پانا گزارش می‌دهد:

شاد، تحولی عظیم در نظام آموزشی کشور

تبریز(پانا)- با شیوع ویروس کرونا نظام آموزشی کشور دچار تحولی عظیم شد و از آموزش حضوری به آموزش مجازی روی آورد که ایجاد شبکه ملی شاد تحولی جدید در زیست بوم جدید بود.

کد مطلب: ۱۲۴۵۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد
شاد، تحولی عظیم در نظام آموزشی کشور

با تشدید تبدیل فضای آموزشی سنتی به مجازی به علت نبود زیرساخت های مناسب، چالش ها و مشکلات نظام آموزشی بصورت مجازی، عدم دسترسی همه جامعه هدف به آموزش مجازی و اینترنت، وضعیت جغرافیایی روستاها ، متفاوت بودن دروس و رشته ها، از جمله مشکلاتی بود که وجود داشت که آموزش را تحت تاثیر قرار داد.

شاد، شاخص ترین و مهم ترین اقدام آموزش و پرورش در راستای آموزش مجازی

با توجه به نظرسنجی های انجام شده در فضای مجازی توسط خبرنگار پانا مهمترین و شاخص ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای تداوم آموزش، راه اندازی شبکه شاد بود که نمی توان به سادگی از این اقدام عبور کرد؛ ظرفیت گسترده ای که با وجود تمام کاستی هایش، قطعا در دوران پساکرونا نیز کمک حال نظام آموزشی کشور خواهد بود.

رئیس آموزش های مجازی آذربایجان شرقی از هزینه ی 4 میلیارد و 600 میلیون تومانی فرهنگیان استان برای خرید سخت افزار های دانش آموزان در سال ۹۹ خبر داد و گفت: این درحالی است امسال نیز این رقم مقدار قابل توجهی افزایش داشته است .

عاشور اکرمی در مصاحبه با خبرنگار پانا گفت: قبل از مهر ماه امسال برای بیش از 800 منطقه مختلف تحصیلی که دانش آموزان در آنها به اینترنت دسترسی ندارند، از ستاد کرونایی استان مجوز گرفته شده بود که کلاس ها به شکل حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزارمی شد. آموزش در بقیه شهرستان ها بر اساس مصوبه ستاد کرونایی کشور غیر حضوری بود. ولی با آغاز مهر آموزش حضوری در مدارس آغاز شد.

هم اکنون تمامی مشکلات شبکه شاد رفع شده است

معاون آموزش متوسطه استان افزود: از مشکلات بستر شاد می توان به سرعت شبکه شاد اشاره کرد که قسمتی از آن مربوط به رعایت نکردن زمان اتصال و حضور در این شبکه توسط مدارس و معلمین و دانش آموزان بود و قسمت دیگر مربوط به زیر ساخت آن می‌باشد که خوشبختانه هم اکنون این مشکلات رفع شده است.

وی خاطر نشان کرد: در زیست بوم جدید یکی از فرصت های آموزشی که به همراه آموزشهای حضوری پیگیری می شود، شبکه شاد است که برای دانش آموزان نیز موثر می باشد و فرصت دیگر استفاده از آموزش تلویزیونی یعنی مدرسه تلویزیونی است که در شبکه های مختلف، آموزش داده می شود و ساعات آن با ساعت های آموزش مجازی هماهنگ شده است.

اکرمی درباره پیامد های آموزش غیر حضوری گفت: یک مورد آن بحث نزول کیفیت آموزشی می‌باشد؛ به این معنا که زمان آموزش در وضعیت آموزش های غیر حضوری کاهش می یابد که کیفیت آن در آموزش تاثیر گذار می‌شود و پیامد مورد دوم آن نزول سلامت دانش آموزان است که بنا به آموزش غیر حضوری، دانش آموزان از ورزش غافل شده و مشکلات دیگری نیز برایشان به وجود می آید . سومین مورد تعاملات و روابط اجتماعی است که دانش آموزان در این بخش نیز دچار مشکلات می شوند. چهارمین مورد بحث عدالت آموزشی است که برخی از دانش آموزان امکانات آموزشی ندارند و عده ای دیگر از رفاه و امکانات کامل برخوردارند که این مورد موجب نگرانی و شکاف عمیقی میان دانش آموزان می شود.

مهمترین نگرانی در آموزش غیر حضوری بیشتر بودن احتمال ترک تحصیل دانش آموزان و بازماندگان بیشتر از حالت عادی است.

اکرمی افزود: یکی از نگرانی های جهانی از آموزش های غیر حضوری این است که احتمال ترک تحصیل دانش آموزان و بازماندگان بیشتر از حالت عادی است. در این راستا کمیته پوشش تحصیلی در استان شکل گرفته وحتی آمار دانش آموزانی که ثبت نام کرده اند ولی در کلاس حضور پیدا نکرده اند توسط همکاران استخراج می شود.

در این راستا معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ضمن اشاره به اقدامات آموزش و پرورش ، گفت: ما در طول تابستان برای همکاران حوزه آموزش ابتدایی برنامه برای معلمان داشتیم و معلمانی توانمند، فرهیخته، فکور و باکیفیت در تراز سند تحول بنیادین تربیت کردیم و با حضور آن دسته از همکاران در کلاس های درس مدارس،تربیت تمام ساحتی اتفاق می افتد.

کامیار قهرمانی فرد در آخر با اشاره به الگوهای آموزشی غیر بومی گفت: یک سری الگوهای آموزشی غیربومی در سطح جامعه وجود دارد که دامی در مسیر تربیت دانش آموزان هستند و زحمات والدین و مربیان و راهبران امر آموزش را به هدر می دهند، بنابراین والدین باید از این نوع الگوهای آموزشی دوری کنند و به هیچ عنوان از آن ها استفاده نکنند. آموزشهای حضوری به مراتب بهتر و با کیفیتر از آموزشهای غیر حضوری است.

خبرنگار: مبین محمدپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار