مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در دیدار با مدیرعامل موسسه فرهنگی انتشارات مدرسه تأکید کرد:

ضرورت تهیه و تدوین بسته‌های نظارتی و ارزیابی کیفی از محتواهای تولیدی در حوزه پیش‌دبستانی

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در دیدار با مدیرعامل موسسه فرهنگی انتشارات مدرسه بر ضرورت تهیه و تدوین بسته‌های نظارتی و ارزیابی کیفی از محتواهای تولیدی در حوزه پیش‌دبستانی تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۵۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تهیه و تدوین بسته‌های نظارتی و ارزیابی کیفی از محتواهای تولیدی در حوزه پیش‌دبستانی

«علیرضا سعدی پور» با همراهی منصورکیایی، معاون آموزش ابتدایی و مهدوی رئیس اداره پیش دبستانی و دوره اول ابتدایی آموزش و پرورش مازندران در دفتر موسسه فرهنگی انتشارات مدرسه حضور یافته و با حمیدرضا شاه آبادی، مدیرعامل این موسسه دیدار کرد.

وی در این نشست گفت: برآن هستیم تا در تحلیل کتب در حوزه پیش دبستانی و تولید محتوا همکاری دوجانبه بیشتری داشته باشیم و محتواهای تولید شده را بهبود ببخشیم و به استانداردهای لازم برسانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اظهار کرد: بسیاری از کتاب‌های انتشارات مدرسه به عنوان برند در کشور می‌درخشد و کتاب‌های تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت با انتشارات مدرسه عجین شده است و از آنجایی که این انتشارات وابسته به وزارت آموزش و پرورش است، نگاه فرهنگیان نیز به این انتشارات به گونه‌ای ویژه تر بوده و مسئولیت ما نسبت به این انتشارات بیشتر است.

سعدی پور تصریح کرد: همانطور که می دانیم آموزشهای پیش از دبستان زیربنای توسعه هر کشوری است و باید انسانهای مطالبه‌گر پرسشگر و پژوهشگر تربیت کنیم. از این رو استانداردسازی دوران پیش از دبستان امری بسیار مهم است. در کشورهای توسعه یافته به ویژه حوزه اسکاندیناوی طرحی نو برای پیش از دبستان و دبستان در انداخته اند.

این مقام مسئول تأکید کرد: در استاندارد سازی تولید محتوا باید به نکات ویژه ای توجه کنیم. یکی از آن نکات، فاصله علمی زیاد بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه است که در طی سالهای اخیر این فاصله بسیار زیاد شده و کشورهای در حال توسعه یافته باید به این امر توجه کنند.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی ظهور آگاهی است. امروزه آگاهی جامعه به سطح قابل قبولی رسیده و ظهور آگاهی در کشورهای در حال توسعه به عینه دیده می شود.امروز عصر گذر از جامعه صنعتی و ماشینی به سمت جامعه دانایی محور است.

علیرضا سعدی پور خاطرنشان کرد: به علت افزایش اعتبار آگاهی عموم جامعه باید استانداردسازی محتوا را به شکل قابل قبولی ارتقا ببخشیم. همچنین ضرورت جلوگیری از بیراهه ها نکته مهمی است. باید در این زمینه چارچوب‌هایی تهیه شود و بر اساس آن استانداردسازی محتوا انجام شود. چراکه دانش آموزان بخش مهمی از تسلسل فرهنگی هستند و انتقال فرهنگ توسط این نسل صورت می‌گیرد و اگر فرهنگی در پیش دبستانی نهادی نشود یقیناً درونی خواهد شد.

وی پیش دبستانی را از حساسیت پیچیدگی و ظرافت خاصی برخوردار دانست و یادآور شد: باید از افراد صاحب نظر متخصص در تولید محتوای آموزشی استفاده شود تا برای ارتقای یادگیری کودکان این مرز و بوم مفید فایده شوند و در همین زمینه باید تغییر نگرش‌ها و رویکردها را لحاظ کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: استان مازندران تولید پیش محتوای پیش دبستانی را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده و در طول سال‌های اخیر به تجربیات خوبی دست یافته است.

وی در همین زمینه افزود: ما یک قالب محتوایی هشت جلدی تولید کردیم و در آن به بوم و فرهنگ مازندران توجه کردیم، نیازهای آینده کودکان را دیدیم، تقویت مهارت های پایه، افزایش توانمندی های نو آموزان، پرهیز از حافظه محوری، توجه به مهارت‌آموزی، تقویت روحیه کارآفرینی و تقویت هویت ملی را در این محتواها لحاظ کردیم.

سعدی پور با اشاره به پوشش ۹۹.۸۹ درصدی پوشش پیش دبستانی در مازندران اظهار کرد: بیش از ۴۶ هزار نوآموز در پیش دبستانی در استان مازندران مشغول به تحصیل هستند و مازندران در بحث پوشش پیش دبستانی و نهضت نصیب آموزشی در سطح کشور پیشرو است.

مدیر دستگاه تعلیم و تربیت استان مازندران با بیان انتظارات خود از انتشارات مدرسه گفت: انتقال تجارب حرفه ای اعضای دفتر انتشارات مدرسه به اعضای کارگروه تولید محتوای پیش دبستانی و تهیه و تدوین بسته‌های نظارتی و ارزیابی کیفی از محتوای تولیدی استانها در مسیر اجرا و پایان فعالیت مورد انتظار است.

وی در پایان صحبتهای خود خاطرنشان کرد: وجود کتاب‌های غیر استاندارد در حوزه پیش دبستانی و همچنین پکیج های مختلفی که از تلویزیون با رنگ و لعاب زیادی تبلیغات می‌شود موجب نگرانی است که باید از طریق معاونت حقوقی و مجاری قانونی پیگیر برخوردهای قانونی با این موسسات باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار