وزیر آموزش و پرورش:

مدارس باید کارآفرین باشند

مدارس صالح استعدادهای دانش‌آموزان را در ساحت شش‌گانه شکوفا می‌کند/۹۴ درصد معلمان دُز اول واکسن کرونا را زده‌اند/میانگین حضور در شاد به ۴۴دقیقه در روز رسیده است/باید برنامه جامع نیروی انسانی نوشته شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول مدرسه‌ای باید مدنظر قرار گیرد، گفت نظام تعلیم و تربیت به طور طبیعی نظامی تک ساحتی است و مدارس فقط آموزش محور می‌شوند در صورتی که مدارس باید کارآفرین باشند.

کد مطلب: ۱۲۴۶۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
مدارس باید کارآفرین باشند

یوسف نوری در برنامه به وقت ایران در شبکه آموزش در خصوص اجرای سند تحول بنیادین، اظهار کرد: سند تحول بنیادین سندی فرادستی است که حاصل زحمات زیاد صاحبنظران است و در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این سند به دلیل نظام‌مند بودنش مورد تایید مقام معظم رهبری بود اما ۱۰ سال از این سند می‌گذرد. امروز باید استقرار این سند مدنظر قرار گیرد. در سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند که برنامه اجرای این سند باید نوشته شود.

وی با بیان اینکه سند تحول مدرسه‌ای باید مدنظر قرار گیرد، افزود: «مدرسه صالح» یکی از برنامه‌های جدی ماست یعنی ساده سازی و بخش اعظم کار این مدرسه مشارکت است و دانش‌آموزان را برای موقعیت‌های یادگیری آماده و استعدادهای دانش‌آموزان در ساحت‌های شش‌گانه شکوفا می‌شود.

۹۴ درصد معلمین دز اول را زده‌اند بنابراین زمینه حضور دانش‌آموزان در کلاس درس فراهم شده است

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: انگاره‌ای که مستولی شده بر ذهن ما این است که دانش‌آموز را برای موفقیت در کنکور آماده کنیم، به او به عنوان یک کنشگر اجتماعی نگاه نکردیم. نظام ما به طور طبیعی نظامی تک ساحتی می‌شود و مدارس تنها آموزش محور می‌شوند در صورتی که مدارس باید کارآفرین باشند.

نوری در خصوص بازگشایی مدارس نیز گفت: کاری که در جمهوری اسلامی ایران برای واکسیناسیون انجام شد، بی‌نظیر بود. ۹۴ درصد معلمین دز اول را زده‌اند. بنابراین زمینه حضور دانش‌آموزان در کلاس درس فراهم شده است. امتحانات نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. میانگین حضور و استفاده از شبکه شاد نیز به ۴۴ دقیقه در روز رسیده است که پیش از این ۹۰ دقیقه در روز بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: رکن رکین شایستگی تربیتی، معلم است اما امروزه شاهد هستیم علیرغم تاکیدات، ورود نیروی انسانی غیر از تربیت معلم انجام می‌شود. ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اجازه جذب را داده است.

بابد برنامه جامع نیروی انسانی نوشته شود

وی اضافه کرد: امروزه حدوداً ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر فراخوان خواهیم داد تا از مناطق محروم جذب شوند. اکنون ورودی‌های ما رتبه‌های زیر ۱۰ هزار هستند. ما همواره تأکید کرده‌ایم که برنامه جامع نیروی انسانی نوشته شود.

نوری ضمن اشاره به طرح مدرسه هوشمند، اظهار کرد: سال ۱۳۹۲ طرح توزیع تبلت در تهران به صورت پایلوت اجرا شد که برخی به ما انتقاد کردند اما به محض ورود کرونا همه از همان طرح استفاده کردند. به واسطه کرونا جهشی به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش‌ داشتیم. امروز هم معلمان و هم دانش‌آموزان تولید محتوا می‌کنند.

امروز شاهد هستیم که دانش‌آموزان، پروتکل‌های بهداشتی را بیش از بزرگسالان رعایت می‌کنند؛ این امر نشان می‌دهد که بچه‌ها در سواد سلامت پیش قدم هستند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵ درصد مدارس ما کدنویسی را آغاز کردند، گفت: در فلسفه تربیت جمهوری اسلامی، رسانه یکی از ارکان نظام تعلیم و تربیت است یعنی باید با رسانه ‌ها تعامل داشته باشیم.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را در ارزش افزوده و بخش‌های اقتصادی دارد. آموزش و پرورش در بهداشت، فرهنگ و اجتماع تاثیر زیادی دارد. امروز شاهد هستیم که دانش‌آموزان، پروتکل‌های بهداشتی را بیش از بزرگسالان رعایت می‌کنند؛ این امر نشان می‌دهد که بچه‌ها در سواد سلامت پیش قدم هستند که این موضوع موجب افزایش GDP می‌شود.

نوری در پایان خاطر نشان کرد: نظام رصد و پایش ما به اداره امتحانات تبدیل شده است در‌صورتی که باید جهش پید‌ا کند و به مرکز ارزشیابی و کنترل کیفیت تبدیل شود. در بخش کنترل کیفیت، رصد باید مدنظر باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار