تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان آموزش و پرورش نباید درگیر تعارض منافع شوند

طرح «تعارض منافع» در کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال بررسی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تعارض منافع در آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد افرادی که در این وزارت‌خانه تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند باید از نظر حقوق مراقبت شوند تا منافع عمومی به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه فدای منافع شخصی نشود.

کد مطلب: ۱۲۴۸۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان آموزش و پرورش نباید درگیر تعارض منافع شوند

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص ممنوعیت مدرسه داری با مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

مهرداد ویس کرمی با اشاره به تعارض منافع گفت: انسان به صورت طبیعی دوست ندارد از روی خودش عبور کند و منافع خود را زیر پا بگذارد اما این بدان معنا نیست هر کجا تعارض منافع ایجاد شود، حتما باید منافع شخصی ترجیح داده شود.

وی با تاکید بر ضرورت بستن منافذی که باعث ایجاد تعارض منافع می‌شود، بیان کرد: این کار باید به شکل حقوق و از طریق قانون گذاری قوه مقننه صورت بگیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تعارض منافع در آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: کسانی که در این وزارت خانه تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند باید از نظر حقوق مراقبت شوند تا منافع عمومی به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه فدای منافع شخصی نشود زیرا ممکن است برخی از مدیران آموزش و پرورش با دایر کردن و تاسیس مدارس خصوصی، تصمیماتی اتخاذ کنند که منافع خود آن‌ها را تامین کند.

ویس کرمی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو با تاکید بر اینکه در موضوع تعارض منافع در آموزش و پرورش باید به صورت مصداقی ورود کنیم، عنوان کرد: باید مشخص شود چه چیزهایی مصداق تعارض منافع محسوب می‌شود زیرا اگر مصادیق را مشخص نکنیم دچار افراط و تفریط می‌شویم. بر این اساس کسی که قرار است درباره مدارس غیر انتفاعی تصمیم بگیرد نباید صاحب یک مدرسه غیر انتفاعی باشد.

این نماینده مجلس افزود: البته ممکن است در برخی از دستگاه‌ها تعارض منافع به صورت نامحسوس رخ دهد. به عنوان مثال یک نماینده طرح و لایحه‌ای را بررسی کند و به صورت ناخودآگاه و به شکل روانی، ضررها و مزایای شخصی خود را هم در نظر بگیرد. بدون تردید در حوزه مدیریت اجرایی باید قانون جدی وجود داشته باشد تا راه را برای افراد با تعارض منافع ببندد.

ویس کرمی با اشاره به بررسی طرح تعارض منافع در آموزش و پرورش اظهار کرد: این طرح در حال حاضر در کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال بررسی است اگر اشکالات این طرح رفع و به صحن بازگردد تا تصویب شود می‌تواند یک قانون خوب در مواجهه با تعارض منافع در آموزش و پرورش باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار