آغاز فعالیت‌های اجرایی قرارگاه اجتماعی؛ کاربری گرمخانه خاوران تغییر می‌یابد

تهران (پانا) - اعضای شورای شهر تهران مشکلات محله رضویه را مورد بررسی قرار دادند و از احتمال تغییر کاربری گرمخانه خاوران خبر دادند.

کد مطلب: ۱۲۴۶۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد
آغاز فعالیت‌های اجرایی قرارگاه اجتماعی؛ کاربری گرمخانه خاوران تغییر می‌یابد

در جلسه امروز شورای شهر تهران بخشی از جلسه شورا به بررسی چالش های محله رضویه اختصاص داشت . زهرا شمس احسان در خصوص این محله گفت که بررسی ها نشان می دهد در محدوده کوه گچی بیش از 20 پلاک قرمز وجود دارد. مالکین این واحدهای مسکونی، بصورت غیررسمی و غیر متعارف اتاق هایی را جهت مصرف ساعتی و روزانه به معتادین اجاره میدهند که در جریان بازدید 17 آذر، بصورت سرزده بازدید از فضای داخل بخشی از پلاک های قرمز انجام و متاسفانه فضای اسفناکی در این پلاک ها مشاهده شد. با توجه به پیچیدگی مساله و ضرورت برنامه ریزی و اقدام با همکاری سایر دستگاه ها و بصورت مشترک مقرر شد طی جلسه با نمایندگان دادستان محترم تهران، مشخصات پلاک های قرمز فعال در این محدوده ارائه و در گام بعدی، مساله پلمپ، صدور اخطاریه و جمع آوری معتادین متجاهر در قالب قرارگاه ساماندهی آسیب های اجتماعی تعریف شود. خوشبختانه طبق پیگیری هایی که داشتم طی یک ماه گذشته چهار جلسه در این خصوص برگزار و برنامه اقدام در حوزه محدوده کوه گچی بصورت مشترک تنظیم و انشالله تا پایان سال شاهد تعیین تکلیف پلاک های قرمز این محدوده که از دغدغه های جدی ساکنین و نمایندگان مردم تهران است، خواهیم بود.

مهدی صباغ شهردار منطقه 15هم با بیان اینکه طرح ویژه برای محور خاوران داریم، گفت: خوشبختانه توانستیم ۱۲۰۰ معتاد متجاهر را جمع آوری کنیم و موافقت بهزیستی برای تغییر کاربری گرمخانه خاوران را دریافت کنیم که از یک هفته قبل این اتفاق افتاده و قرار است گرمخانه خاوران به کمپ ماده ۱۶ تبدیل شود.

وی در ادامه سخنانش پس از استماع گزارش امانی یکی از اعضای شورا در مورد وضعیت محله رضویه گفت: محله رضویه یکی از محلات محروم منطقه ۱۵ است که بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شده و بافت خراب و فرسوده ندارد و مردمش انقلابی و زحمتکش هستند اما وضعیت محله به گونه‌ای است که از آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه ما در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که حل مشکلات رضویه باید در دستورکار قرار گیرد، گفت: محله کوه سنگی در رضویه محل پاتوق معتادان متجاهر بود و چون روی تپه و کوه قرار دارد دسترسی به آن سخت است اما با تلاش شبانه روزی در این مدت سعی کردیم که با ایجاد دسترسی‌های مختلف فضا را برای معتادان متجاهر ناامن کنیم.

وی با بیان اینکه توانستیم ۳۰۰ متر مربع بنای فرسوده که محل تجمع معتادان بود را تخریب کنیم، گفت: همچنین ۲۳۰۰ متر طول راه ایجاد کردیم اما دیدیم که معتادان با چیدن سنگ مانع حضور ماشین‌های پلیس در راه‌هایی که ایجاد کرده بودیم شدند که تصمیم گرفتیم با دستگاه‌های سنگین چند مسیر ایجاد کنیم تا فضا کاملا برای حضور معتادان متجاهر ناامن شود.

وی از شورای شهر خواست که اعتبار لازم برای تبدیل شدن کوه سنگی به پارک عمومی را فراهم کنند و اعتبارات لازم را در بودجه سال آینده ببینند و گفت: ۲۰۰ واحد صنفی غیر مجاز خرید ضایعات در دل محلات منطقه ۱۵ بود که با دستور دادستانی پلمب شدند.

سوده نجفی عضو هیات رئیسه و رئیس کمیته سلامت شورا هم پس از استماع گزارش سید مهدی صباغ شهردار منطقه ۱۵ با بیان اینکه بنده اولین بازدید خود را از منطقه ۱۵ انجام داده‌ام و از مشکلات منطقه باخبر هستم، گفت: طی گزارشات واصله تکلیف واحدهای واگذاری به مالکین و مغازه داران مرکز تجاری بنفشه در این منطقه بعد از ۲۵ سال هنوز مشخص نیست.

عضو هیات رئیسه شورا در ادامه یادآور شد: این پاساژ برای مردم منطقه مشکلات ومعضلات بسیاری فراهم کرده و محل تجمع بسیاری از معتادان متجاهر شده بر همین اساس از شهردار منطقه می‌خواهیم با نگاه ویژه و با پیگیری‌ معضلات این پاساژ در اسرع وقت، گزارش کاملی را از اقدامات انجام شده به شورا ارائه نماید.

مهدی اقراریان با اشاره به چالش های محله رضویه منطقه ۱۵ گفت: نکته‌ای که در خصوص منطقه پانزده باید مدنظر قرار داد مسئله حریم است.

وی ادامه داد: با توجه به این بازدید که خود بنده از منطقه پانزده داشته‌ام مسئله حریم و جدا شدن قیام‌دشت باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما با مسئله حریم مواجه هستیم و بعضی از آراء کمیسیون ماده صد بعد از این‌ که قیام‌ دشت جدا شد به حالت بلاتکلیف درآمد افزود: اتفاق ناگواری که در منطقه پانزده افتاده‌ است مجوزهایی است که کمیسیون ماده نود و نه فرمانداری‌ها صادر می‌کند و در حال تغییر بافت حریم تهران است و ساختار معماری و شهرسازی را در این مناطق تغییر می‌دهد.

وی گفت: من استدعا دارم که اگر به‌دنبال حل مسائل این منطقه هستیم، یکی از معضلات حریم تهران است که باید به آن پرداخت. البته این را تذکر بدهم که موضوع حریم تنها موضوع منطقه پانزده نیست و منطقه بیست و دیگر مناطق تهران نیز درگیر این‌موضوع هستند.

اقراریان با بیان اینکه جنوب شهر تهران شاهد یک تغییر کاربری با ابزار شبه قانونی یا قانونی از جمله کمیسیون ماده نود و نه فرمانداری شده است افزود: در این شرایط ما چگونه باید صدایمان را به گوش آقایان برسانیم؟!

اقراریان اضافه کرد: راجع به حریم تهران ببینید چه اتفاقی افتاده؟ این استان تهران چه اندازه ظرفیت جمعیت دارد؟ ترافیکی که فیلم آن را در چند روز گذشته مردم منطقه پانزده برای من ارسال کرده‌اند، مردم گاهاً تا بیست دقیقه در کوچه‌ها در ترافیک می‌مانند و این باعث نزاع می‌شود و مشکل ایجاد می‌کند! شما هر روز شاهد اضافه شدن پلاک‌های زیادی به شهر تهران هستید! کسی به ما پاسخ دهد تهران ظرفیت چند خودرو را دارد؟

وی اظهار داشت: به نمایندگان مردم پاسخ دهید چرا دو خودروساز چنین بلایی سر تهران آورده‌اند! هیچ‌کس به داد شهرداری مظلوم نمی‌رسد، مجدد تاکید می‌کنم هیچ عزم ملی وجود ندارد که به این معضلات رسیدگی شود. از طرفی هم وضعیت بودجه ۱۴۰۱ پیشنهادی دولت در بحث مدیریت شهری خود گویای مسایل است!

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا افزود: ما از نمایندگان مجلس می خواهیم که نسبت به مشکلات تهران به ویژه مناطق کم برخوردار حساس باشند. به مناطقی مانند منطقه 15 سر بزنند ببنیم آیا خود و خانواده‌هایتان یک‌روز حاضر به زندگی در این مناطق هستید؟ ما با رودربایستی نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم،صدای ما برای زدن حرف مردم بلند است حتی اگر گوش‌هایی نخواهد آن را بشنود.

مهدی چمران هم در خصوص حریم تهران گفت: موضوع حریم را در شورای دوره دوم مطرح کردیم، تهران مانند مشهد و زاهدان و سنندج بافت ها و اقامتگاه های غیر قانونی ندارد اما به گونه ای دیگر دارد که آن حریم است یعنی در حریم شهر رسمی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ما برای اینکه جلوی این کار گرفته بشود با بودجه شهرداری تهران برای این روستاها طرح هادی تهیه کردیم چرا که حتی این روستاها که در حدود 25 تا 26 روستا بودند طرح هادی نداشتند. گرچه با استقبالی هم از سوی مسئولین مواجه نشدیم اما می دانستیم اگر حریم تهران را رها کنیم هر کدام از این روستاها شهری می شوند مانند اسلامشهر که بعدها تهران را می بلعند. در نهایت مسئولین روستاها طرح های هادی را پذیرفتند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: بحث اساسی این است که اگر حریم را رها کنیم تهران ضربه بزرگی می خورد. این در حالی است که حریم تهران در طرح جامع تا نزدیکی های فرودگاه امام (ره) را شامل می شود اما در طرح وزارت کشور بعد از ری به پایان می رسد.

چمران افزود: این در حالی است که حریم عموما سه تا پنج برابر مساحت شهرها تعیین می شود البته نه بر طبق یک ضابطه از پیش تعیین شده اما عموما در همه شهرهای دنیا این قاعده رعایت می شود که متاسفانه این ضابطه در حریم تهران نادیده گرفته شده و حریم تهران بسیار کوچک شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از بزرگترین معضلات تهران همین است که طرح جامع تصویب شده ، توسط وزارت کشور تا به حال اجرا نشده و نتیجه این می شود که از دل تهران چهاردانگه در می آید و می شود حریم اسلامشهر.

چمران ادامه داد: این قبیل مسایل معضلاتی است که باید تلاش کنیم تا از مجاری شورای عالی شهر سازی و معماری و وزارت کشور حل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرهایی که از حریم تهران جدا می شوند امروز وضعیت خوبی ندارند، گفت: به عنوان نمونه ما به مردم قیام دشت خدمت می دادیم و مردم هم راضی بودند اما به یکباره آمدند قیام دشت را جدا کردند و اکنون مردم از خدمات ارائه شده رضایت ندارند. این در حالی است که قاعدتا باید از این جدا شدن ها راضی باشیم ولی از آن جهت که قبل از جدا شدن ها حریم قابل کنترل می شد به نفعمان بود. این قبیل معضلات نباید استمرار پیدا کند.

چمران در ادامه با اشاره به این موضوع که گسسته شدن خدمات سبب ایجاد معضلات در مناطق می شود، گفت: در گذشته در همین محدوده هرندی خدمات و اقدامات شایسته ای از سوی آقای امرودی ارایه می شد و همه وقت خود را برای این محله ها می گذاشتند به جاهای خوبی هم رسیده بودیم البته نمی گویم معضلات حل شده بود اما پیشرفت حاصل شده بود اما به یکباره این خدمات قطع و موضوع در منطقه رها شد که معضلات با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد. لذا گسسته شدن خدمات خود به افزایش معضلات اجتماعی دامن می زند.

وی افزود: در همین موضوع جابجایی گرمخانه منطقه 15 که بارها از آنجا بازدید کرده ام و مردم به واقع حق دارند لذا باید سعی کنیم خدمات استمرار داشته باشد و ارایه خدمات با گسستگی همراه نباشد.

در ادامه جلسه شورای شهر تهران لایحه قیمت گذاری و سیاست گذاری بهای بلیط کلیه موزه های شهرداری تهران که هفته گذشته در صحن شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت اما اعضای شورای شهر خواستار اصلاح آن شدند، بعد از اصلاح دوباره در دستور ‌کار قرار گرفت.

در ابتدا نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: ضمن تشکر از کمیسیون برنامه و بودجه برای بررسی طرح ، لایحه قیمت گذاری و سیاست گذاری بهای بلیط کلیه موزه های شهرداری تهران که مورد بررسی قرار دادند، در بند الف نمایش و نگهداری آثار شهدا نیز اضافه شده است.

وی افرود: درماده دوم موزه وابسته های تخصصی شهرداری تهران از نظر مقررات تخصصی نیز اضافه شده است؛ همچنین در ماده سوم هیات امنا حذف شده است، در ماده چهارم اعضای شورای سیاست گذاری دچار تغییراتی شده است، همچنین کمیسیون فرهنگی اجتماعی در این لایحه مطرح شده است و کمیسیون برنامه و بودجه حذف شده است.

حبیب کاشانی خزانه دار و عضو شورای اسلامی شهر تهران در پیشنهادی گفت: دو نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی فقط در شورای سیاست گذاری حضور دارند و خواهش من این است که یک نفر از اعضای کمیسیون بودجه هم حضور داشته باشند تا همکاری خوبی صورت گیرد، در رابطه با قیمت بلیط حتما قید شود که شورای شهر تهران تصمیم گیرنده است.

علی اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در پیشنهادی بیان کرد: موزه هایی که کارکرد فرهنگی هنری دارند و همچنین برخی از موزه ها کارکرد تخصصی دارند و وجود متولی متخصص خالی است و باید در این زمینه تجدید نظر صورت بگیرد؛ همچنین موزه ها نگهداشت لازم دارند و این موضوع باید مورد توجه قرار بگیرند .

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در پیشنهادی تصریح کرد: پیشنهاد بنده این است که موزه ها زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری باشد، اعضای شورای شهر تهران فقط باید عضو ناظر در شورای سیاست گذاری باشد، باید مسئله روزمره از قبیل منابع انسانی و خرید و... نیز مورد توجه قرار بگیرد.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در پیشنهادی اظهار کرد: در این لایحه گفتیم شورای سیاست گذاری و پیشنهاد بنده این است که عبارت شورای راهبری استقاده کنیم. به دلیل اینکه تخفیف ها به این شورا محقق شده است، در لایحه قید شود که برای دانش آموزان و ... به صورت رایگان باشد.

در ادامه بررسی این لایحه مهدی چمران‌ رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه صحبت های تشکری هاشمی گفت: وقتی تخفیف ها را به شورا سپردیم خودشان تصمیم می گیرند برای چه گروه هایی رایگان باشد و قانون پشت قانون نباید تعیین کنیم. تصمیم گیری برای نام شورای سیاست گذاری و یا شورای راهبری را نظر سنجی می کنیم.

همچنین در ادامه چمران با اشاره به پیشنهادات اعضای شورای شهر گفت: اینکه نام شورا، شورای سیاست گذاری و یا شورای راهبری باشد، فرد متخصص در موزه های متخصص حضور داشته باشند و بها سالانه تعیین شود.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: موزه های تخصصی باید از ظرفیت یک فرد متخصص در شورای راهبردی خود استفاده کنند

در نهایت لایحه قیمت گذاری و سیاست گذاری بهای بلیط کلیه موزه های شهرداری تهران با حضور ۲۰ نفر از اعضای شورای شهر تهران با ۲۰ رای موافق، تصویب شد.

مهدی چمران در پایان سی و هشتیمن جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه امروز شورا اظهار کرد: در ابتدای جلسه طبق روال تعدادی از اعضا تذکراتی را مطرح کردند و در ادامه نیز حجت‌الاسلام امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گزارش را در رابطه با سازمان متبوعش در صحن شورا ارائه کرد.

وی افزود: در ادامه نیز آقای امانی از اعضای شورای شهر تهران گزارشی را از بازدید اخیر خود از بخشی از منطقه 15 و مشکلات و موانع شهروندان این منطقه مطرح کرد که عمده مشکلات مطرح شده مربوط می‌شود به تجمع و تردد معتادان در بخش‌هایی از منطقه 15 که در ادامه نیز تعدادی از اعضای شورای شهر تهران در رابطه با این موضوع صحبت‌هایی را مطرح کردند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی از مواردی است که در این دوره از مدیریت شهری مورد توجه قرار دارد، گفت: قرار است در قالب قرارگاه آسیب‌های اجتماعی و با مشارکت پلیس شهرداری تهران و بهزیستی به موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر و ساماندهی آنها پرداخته شود که این طرح از روز گذشته در پایتخت اجرا شده است.

وی گفت: هر کدام از این دستگاه‌ها و سازمان‌ها سهمیه‌ای خواهند داشت. به عنوان مثال شهرداری تهران مکلف شده است که حدود 5 هزار نفر از این افراد را ساماندهی کند.

چمران با بیان اینکه موضوع حرفه‌آموزی و شغل نیز یکی از مواردی است که در فرآیند جمع‌آوری و ساماندهی معتادان مورد توجه قرارگاه خواهد بود، تصریح کرد: باید به گونه‌ای رفتار شود که پس از پایان فرآیند درمانی افراد آنها بتوانند با آموزشی که می‌بینند معیشت خود را ادامه دهند و دیگر به اعتیاد و شرایط گذشته بازنگردند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که گرمخانه‌ها در محیط مسکونی قرار نگیرد که این موضوع مورد نقد شهروندان است که باید به آن توجه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار