در اداره کل شهرستان‌های تهران:

برگزاری کارگاه تربیت مربی « فلسفه برای کودک»

تهران (پانا) - معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، از برگزاری کارگاه استانی آموزش تربیت مربی «فلسفه برای کودکان» ویژه کارشناسان، رابطین پژوهش و آموزگاران و مدیران مدارس ابتدایی علاقه‌مندبه این حوزه خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۴۴۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری کارگاه تربیت مربی « فلسفه برای کودک»

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، یوسف بهارلو گفت: «فلسفه برای کودکان» تلاشی است برای توسعه فلسفه با این هدف که استدلال و داوری منطقی در قالب فلسفه به کودکان آموخته شود. این برنامه درصدد پرورش تفکر انتقادی، تقویت قدرت استدلال، داوری، کمک به رشد مهارت‌های مربوط به تفکر سالم در کودکان و نوجوانان و برانگیختن سطوح بالای تفکر در کند و کاو مشترک میان اعضای گروه است.

وی بیان کرد: عموماً تعریف این برنامه با ارائه هدف آن همراه است؛ به همین دلیل به‌کارگیری تفکر و جستجوی معنا و کاربرد حقیقی امور در موقعیت‌های تجربی، استدلالی و منطقی کردن اندیشه‌ها، احترام به افکار دیگران و برقراری رابطه سالم فکری از طریق گفتگو و مباحثه با دیگران به منظور کشف حقیقت، استقلال فکری و ایجاد خودباوری در کودک، آموزش و تقویت مهارتهای شناختی، تحکیم پایه‌های اخلاقی و چالش درباره لزوم اخلاق، افزایش ظرفیت افراد در مواجهه با افکار و موقعیت‌های متعارض، قضاوت بر اساس ملاکهای تعیین شده و پایبندی به ملاک‌ها جزء اهداف برنامه فلسفه برای کودکان به‌شمار می‌آید.

بهارلو بیان کرد: فلسفه برای کودکان با تأکید بر ایجاد و افزایش این مهارت‌ها در کودکان و نوجوانان در پی تربیت افرادی با قدرت تحلیل معقول است.

این مقام مسوول در ادامه تصریح کرد: در این کارگاه که بصورت مقدماتی با تدریس و ارائه دکتر یحیی قائدی دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی برگزار شد به مباحث گوناگونی از جمله اهداف، ضرورت ها، مبانی، تاریخچه و رویکردهای برنامه فلسفه برای کودکان، ویژگی های تسهیلگر برنامه فبک، روانشناسی رشد شناختی و امکان فلسفه ورزی کودکان ، تفکرنقادانه (استدلال)، آموزش تفکر خلاق و اجتماع پژوهشی پرداخته شد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اظهار کرد: یکی از اهداف اساسی زیرنظام پژوهش و ارزشیابی پرورش و تقویت روحیه جستجوگری، پرسشگری،تفکر نقاد و استدلال‌گر در دانش‌آموزان است و برگزاری چنین آموزش‌هایی از طریق تغییر در نگرش و عملکرد معلمان می‌تواند در مسیر دستیابی به این اهداف متعالی موثر واقع شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار