رئیس سازمان زندان‌ها خبر داد؛

اقدام برای اشتغال مددجویان در زندان‌های کشور؛ 2 استان پایلوت اشتغال‌زایی می‌شوند

تهران (پانا) - رئیس سازمان زندان‌ها از تعیین اقدامی جدی برای اشتغال مددجویان خبر داد و گفت که به‌زودی یک زندان در استان تهران و یک استان در کشور به عنوان پایلوتی در امر اشتغال‌زایی قرار خواهد گرفت تا الگویی برای زندان‌ها باشد و در نهایت بتوان به نمونه‌ای از اشتغال حداکثری در زندان‌ها رسید.

کد مطلب: ۱۲۴۸۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
اقدام برای اشتغال مددجویان در زندان‌های کشور؛ 2 استان پایلوت اشتغال‌زایی می‌شوند

جمعی از کارآفرینان کشور در نشستی با حضور غلامعلی محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و با محوریت توسعه حوزه اشتغال و اشتغال‌زایی در زندان‌ها به گفت‌وگو و تبادل‌نظر نشستند.

در این نشست محمدی با تأکید بر اینکه در زندان‌های کشور مکلف به امور اجرایی مددجویان ساکن در زندان‌ها هستیم، گفت: اغلب مددجویان کشور به واقع نیازمند مشاوره‌های فکری و حتی کمک‌های مادی هستند که باید در هردو جهت به آنان کمک کرد.‌

با اشتغال کاری کنید که زندانیان به حیات طیبه‌‍‌شان دست یابند

وی تصریح کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که نباید از همسایه خود غافل شویم و بالتبع یکی از این همسایه‌ها نیز زندان و زندانیان است. پس لازم است با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی مثل اقدامات کارآفرینی و یا کمک‌های خیرین و نیز همکاری سایر دستگاه‌ها کاری کنیم که این افراد بتوانند به حیات طیبه خودشان دسترسی پیدا کنند.

رئیس سازمان زندان‌ها توضیح داد: در حوزه معنوی موظف به تربیت روح و فکر مددجویان هستیم و از حیث مادی نیز باید سراغ کمک‌های مادی در فرآیند روند اصلاحی و تربیتی برویم. ضمن اینکه مهمترین وظیفه سازمان زندان‌ها و هدف مجازات مطابق با علم کیفرشناسی امر اصلاح و تربیت است.

محمدی ادامه داد: موضوع اصلاح و تربیت، فهم و ادراک مشترک همه جوامع درخصوص نگهداری زندانیان است؛ بنابراین همین بحث اشتغال زندانیان اعم از مولد و نشسته می‌تواند بهترین بستری باشد که درخدمت اصلاح و تربیت مددجویان بکار گرفته شوند. این می‌تواند مسیری برای ورود کارآفرینان به این امر خیر باشند.

کارآفرینان بازاری برای فروش تولیدات مددجویان فراهم کنند

وی تقویت آمار اشتغال در زندان‌ها را لازم دانست و گفت: مددجویان زندان‌ها عمدتا در بحث فروش اجناس تولیدی‌شان در زندان است که به مشکل می‌خورند. امیدوارم کارآفرینان در شرایط اقتصادی کشور، بازاری را هم برای فروش تولیدات مددجویان ما برقرار سازند. ما در هردو بخش مشکلاتی را پیش رو می‌بینیم.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه آمار بازگشت مجدد افرادی که در زندان تحت حرفه‌آموزی قرار می‌گیرند، از نرخ پایینی برخوردار است، تأکید داشت: باور داریم هروقت زندانی بتواند حرفه و شغلی یاد بگیرد و بعد از خروج از زندان نیز تحت حمایت‌های سازمانی قرار گیرد، بازگشت مجدد آنان به زندان‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بازسازگاری زندانیان زمانی محقق می‌شود که ضمن تحمل کیفر، حرفه‌ای هم بیاموزند و بعد از خروج ضمن اقدامات مراقبتی به بازار کار وارد شوند. بنابراین لازم است ریشه بیکاری در زندان‌ها را بخشکانیم یا به حداقل ممکن برسانیم.

کارآفرینان توسعه اشتغال در زندان را توفیق بدانند

محمدی اینگونه نیز خطاب به کارآفرینان مشتاق به کار در زندان‌ها گفت: ما نیاز به راه‌های کاربردی برای عملیاتی کردن اشتغال مولد و توسعه اشتغال نشسته و البته بازاریابی و فروش محصولات آنان داریم پس باید قدم مثبتی در این راه برداشت. براین اساس هم توسعه اشتغال در زندان‌ها قطعا توفیق و کسب خیری برای شما خواهد بود و بدانید در مسیر خیر قدم گذاشته‌اید.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به روایات دینی در دستگیری از این‌چنین نیازمندانی گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند اگر یک مسلمان گره‌ای از کار کسی باز کند ثوابش ده‌ها برابر بیشتر از خواندن زیارت عاشورا زیر قبه امام حسین(ع) است؛ پس بدانید ورود شما و گره‌گشایی از این مددجویان به دستان شما چه ثواب و خیری برایتان رقم خواهد زد.

برای ما نه زندان بلکه ملاک باید حبس باشد

وی در این نشست همچنین ضمن اشاره به دو عملکرد سازمان زندان‌ها طی مدت اخیر یادآور شد: با بررسی‌هایی که داشتیم متوجه شدیم که طی ۹ ماه اخیر نزدیک به ۶۳ هزار نفر از افراد ورودی به زندان‌ها را کسانی تشکیل داده‌اند که مدت حضورشان در زندان کمتر از سه روز بوده است.

محمدی با اشاره به راهکار طراحی شده برای رفع این مشکل ادامه داد: تلاش کردیم منهای تعیین وثیقه اموال غیرمنقول، مال منقول مثل خودرو یا طلا را نیز به‌عنوان وثیقه تعریف کنیم که به تازگی نیز بخشنامه آن توسط دادستان محترم کل کشور ابلاغ شده است. این اقدام مانع جلوگیری ورود چندهزار نفر به زندان خواهد شد.

وی همچنین توضیح داد: زندان به ماهوی زندان بودن، مطرح نیست چراکه ما با افرادی مواجه‌ایم که با وجود ارتکاب جرم اما لزوما جایشان در زندان نیست. بجای زندان باید حبس ملاک عمل قرار گرفته و حتما نباید محل اقدام ما خود زندان باشد.

از مکانیزم‌هایی استفاده کنیم که زندانی تشویق به کار شود

محمدی در این راستا از برنامه‌ریزی برای تدارک هرچه بیشتر و سریع‌تر پایندهای الکترونیک خبر داد و در عین حال با اشاره به هزینه‌کرد بالای زندان‌ها، گفت: اگر مددجویان را تحت پوشش سامانه‌های الکترونیک قرار دهیم، دیگر شاهد هزینه‌های جاری و آسیب‌های زندان نخواهیم بود.

رئیس سازمان زندان‌ها اعتقاد داشت: زندان را باید تبدیل به کارگاه تولیدی کرامت‌محور کرد. بنابراین با استفاده حداکثری از تجربیات و پیشنهادات شما کارآفرینان باید سراغ کارگروه‌هایی در حوزه‌های بازاریابی، اشتغال نشسته، اشتغال مولد، اشتغال خانواده‌ها، فعالیت‌های خدماتی و غیره رفت. درخواست می‌کنم کارآفرینان از زندان‌ها نیز بازدید کنند تا از ظرفیت‎های زندان استفاده حداکثری شود.

وی بیان کرد: اگر ما از اصلاح و تربیت و بازپروری و منع بر بازگشت آنان به زندان دم می‌زنیم، باید سراغ اشتغال برویم. نباید وقتی به زندانی می‎رویم، شاهد افرادی باشیم که همیشه روی تخت‎ها خوابیده‎اند. باید کاری کنیم که افراد در زندان‌ها مشغول به کار شوند و انگیزه کار را برایشان ایجاد کرد. از مکانیزمهایی استفاده کنیم که زندانی تشویق و ترغیب به کار شود.

الگویی از اشتغال حداکثری زندانیان را طراحی می‌کنیم

محمدی توجه به خانواده زندانیان را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: اصل شخصی بودن مجازات صرفا مستولی بر خود زندانی است و نه خانوده او؛ بنابراین باید زمینه اشتغال را نیز برای خانوده آنان فراهم کنیم تا در وضعیت اقتصادی امروز مشکلات مضاعفی بر آنان ایجاد نشود.

رئیس سازمان زندان‌ها از تعیین اقدامی جدی برای اشتغال مددجویان گفت و عنوان کرد: به‌زودی یک زندان در استان تهران و یک استان را در کشور به عنوان پایلوتی در امر اشتغال‌زایی قرار خواهیم داد تا الگویی برای زندان‌ها باشد. نهایتا هم بتوان به نمونه‌ای از اشتغال حداکثری در زندان‌ها برسیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدمات تأمینی و تربیتی کشور، گفتنی است در این نشست جمعی از کارآفرینان مطرح کشور به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداخته و جهت توسعه اشتغال در زندان‌ها ابراز علاقه‌مندی و اعلام آمادگی کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار