علی رمضانی: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به مطالبه جدی ناشران تبدیل شده است

یاسر احمدوند: نشانه‌های عبور از رخوت را در نمایشگاه مجازی کتاب می بینیم /

تهران (پانا) - مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب از 3000 نقطه روستایی و هزار نقطه شهری مخاطبان برای خرید کتاب به سایت نمایشگاه مراجعه کردند بدون اینکه ذره‌ای متحمل ضرر شوند.

کد مطلب: ۱۲۴۸۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
علی رمضانی: برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب به مطالبه جدی ناشران تبدیل شده است

صبح امروز نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضان‌علی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، و حجت الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در بخشی از این نشست رمضانی با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه مجازی گفت: برای افزایش استقبال مردم، دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وسعت ایران گسترده است و هر فردی از هر نقطه کشور که اراده کند قادر است با مراجعه به سایت نمایشگاه فرایند خرید کتاب را انجام دهد.

وی با اشاره به این مطلب که مسأله دسترسی به منشورات کشور دغدغه چندجانبه از سوی ناشران، مخاطبان محسوب می‌شود. اظهار کرد: نمایشگاه مجازی توانسته با حذف فاصله مکانی و زمانی، خدمات قابل توجهی را به مجموعه ناشران و علاقه‌مندان به کتاب ارائه کند. نمایشگاه مجازی به مطالبه جدی ناشران تبدیل شده است و مخاطبان علاقه‌مند کتاب، تولیدکنندگان و همچنین سیاست‌گذاران می‌خواهند بدون دغدغه کتاب‌های خود را به دست مردم برسانند. به عبارت دیگر همه این اضلاع با یکدیگر متحد شده‌اند و توانسته‌اند این دغدغه‌ها را رفع و خدمات متنوعی را به مردم ارایه کنند.

رمضانی با اشاره به این مطلب که نمایشگاه مجازی باعث شد عدالت در پخش کتاب در تمام کشور بوجود بیاید، گفت: بارها پیش از این گفته‌ام که در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نشانی‌هایی داریم با عنوان فلان استان، فلان شهرستان و فلان پلاک. اما معلوم نیست که ساکن این نشانی‌ها می‌توانست در نمایشگاه فیزیکی به خرید کتاب اقدام کنند یا خیر. یکی از وجوه قابل توجه نمایشگاه کتاب، تحقق عدالت فرهنگی یا عدالت دسترسی به کتاب است.

وی خاطرنشان کرد: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب از 3000 نقطه روستایی و هزار نقطه شهری مخاطبان برای خرید کتاب به سایت نمایشگاه مراجعه کردند بدون اینکه ذره‌ای متحمل ضرر شوند.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که نمایشگاه مجازی کتاب، فرصتی برابر برای عرضه آثار بدون دغدغه تأمین غرفه فراهم شده است گفت: با برگزاری نمایشگاه مجازی حرکت فعالان حوزه نشر از فضای سنتی به کسب و کارهای نوین و رساندن کتاب با ابزارهای نوین فرهنگسازی شد. ناشران علاقمندند و انگیزه پیدا کردند تا در این قالب آثارشان را عرضه کنند.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به آمار ناشران ثبت‌نام‌کننده قطعی برای حضور در دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: در مجموع ثبت‌نام 2014 ناشر برای حضور در این دوره از نمایشگاه قطعی شده است. در حالی که سال گذشته 1847 ناشر در نمایشگاه حضور داشتند. 150 ناشر از 15 کشور خارجی از جمله اسپانیا، هند، ایتالیا، سوئد، آلمان، هلند، انگلیس، آمریکا و کشورهای عربی، بحرین، لبنان، اردن و مصر در این دوره حضور دارند از کشورهای عربی 20هزار اثر در این دوره عرضه خواهد شد. که در مقایسه با سال گذشته افزایش 5هزارتایی را نشان می‌دهد.

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: فعالیت پشتیبان برگزاری نمایشگاه فیزیکی محسوس است اما این فعالیت‌ها در نمایشگاه مجازی کمتر احساس می‌شود بنابراین از اصحاب رسانه دعوت می‌کنم تا از مراکز مختلف دخیل در برگزاری این نمایشگاه بازدید کنند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اضافه کرد: با دستگاه‌های مختلف در حوزه اطلاع‌رسانی و تخصیص بن خرید کتاب از جمله بانک صادرات جلسات متعددی برگزار شد علاوه بر این برای تأمین امنیت سامانه نمایشگاه و احتمالا تخصیص ترافیک رایگان با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مذاکراتی انجام شده است.

وی درباره اقدامات زیرساختی برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: زیرساخت‌ها برای برگزاری این دوره توسعه پیدا کرد و 80 نقص سامانه و زیرساختی دوره قبل شناسایی و رفع شد تا کیفیت ادامه خدمات از جست‌وجو، بسته‌بندی موضوعی و زیرموضوعات ارتقاء پیدا کند. فرایند ثبت اطلاعات کتاب‌های ناشران تسریع شده است. علاوه بر این در بخش حمایت‌ها بن خرید کتاب از نظر تعداد و مبلغ افزایش پیدا کرده. طلاب دانشجویان و اعضای هیأت علمی استقبال چشمگیری برای بهره‌مندی از یارانه خرید کتاب داشتند. به طوری که از روز آغاز ثبت‌نام تا امروز 115 هزار و 277 نفر برای خرید بن اقدام کرده‌اند که بیش از پیش‌بینی‌های اولیه است.

رمضانی همچنین با اشاره به برنامه‌های مجری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حمایت از مخاطبان مناطق کمتر برخوردار گفت: در صورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات با کمیته امداد، سازمان بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان برنامه‌هایی برای حمایت از مخاطبان این مناطق پیش‌بینی شده است.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره تمایز یکی از وجوه متمایز این دوره در مقایسه با نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: سرای اهل قلم نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وسعت ایران پراکنده خواهد شد و ادارات کل استان‌ها در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جنبی در کتابفروشی‌ها، فرهنگسراها و دیگر مکان‌های فرهنگی برای برگزاری نشست‌های حضوری البته با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی برنامه‌ریزی کرده‌اند. مهم‌ترین برنامه‌های جنبی برای علاقه‌مندان به صورت برخط پخش خواهد شد.

رمضانی درباره فرایند ارسال بسته‌های خرید مخاطبان از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: با برگزاری نشست‌های مشترک با شرکت ملی پست تعاملات قابل توجهی برای تسریع در ارسال بسته‌ها ایجاد شده است. ناشران نیز با توجه به اینکه زمان برگزاری نمایشگاه از سوی معاون امور فرهنگی مهرماه اعلام شده بود آمادگی لازم را برای این نمایشگاه و بسته‌بندی سفارشات کسب کرده‌اند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع‌رسانی گفت: با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شرکت مترو هماهنگی‌ها برای تبلیغات انجام شده است.

در بخش دیگری از این نشست، رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عملکرد موفق شرکت ملی پست در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران باعث تقویت برند پست در سطح جهانی شد، اظهار کرد: باید درخصوص همکاری با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و رعایت دقیق دستورالعمل‌های ارسالی از حوزه فنی برنامه‌ریزی صحیح تدارک دید.

وی با اشاره به این مطلب که رعایت دقیق دستورالعمل‌ها در حوزه‌های مختلف فرآیندهای پستی لازم الاجراست، گفت: نظارت بیشتر و شناسایی عوامل مربوطه در حوزه ایجاد بی‌ترتیبی‌ها شد و بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت هاب‌ها و خطوط پستی و استفاده صحیح تمامی استان‌ها از ترولی‌ها، ترازوهای هوشمند و اتصال به نرم‌افزار جامع باجه قبول به جهت جلوگیری از تخلفات مربوطه ضروری است.
رمضان علی سبحانی فر مدیر پست ایران تاکید کرد نمایشگاه مجازی کتاب اتفاقی گسترده بود که فعالیت ۹۹.۵درصدی پست ایران را در پی داشت توزیع مرسولات به طور میانگین حدود ٣.٥روز توزیع بوده و یک میلیون جلد کتاب به ٨٥٠ ادرس در ١٧هزار نقطه روستایی ارسال شده است.

وی تاکید کرد بخش‌ای تی به کمک لجستیک توانست خدمات ارزنده‌ای را خریداران کتاب ارائه کند و از زمان تحویل بسته به پست پیام برای مخاطب ارسال و زمان تحویل بسته نیز پیام ارسال شد تا امکان پی گیری مرسوله فراهم شود.
وی تصریح کرد به منظور جلوگیری از صدمه به بسته‌ها و مرسولات نیز تمهدات خاصی در نظر گرفته شده که ارائه خواهد شد.

رمضانی در ادامه درباره حمایت از مناطق کم‌برخوردار نیز گفت: در صورتی که بتوانیم منابع حمایتی پیدا کنیم، اعتبار ویژه‌ای را برای مناطق کم‌برخوردار در نظر خواهیم گرفت.

وی همچنین گفت به دنبال برقراری ترافیک رایگان برای استفاده از سایت نمایشگاه مجازی کتاب هستند.

رمضانعلی سبحانی‌فرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ملی پست نیز در این نشست با اشاره به این‌که در سال گذشته توزیع به موقع ۹۹ درصد محموله‌های کتاب به میانگین سه روز و نیم را داشته‌اند گفت: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار محموله کتاب به ۸۵۰
آدرس پستی در ۱۷ هزار نقطه ارسال شده که نشان از موفقیت نمایشگاه مجازی کتاب است.

وی سپس درباره ارائه خدمات پست برای دومین نمایشگاه کتاب تهران گفت: هفت‌هزار نیروی موزع را به خدمت گرفتیم که در ۱۵۰۰ خط شهری خدمات‌رسانی خواهند داشت. همچنین ۱۱ هزار دفتر پستی محموله‌ها را قبول می‌کند و تمهیدات ویژه‌ای را در استان‌های که تراکم ناشران در آن‌ها زیاد است مثلا تهران، قم و مشهد خواهیم داشت. ۹ شعبه سیار ایجاد کرده‌ایم که مشغول جمع‌آوری کتاب از ناشران خواهند بود و سعی خواهیم کرد در توزیع کتاب‌ها تسریع داشته باشیم تا نمایشگاه به خوبی و آبرومندی برگزار شود.

سبحانی‌فرد همچنین از ناشران خواست لفافه درستی برای کتاب‌ها انتخاب کنند تا به کتاب‌ها آسیب نرسد. البته او از تهیه چهارهزار باکس (جعبه) پستی خبر داد که کتاب‌ها بدون آسیب دیدن به دست خریداران برسد.

وی در بخش دیگری از این نشست با بیان این‌که امکان ارسال کتاب به کشورهای دیگر را دارند نیز گفت: اگر مخاطبان کارت بانکی ایرانی داشته باشند که بتوانند تراکنش داشته باشند، یا بستگان‌شان بتوانند کتاب بخرند، امکان ارسال برای‌شان فراهم است.

حجت‌الله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات نیز به عنوان حامی مالی نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سخنانی از افزایش سه‌برابری تخصیص بودجه برای بن کتاب نسبت به سال گذشته خبر داد.

وی با بیان این‌که این بانک ۲۴ میلیون کارت فعال دارد (کارتی که در هفته حداقل یک‌بار تراکنش مالی دارد) اظهار امیدواری کرد تا وزارت ارشاد بتواند از ظرفیت کارت‌های فعال استفاده کند.

صیدی در بخش دیگری از نشست در پاسخ به این‌که میزان حمایت بانک صادرات از نمایشگاه به چه شکل است، گفت: ما یک رقم ثابت داریم، حدود ۵۰ هزار تومان از یارانه دانشجویان و ۱۲۵ هزار تومان از یارانه اعضای هیات علمی از محل بودجه این بانک است و بقیه یارانه از طریق وزارت فرهنگ تامین می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست یاسر احمد‌وند، درباره برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه نوید‌بخش مهمانی فرهنگی و با نشاطی است که میزبانان آن نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، تصویر‌گران، مصححان نمونه‌خوان‌ها، گرافیست‌ها، بدنه حوزه نشر فعالان حوزه چاپ، عرصه ترویج، تولید و توزیع است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خدمت‌‌گذار این مهمانی در خدمت مردم شریف و فرهنگ دوست کشومان است.

وی اظهار امید‌واری کرد که استقبال و بهره‌مندی ارزشمند مخاطبان از سراسر کشور، اتفاق ارزشمند و شگرف فرهنگی دیگری را رقم بزند.و عنوان کرد: سال گذشته استقبال قابل توجه و ارزشمندی رقم خورد، امید‌واریم امسال نیز این اتفاق تکرار شود و توجه بیشتری از سوی مردم را شاهد باشیم. نشانه‌های عبور از دوره رخوت ناشی از مشکلات پدید‌‌آمده از شیوع ویروس کرونا در حوزه فرهنگ را مشاهده می‌‌کنیم. خوشبختانه در سال 1400تعداد کتاب‌های منتشر شده، رشدی قریب 19 درصدی در مقایسه با سال 1399 را تجربه کرده است. امید‌واریم شبیه این رقم در استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران حادث شود و حداقل رشد 20 درصدی، شاخص‌های مختلف نمایشگاه را در مقایسه با دوره قبل شاهد باشیم.

احمد‌وند در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران، پیوندی بین ارائه خدمات بین شرکت ملی پست، عرصه پشتیبانی مالی از سوی بانک صادرات و عرصه فرهنگی از سوی ناشران است. این اتصال بین حوزه خدمات، مالی و فرهنگی با حلقه تکمیلی حوزه رسانه می‌تواند نوید‌بخش اتفاقات بزرگ دیگری در کشور باشد.

وی با اشاره به این مطلب که تلاش‌های ارزشمند و ارزنده‌ای برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران انجام شده است، گفت: مشکلات زیر‌ساختی، ارائه خدمات در حد مقدورات و پیش‌بینی‌ها و توانایی‌ها تدارک شده تا نمایشگاه بهتر و مطلبو‌تری را تجربه کنیم. از همه نهاد‌های خصوصی دعوت می‌کنم سهمی برای یارانه خرید کتاب همکاران خود اختصاص دهند. امید‌وارم این دعوت به حضور گسترده‌تر و خرید بیشتر از نمایشگاه منجر شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کتاب موثر‌ترین ابزار فرهنگی، پرمخاطب‌ترین کالا‌ی فرهنگی در کشور است. زنجیره تامین محصولات فرهنگی درکشور به نوسازی نیاز دارد. چراکه برخی حلقه‌ای تامین، دچار اختلال است؛ از‌جمله در ترویج، عرضه و رسانه. برگزاری نمایشگاه کتاب، تلاشی است برای بهبود زنجیره کالا‌های فرهنگی به‌ویژه کتاب و امید‌واریم این نمونه قابل تاکثیر به محصولات فرهنگی دیگر باشد.

احمد‌وند یادآور شد: از رسانه‌ها دعوت و تقاضا می‌کنم در پوشش حداکثری و ترغیب مردم برای مراجعه، حضور و خرید از نمایشگاه مجازی کتاب و رونق این کار بزرگ فرهنگی که همه در اثر‌بخش بودن آن اتفاق نظر داریم، مشارکت داشته باشند.

احمد‌وند درباره بهره‌مندی سیاست‌گذاران از اطلاعات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای تعریف سیاست‌ها فرهنگی در حوزه نشر بیان کرد: نکته صحیحی است که داده‌های نمایشگاه، کمک‌کننده قابل توجهی به حوزه نشر باشد. تلاش دوستان در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران براین بوده که این داده‌ها و آمار‌ها پردازش شود. بخش‌ داده‌کاوی در موسسه شکل گرفته و اگرچه با تاخیر، اما در دو‌ماه گذشته تاکید براین بود که پردازش دقیق‌تری از آمار نختستین نمایشگاه مجازی و فروش فصلی و استانی مجازی دست پیدا کنیم. چند جلسه مشترک درباره ارائه آمار برگزار شده و تلاش می‌کنیم از ابزار‌های نوین استفاده کنیم تا آمار و پردازش آ‌ن‌ها به کمک نشر بیاید. فکر می‌کنم، همزمان یا بعد از برگزاری نمایشگاه بتوانیم نتایج اولیه و در ادامه قطعی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

وی درباره برگزاری طرح زمستانه کتاب بعد از نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این طرح را نخواهیم داشت؛ با توجه به اینکه در میانه فصل زمستان هستیم، مصلحت نیست، هر دو رویداد یعنی دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب و زمستانه کتاب را پیش‌ ببریم؛ کتاب‌فروشان می‌توانند همراهی کنند و در فضایی که برای کتاب و کتابخوانی ایجاد می‌شود، تخفیف‌هایی را پیش‌بینی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار