سقف کوتاه «جو» در فصل‌های سرد و آلودگی هوا

تهران (پانا) - مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تشریح اطلاعات جدید شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره غلظت و ضریب تهویه آلاینده‌های جوی پایتخت گفت متوسط غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون شهر تهران در آذر ماه ۱۴۰۰ بیشتر از آذر ماه ۱۳۹۹ بود.

کد مطلب: ۱۲۴۸۰۶۱
لینک کوتاه کپی شد
سقف کوتاه «جو» در فصل‌های سرد و آلودگی هوا

به گزارش ایسنا، حسین شهبازی با اشاره به پایداری جوی و تاثیر آن روی تهویه هوای تهران خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که در فصول پاییز و زمستان رخ می‌دهد، پایداری جوی است که سبب می‌شود تهویه هوا به‌کندی انجام شود. در نتیجه آلاینده‌ها روی هم انباشته می‌شوند.

وی با تشریح لایه «اختلاط» و تغییرات آن در فصول سرد سال گفت: در جو لایه‌ای به نام لایه «اختلاط» وجود دارد. این لایه به عنوان سقف برای آلاینده‌ها عمل می‌کند و نمی‌گذارد که آلاینده‌های جوی از این سقف بالاتر بروند. ارتفاع این لایه در فصل تابستان و روزهایی که هوا گرم است به ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر افزایش می‌یابد اما در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان این لایه افت می‌کند و به کمترین مقدار خود می‌رسد که در برخی موارد تنها ۵۰ متر است. لذا سقفی که آلاینده‌ها برای صعود در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان دارند، بسیار کمتر از فصول گرم مانند بهار و تابستان است.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اهمیت عامل وزش باد در پراکنده کردن آلاینده‌های جوی اظهارکرد: سرعت باد در فصول پاییز و زمستان کاهش پیدا می‌کند و پراکندگی آلاینده‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

شهبازی با اشاره به «ضریب تهویه هوای تهران گفت: مجموع این فاکتورها و عواملی که در انباشت آلاینده‌ها و پایداری هوا تاثیرگذار است توسط شرکت کنترل کیفیت هوا بررسی و پایش شده است و به عنوان ضریب تهویه گزارش می‌شوند. ضریب تهویه کم در پاییز و زمستان سبب شده‌اند تا تجمیع آلاینده‌ها با سرعت بسیار بیشتری نسبت به زمان‌های دیگر صورت پذیرد. این پارامتر کمک می‌کند تا سرعت تهویه آلاینده‌هایی که از منبع آلاینده تولید و وارد جو شده‌اند، بررسی و مشخص شود که چقدر زمان نیاز است تا این آلاینده‌ها از جو خارج شوند؟

وی ضمن مقایسه وضعیت ضریب تهویه هوای تهران در آذرماه ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ اظهارکرد: در گزارش ما مقایسه‌ای میان وضعیت این داده‌ها در آذرماه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ انجام شده است . آمار نشان می‌دهد که ضریب تهویه در آذر ماه سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به جز در روزهای محدودی، در مابقی روزها تفاوت محسوسی نداشته است.

مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن مقایسه غلظت ذرات معلق در بازه زمانی آذرماه سال گذشته تا سال جاری گفت: مقایسه غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون نشان می‌دهد که متوسط ماهانه غلظت این آلاینده در آذر ۱۴۰۰ بیشتر از سال ۱۳۹۹ بوده که از عوامل آن می‌تواند به کاهش محدودیت‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ و کاهش تعداد روزهای همراه با بارندگی در آذر ماه ۱۴۰۰ اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار