معاون وزیر راه:

تسهیلات مسکن، اثربخش نیست

تهران (پانا) -  معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت به دنبال روند نزولی سالیانه پرداخت تسهیلات بانکی مسکن که از سال ۹۱ آغاز شد میزان تسهیلات پرداختی این بخش در سال ۹۹ به ۵ درصد تقلیل یافت.

کد مطلب: ۱۲۴۸۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
تسهیلات مسکن، اثربخش نیست

«محمود محمودزاده» شنبه شب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: در تسهیلات بانک‌ها سهم مسکن باید معقول و منطقی شود چون با تحرک در بخش مسکن سایر بخش‌های اقتصادی هم در کشور رونق می‌گیرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تا سال ۹۱ سهم تسهیلات مسکن منطقی بوده است، گفت: اما در شرایط فعلی میزان اثربخشی تسهیلات مسکن در تهران قابل توجه نیست.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌ سازان مسکن نیز در این برنامه تلویزیونی گفت: متاسفانه بانک‌ها از گذشته برای ارائه تسهیلات مسکن تمایل زیادی ندارند.

«ایرج رهبر» با اشاره به اهمیت تامین مالی نهضت ملی مسکن اظهار داشت: مساله تامین مالی برای مسکن از گذشته حرف و حدیث‌های زیادی داشته و تورم زا بودن یا پشتوانه مالی آن در حوزه ساخت وساز مطرح است.

وی افزود: خوشبختانه نمایندگان مجلس بر این مساله اشراف کامل داشتند و تلاش کردند بر اساس طرح نهضت ملی مسکن این مشکل را قانونی به خوبی حل کنند تا منابع مالی برای خرید و یا ساخت مسکن به راحتی تامین شود، اما بانک ها به پرداخت تسهیلات در این بخش رغبتی نشان نمی دهند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن اظهار داشت: بانک‌ها با هدف گردش پول و منابع مالی خود، تسهیلات به کارهای خدماتی می‌دهند و در این میان پرداخت تسهیلات برای مسکن جایی ندارد، درحالی که قانون بانک‌ها را مکلف کرده تسهیلات بیشتری را در بخش مسکن پرداخت کنند.

رهبر با بیان اینکه بانک‌ها مکلف هستند که ۲۰ درصد از میزان تسهیلات کل کشور را به بخش مسکن تخصیص دهند، افزود: میزان بازپرداخت این تسهیلات بلندمدت است و نرخ سود آن هم دستوری و ۱۸ درصد است، لذا با این وجود بانک‌ها باز تمایلی به پرداخت تسهیلات ندارند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن درعین حال تاکید کرد: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طولانی مدت و به خصوص در بخش مسکن نگرانی زیادی دارند و برای پرداخت آن تمایلی ندارند.

یک کارشناس مسکن هم در این برنامه تلویزیونی اظهار داشت: تسهیلات مسکن در همه جای دنیا رواج دارد و همه بانک‌ها نیز به پرداخت این نوع تسهیلات تمایل بیشتری دارند، اما در ایران بانک‌ها با اکراه این کار را انجام می‌دهند و این باید آسیب شناسی شود.

«مهدی اشعری» افزود: طولانی بودن مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن باعث شده تا بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن همکاری لازم را نداشته باشند.

این کارشناس مسکن اظهار داشت: در این خصوص راه حل بازار، رهن مسکن است که بانک ها براساس این می‌تواند تسهیلات را هر زمان که بخواهند در بازار نقد کنند ولی چون رهن ثانویه در بازار نداریم این مساله برای کشور ما شدنی نیست.

وی با بیان اینکه اقساط ثابت یکی دیگر از مشکلات نظام بانکی در این حوزه است و قسط های سال‌های بعد،تسهیلات مسکن با توجه به نرخ تورم در کشور زیاد قابل توجه نیست،گفت: بانک‌ها در ارائه تسهیلات طولانی مدت با نوسانات اقتصادی تورمی نگرانی زیادی دارند و با پرداخت این نوع تسهیلات متضرر می‌شوند، لذا تنها راه حل پرداخت تسهیلات توسط بانک ها در این بخش پرداخت تسهیلات با باز پرداخت اقساط با نرخ های متفاوت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار