مجموعه متمرکز شاید گزینه خوبی باشد اما یکی از نکات منفی آن نبود استانداردهای لازم برای پخش فیلم است و به صورت معمول تماشای فیلم در محیطی که برای نمایش فیلم طراحی نشده است عقیم می‌ماند.

اگر بحث هم‌نشینی فضای تجاری و پردیس سینمای «چهارسو» مطرح باشد، این اتفاق به عنوان یک الگو در کشور ما در جریان افتاده است و بیشتر سینماهای امروز ما در کنار مراکز خرید قرار دارند.

اگر چه به اصل این قضیه می‌توان نقدهایی وارد کرد که چرا سینماهای ما در کنار مراکز خرید بنا می‌شوند اما چنانچه بخواهیم به واسطه امکانات موجود انتخابی داشته باشیم از جهات مختلفی «پردیس سینمایی چهارسو» مکانی است که برای برگزاری جشنواره جواب داده است.

شکل محیط و تمرکز در آن یکی از نکات مهم در شکل‌گیری یک فضا و اتمسفر فرهنگی است. در فاصله ده روز که قرار است جشنواره برگزار شود، آنچه در کنار تماشای فیلم‌ها اهمیت دارد، فضای جشنواره است که این فضا در محیط «چارسو» محقق خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار