آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از جزئیات بودجه آموزش و پرورش تا بررسی آخرین وضعیت مصوبه «رتبه‌بندی»

تهران (پانا) - لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور با پیش‌بینی ۳۶.۳۱۰.۷۰۴.۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰ ریال منابع و مصارف کل و ۱۵.۰۵۲.۳۹۶.۱۱۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال بودجه عمومی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۱، با احتساب ردیف‌های متفرقه ۱,۷۳۶,۵۸۶,۰۱۵ میلیون ریال است.

کد مطلب: ۱۲۴۷۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
از جزئیات بودجه آموزش و پرورش تا بررسی آخرین وضعیت مصوبه «رتبه‌بندی»

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی بسیار کمتر از حد نیاز و پیش‌بینی شده در اسناد و قوانین بالا دستی است. عدم توجه درست و منطقی بودجه آموزش و پرورش به برنامه‌های بالادستی و تکالیف و الزام‌های قانونی اعم از سهم آموزش و پرورش از GDP و بودجه عمومی و جزئیات سند تحول بنیادین یکی از موضوعات مهم بودجه آموزش و پرورش است.

شیوا قاسمی‌‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در این راستا به پانا گفت که مجموع اعتباری که برای وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، بدون احتساب اعتبارات متفرقه ۱۳۱ هزار میلیارد است که اگر اعتبارات متفرقه را نیز در نظر بگیریم، ۱۷۵ هزار میلیارد تومان است. یعنی ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه هزینه‌ای است. ۵.۷ هزار میلیارد تومان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۸.۱ هزار میلیارد تومان مصارف اختصاصی و ۱.۱ هزار میلیارد تومان اعتبارات مرتبط با تبصره ۱۴ است. ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی در نظر گرفته شده است که به نظر می‌رسد این رقم می‌تواند کافی باشد.

به گفته قاسمی‌پور کاهش‌هایی در اعتبارات برنامه‌های کیفیت‌بخشی آموزش و پرورش اتفاق افتاده است؛ برنامه توسعه و ارتقای تربیت‌بدنی و سلامت دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد کاهش داشته است.

در گزارش پیش رو توضیحات سخنگوی شورای نگهبان و اهم اخبار هفته گذشته آموزش و پرورش را مرور می‌کنیم:

به‌روز‌رسانی ۷۷ رشته کاردانش و فنی و حرفه‌ای

مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر کاردانش و فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش ضمن تشریح جزئیات تدوین برنامه‌های درسی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، اسامی رشته‌های جدید این دو شاخه را اعلام کرد و گفت محیط بانی، حمل و نقل ریلی، خدمات فروشگاهی، بهداشت عشایر و روستا، بازیافت مواد و انرژی به دو شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای اضافه شدند.

تدوین برنامه عملی برای جبران بخشی از ضعف‌های یادگیری دانش‌آموزان در دوران کرونا

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت برنامه‌ای عملی تدوین شده است تا بخشی از ضعف‌های یادگیری دانش‌آموزان در زمان کرونا جبران شود.

اجرای طرح ارتقای سواد دیجیتالی در ۵ درصد مدارس ابتدایی

حکیم‌زاده همچنین از اجرای طرح ارتقای مهارت برنامه‌نویسی و سواد دیجیتالی دانش‌آموزان و معلمان دوره ابتدایی در ۵ درصد مدارس در گام اول اجرا خبر داد.

ابلاغ «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به استان‌ها

در راستای اجرای اصل یک صد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» پس از تصویب و تأیید در معاونت امور مجلس ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی از سوی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ شد.

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت مصوبه «رتبه‌بندی»

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت بررسی مصوبه رتبه‌بندی معلمان، گفت که این طرح به شورای نگهبان ارسال شده و ما در حال رسیدگی به این مصوبه هستیم. ماهیت این مصوبه لایحه است یعنی بخشی از بار مالی آن را دولت تقبل کرده است اما نسبت به بخش‌های دیگر، ما نیز سوالات و ابهاماتی داریم و در حال بررسی سوالات و ابهامات هستیم. طبیعتاً پس از اینکه بررسی‌ها در شورای نگهبان به اتمام برسد، ما نتیجه رسمی و نهایی را اعلام خواهیم کرد.

طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی هیچ‌گونه مشکل امنیتی ایجاد نمی‌کند

مهدی اسماعیلی، رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی هیچ‌گونه مشکل امنیتی ایجاد نمی‌کند، گفت ادبیات زبان‌های قومی و محلی، ذخیره فرهنگی یک جامعه است و نباید اجازه داد به مرور زمان این ذخیره فرهنگی از بین برود.

ابلاغ شیوه‌نامه جشنواره «دانایی توانایی»

شیوه‌نامه جشنواره «دانایی توانایی» از سوی اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی به استان‌ها ابلاغ شد.

طرح اصلاح موادی از «قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی» در کمیسیون آموزش تصویب شده است

مهرداد ویس‌کرمی، یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی مصوب سال ۹۵ در کمیسیون تصویب و بارگذاری شده و در نوبت صحن است و طبق اولویتی که هیأت رئیسه در نظر می‌گیرد، در صحن مطرح خواهد شد. البته از آنجایی که امروز لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار است، ممکن است این طرح بعد از عید در دستور کار قرار بگیرد.

ضرورت اجرای سند تحول بنیادین و تسری رویکرد عدالت تربیتی به مدارس غیردولتی و آموزش از راه دور

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت باید به سمت اجرای سند تحول بنیادین و تسری رویکرد عدالت تربیتی به مدارس غیردولتی و آموزش از راه دور حرکت کنیم.

اجرای طرح مدرسه شیشه‌ای از سال ۱۴۰۱

محمودزاده همچنین خبر داد با آغاز کار سامانه مشارکت‌ها، مدرسه شیشه‌ای فعال خواهد شد و به صورت مستقیم بر مدارس غیردولتی نظارت می‌شود.

مسئولانی که مدرسه دارند، باید مدرسه یا مسئولیت دولتی خود را واگذار کنند

وی گفت اگر طرح «ممنوعیت راه‌اندازی و اداره مدارس توسط مسئولان» در مجلس مصوب شود، افرادی که مدرسه دارند، یا باید مدرسه را واگذار یا باید مسئولیت دولتی خود را واگذار کنند.

آخرین جزئیات درباره برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش

ناصر سلیمان‌زاده، رئیس مرکز برنامه ریزی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش از قول سازمان سنجش مبنی بر آغاز ثبت‌نام آزمون استخدامی در پایان دی ماه خبر داد.

تخصیص ۳۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای تامین تجهیزات هنرستان‌ها

مهراله رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از پیش‌بینی اعتبار قابل توجهی برای تامین تجهیزات هنرستان‌های سراسر کشور خبر داد و گفت: «۳۸۸ میلیارد تومان اعتبار برای تامین تجهیزات هنرستان‌های سراسر کشور از طریق سازمان نوسازی کشور به تمامی ادارات استانی ابلاغ شده است تا نسبت به خرید تجهیزات هنرستان‌ها اقدام کنند.»

انتصاب «حجت‌اله الماسی» به عنوان سرپرست دفتر وزارتی

طی حکمی از سوی وزیرآموزش‌ و پرورش، «حجت‌اله الماسی»، «سرپرست دفتر وزارتی» شد.

ضرورت تعامل و همفکری در راستای ایجاد وحدت شناختی میان صف و ستاد سازمان دانش‌آموزی

اسماعیل بحری‌زاده، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی کشور گفت که تعامل و همفکری در راستای ایجاد وحدت شناختی میان صف و ستاد سازمان دانش‌آموزی ضروری است.

راه‌اندازی سالن ویژه تئاتر کودک و نوجوان در کانون‌های فرهنگی تربیتی هر استان

علی رمضانی، مدیر کل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی از راه‌اندازی سالن ویژه تئاتر کودک و نوجوان در کانون‌های فرهنگی تربیتی در هر استان خبر داد و گفت در هر استان یک سالن مخصوص تئاتر کودک و نوجوان در کانون های فرهنگی تربیتی راه‌اندازی خواهد شد زیرا این مسئله دغدغه ای برای آموزش و پرورش است.

وی همچنین در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره «تجارب و ایده‌های برتر اردویی» با حضور علیرضا کاظمی مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد آثار برگزیدگان جشنواره «تجارب و ایده‌های برتر اردویی» مستندسازی و در قالب یک کتاب تولید می‌شود.

اعلام نتایج «المپیاد تفکر و کارآفرینی» دانش‌آموزان

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با صدور اطلاعیه‌ای اسامی مدال آوران دوره تابستان المپیاد علمی کشوری «تفکر و کارآفرینی» ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

جهت مشاهده اسامی مدال آوران اینجا کلیک کنید.

تقدیر از ۵ استان برتر در هفته شوراهای آموزش و پرورش

رسول پاپایی، مدیرکل امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش گفت در آیین بزرگداشت هفته شوراها از ۵ استان برتر با حضور مقامات عالی رتبه کشور در تهران تقدیر خواهد شد. استان‌هایی که براساس ارزیابی‌ها حائر رتبه برتر در سطح کشور شدند، عبارتند از استان‌های همدان، ایلام، اصفهان، کرمانشاه و شهرستان‌های تهران که قرار است با حضور وزیر آموزش و پرورش و مقامات عالی رتبه کشوری و مدیران کل این استان‌ها به صورت ویژه تقدیر شوند.

آغاز برگزاری مسابقات ورزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به صورت غیرحضوری

محمدحسن عظیم عراقی، معاون تشخیص، پیشگیری، پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آغاز بیست‌و‌یکمین دوره مسابقات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کشور در ۱۸ رشته، گروه و جنسیت به میزبانی ۵ استان و به صورت غیرحضوری خبر داد.

ابلاغ اساسنامه اردوگاه‌های دانش‌آموزی

در راستای ایجاد، توسعه و تقویت اردوگاه‌های دانش‌آموزی، به عنوان یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های تربیتی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش «اساسنامه اردوگاه‌های دانش‌آموزی»، را برای اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، ابلاغ کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار