معاون ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش:

وصیت‌نامه شهدا گنجینه نکات راهبری سبک زندگی اسلامی است

تهران (پانا) - معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تاکید کرد می‌توان از وصیت نامه شهدا نکات راهبری سبک زندگی اسلامی را برای تربیت نوجوانان و جوانان به ویژه دانش‌آموزان در مدارس کشف کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۷۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
وصیت‌نامه شهدا گنجینه نکات راهبری سبک زندگی اسلامی است
حسین درودی؛ معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا با اشاره به راهبری سبک زندگی اسلامی با استفاده از وصیت‌نامه شهدا اظهار کرد: «از وصیت نامه شهدا می توان نکات راهبری سبک زندگی اسلامی را برای تربیت نوجوانان و جوانان به ویژه دانش‌آموزان در مدارس کشف کرد و با حمایت تضمینی آنان از سوی پروردگار هستی به روشنگری آموزه های اسلامی برسیم.»
وی افزود: «با توجه به این رویکرد، زندگی دانش آموز شهید مفقود ۱۷ ساله «مجید مسگر طهرانی» که ارادت زیادی به امام حسین داشته و حتی خواسته مراسم ختم او بعد از شهادتش در مساجدی که به نام اباعبدالله است، برگزار شود را برای اندیشه‌شناسان و اندیشه‌سازان در عرصه تعلیم و تربیت کشور انتخاب کردم.»
درودی با اشاره به تعریف مرگ در قاموس شهدا خاطرنشان کرد: «مرگ از دیدگاه نظری شهدا یعنی به هدف کلان نائل شدن و از التفات بی‌نهایت برخوردار بودن، زیرا انسانی به مقام سعادت می‌رسد که سبک زندگیش مسعود باشد و در قلبش لذت سعید بودن را در نجات خود از نفس اماره و همچنین رهابخشی دیگران را از ظلم و بی عدالتی و بیدادگری بداند و بخواهد.»
درودی در ادامه اضافه کرد: «با توجه به انتخاب راه سعادت سالار شهیدان، استنباط می کنیم که چرا ثروت بازان و قدرت طلبان منکر جهان آخرت و مقام شهیدان می‌شوند و از نشر معارف و مناظر آخرت باوری شهادت گریزان هستند و احساس حقارت و خوف در درون خود می‌کنند.»
معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: «شهدای انقلاب اسلامی با اقتداء به امامان معصوم به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین، مقام فرقان را کسب کردند، به این معنی که از ضمیر روشن خود دریافتند که میان درآمدهای اختلاسی و احتکاری و عقاید التقاطی با سبک زندگی توحیدی باید مرزبندی و محدوه ای باشد، چراکه محصول سبک زندگی شقاوت زده خوف از مرگ و خرابی قلب آدمی و هم چنین خودپرستی و دنیازدگی بوده و هست و خواهد بود.»
وی افزود: «بدون شک استقبال کردن از شهادت بدون زیر ساخت باورمندی به آخرت یک خسارت بی‌جبران برای آدمی محسوب می‌شود، چرا که باید از سرمایه عمر خویش و ثمرات آن محروم شود، ولی کسانی که این گونه تربیت شده‌اند که جهان را باید گذرگاه بدانیم تا به قرارگاه برسیم و همچنین در جهان ابدی شهادت بالاترین درجه و سرمایه بی‌بدیل برای آدمی است، هیچگاه و هیچ وقت بذل جان را در راه حق و حقیقت خسران و خرابی درنمی‌یابند.»
درودی با اشاره به نقش تربیتی خانواده در پرورش فرزندان صالح تاکید کرد: «رسیدن به مقام شهادت زیرساخت‌های پرورش صحیح می‌طلبد از جمله لقمه حلال، شیر پاک و محیط سالم، زیرا کانون خانواده تنها مرکزی است که می‌تواند انسان را برای مطالبه کردن جهان ابدی تربیت و توانمند کند.»
وی افزود: «سبک زندگی قرآنی روابط انسان را با خودش و خالق هستی و جهان پیرامونی به گونه‌ایی تعادل و توازن می‌بخشد تا مهرورزی بدون منت، زیرپایه خانواده شده و با انرژی آن در ادای حقوق اعضای خانواده بدون تکلف و نفاق به مقام ادب و شکرگزاری برساند.»
معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های وجودی انسان که خداوند در وجود اشرف مخلوقاتش به ودیعه گذاشته است؛ تاکید کرد: «انسان با ۳ظرفیت حسی، عقلی و شهودی آفریده شده است ولی به جهت سبک تربیتی تک ساحتی از سرمایه عقل فارغ میان انسان و حیوان و مشترک با فرشتگان و همچنین مقام شهود قلبی پیامبران الهی، سهم اندک و ناچیزی را به خود اختصاص می‌دهد.»
وی افزود: «چنین انسانی از آرامش قلبی و نور روشنگر الهی، حظ و بهره ای در افکار و رفتار خویش در نمی یابد تا بدون دوربین نظارتی و نظام پلیسی حق و حقوق دیگران را مهرورزانه و مؤدبانه اعطا کند، تا با این سبک ادای حق و حقوق نردبان وصول به مقام خلیفه الهی و جهان بدون پایان را بیابد.»
درودی با اشاره به یکی از کلیدواژه‌های مشترک در وصیت نامه شهدا تصریح کرد:«یکی از کلید واژه ها در وصیت نامه شهدا طلب حلالیت از اعضای خانواده و جامعه و محله خودشان بوده است که این ادب و اخلاق از این عزیزان درگاه الهی می‌رساند که سبک زندگی اسلامی در چه قله ای از معرفت و اخلاق واقع شده که سبک زندگی غربی از نظر کردن به این چشم انداز بلند مرتبه عاجز و عقیم است.»
معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در پایان اذعان کرد: «شاید بتوان گفت؛ یکی از علل درهم گوبیدگی و ازهم پاشی کانون خانواده در جهان غرب از همین جا نشات می گیرد، و این نکته مهم، ضروری و لازم است که از بستر وصیت نامه شهدا در متون درسی تعبیه و جاسازی شود، تا اینکه مقام شهدا و شهادت به صورت علمی و عاقلانه در ضمیر پاک و مطهر نونهالان و جوانان در مدارس و مراکز تعلیم و تربیت قرار گیرد.»
شایان ذکر است؛ پیکر پاک دانش آموز شهید مفقودالاثر تهران، شهید «مجید مسگر تهرانی» آرپی‌جی‌زن ۱۷ ساله دفاع مقدس، پس از ۳۴ سال انتظار با تلاش گروه‌های تفحص شهدا در شلمچه عراق کشف شد. بسیجی شهید مجید مسگر تهرانی فرزند حسین، متولد ۲۲ فروردین ماه ۱۳۴۹ بود که در سن ۱۷ سالگی طی عملیات کربلای ۸ در منطقه شلمچه ۱۸ فروردین ۱۳۶۶ به فیض شهادت نائل شد اما پیکر پاکش در منطقه بر جای ماند. پس از گذشت ۳۴ سال، پیکر مطهر این شهید کشف و از طریق پلاک هویت شناسایی شد و در دی ماه ١۴٠٠ مصادف با ایام فاطمیه تشیع و به خاک سپرده شد.
*خبرنگار دانش آموز پانا؛ ثنا رفیعا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار