عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن در گفت‌وگو با پانا

در هر بافت فرسوده‌ای نباید واحد مسکونی ساخت

وزارت شهرسازی برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده برنامه معین ندارد/ از نگاه کارشناسی انبوه‌سازها در طرح جهش تولید مسکن غفلت شده است

تهران (پانا) - طرح جهش تولید مسکن درحالی بارقه امید را در دل بسیاری از بی‌خانه‌ها روشن کرده است که به گفته محمدعلی ربانی، عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن خود وزارت راه و شهرسازی هنوز برنامه شفاف و کاملی ارایه نکرده است و همچنین در کنار تأمین زمین مورد نیاز، مسئله ساخت‌وساز در بافت فرسوده از مهم‌ترین دغدغه‌های انبوه‌سازان است.

کد مطلب: ۱۲۴۷۱۴۷
لینک کوتاه کپی شد
در هر بافت فرسوده‌ای نباید واحد مسکونی ساخت

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که طرح «نهضت ملی مسکن» با آن روبروست تأمین زمین است. مخصوصاً این مسئله در کلان‌شهرها که دسترسی به اراضی دولتی دشوار است، بیشتر نمود پیدا می‌کند و حالا دولت سیزدهم برای حل این مسئله به عرضه مسکن در بافت فرسوده شهرهای بزرگ روی آورده است.

وزارت شهرسازی برنامه‌ای برای ساخت‌وساز در بافت فرسوده ندارد

«محمد علی ربانی» عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده باید یک برنامه‌ریزی اصولی انجام شود که انجام نشده و هنوز در حد صحبت است. اولین مسئله در بافت فرسوده تملک‌هاست. اگر قرار است کار به مردم واگذار شود باید روی منطقه‌ای که بافت فرسوده است، طرح مهندسی مشخصی بدهند. یک طرحی که فضای عمومی مانند کتابخانه و مدرسه و درمانگاه را دارد و لازمه مشخص شدن این‌ها همان تملک است و سپس بقیه کار را به دست مردم بدهند. بگویند این ده پلاک باهم تجمیع شوند و یک ساختمان 10 طبقه ساخته شود و به هرکدام یک واحد بدهند. این امکان‌پذیر است ولی تا امروز این کار انجام نشده است.»

یکی از تجربه‌های غلط گذشته ساخت‌وساز در بافت فرسوده چهارراه سیروس است که در آن مکان طراحی خانه‌های مسکونی را انجام دادند درحالی‌که آنجا یک فضای مربوط به بازار و تجارت و کسب‌وکار و انبار است و اجرای طرح مسکونی در چنین فضاهایی یعنی از بین بردن سرمایه

وی با اشاره به اینکه دولت هنوز آمادگی اجرای چنین طرحی را ندارد، گفت: «برای این کار لازم است که وزارت راه و شهرسازی روی این موضوع برنامه‌ریزی می‌کرد و بعد طرح جهش ملی مسکن را مطرح می‌کرد اما تا امروز طرح و برنامه‌هایش را مشخص نکرده است.»

در هر بافت فرسوده‌ای نباید واحد مسکونی ساخت

ربانی با اشاره به تجربه‌های غلط گذشته برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده اظهار کرد: «ساخت‌وساز در بافت فرسوده نیاز به یک مشاوره دقیق در حوزه شهرسازی دارد چون این‌گونه نیست که لزوماً اگر در بافت فرسوده خانه‌های مسکونی تخریب شد مجدد همان خانه‌های مسکونی را در آن بافت مستقر کنیم زیرا ممکن است آن محله برای سکونت خانواده مناسب نباشد. برای مثال یکی از تجربه‌های غلط گذشته ساخت‌وساز در بافت فرسوده چهار راه سیروس است که در آن مکان خانه‌های مسکونی را مجدد ساختند درحالی‌که آنجا یک فضای مربوط به بازار و تجارت و کسب‌وکار و انبار است و اجرای طرح مسکونی در چنین فضاهایی یعنی از بین بردن سرمایه، پس باید برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده حتماً کار کارشناسی انجام شود.»

از انبوه‌سازها نظر کارشناسی‌شان را جویا شوند

وی درباره جلسه‌های وزارت راه و شهرسازی با انجمن انبوه‌سازان اظهار کرد: «جلسات زیادی در وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی و در شهرستان‌ها و استان‌های دیگر برگزار شده یا در حال برگزاری است اما باید به یک تفاهم‌نامه برسد تا برای انبوه‌ساز و سرمایه‌گذار تکالیفی مشخص کنند. بدین ترتیب کاری که قرار است بیش از چند سال زمان ببرد تا به سرانجامی برسد در زمان کوتاهی انجام می شود. در شرایط کنونی برخی از جلسه‌ها به‌صورت پراکنده در حال انجام است، برای مثال در شهر قم انبوه‌سازان با شورای شهر قم جلسه داشتند و به یک توافقاتی رسیدند اما هنوز تفاهم‌نامه‌ای امضا نشده زیرا باید وزارت راه و شهرسازی بر این موضوع متمرکز شود و همه جوانب را مشخص کند که به نظر من وزیر راه هنوز خودش بر وزارتخانه‌اش مسلط نشده است چه برسد به اینکه برنامه مشخصی برای اجرای این طرح مخصوصا در بافت فرسوده داشته باشد.»

وی درباره اهمیت حضور کارشناسی انبوه‌سازان در طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: «انجمن انبوه‌سازان در تمامی جلساتی که داشته پیشنهادهای خود را ارایه کرده و اگر با وزارت راه و شهرسازی به تفاهم‌نامه برسد، طرح خود را هم ارایه می‌کند. اکنون باید انجمن انبوه سازان و وزارت راه تفاهم‌نامه بنویسند تا انبوه‌سازها بیایند روی بافت‌های فرسوده کار کارشناسی انجام دهند و نتایج را اعلام کنند.»

استانداران پیگیر هستند اما وزارتخانه برنامه شفافی ندارد

ربانی گفت: «برای اجرای طرح جهش ملی مسکن در استان‌ها، استانداران نماینده دولت در هر استانی شده‌اند و البته هنوز برنامه عملی ارایه نشده است. هر تصمیمی زیر نظر استانداری‌هاست اما نیاز دارد که مجدد سازمان‌دهی قوی در تهران از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شود. در استان‌ها جلسات خوبی برگزار شده و با انبوه‌سازها صحبت شده و توافقاتی کرده‌اند اما به تفاهم‌نامه کتبی نرسیده‌اند. این طرح در استان ها زودتر به نتیجه می‌رسد اما ابتدا وزارت راه و شهرسازی باید تکلیف خودش را روشن کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار