در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

نگرانی از پذیرش مسئولیت شهرداری در حوزه هوای پاک؛ محیط زیست مسئول است

تهران (پانا) - دو عضو شورای شهر تهران نسبت به پذیرش مسئولیت اجرای قانون هوای پاک از سوی شهردار تهران ابراز نگرانی کرده و تاکید دارند نهادی که این مسئولیت را می‌پذیرد، باید قدرت هماهنگی با همه دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت و صمت را داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۴۴۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
نگرانی  از پذیرش مسئولیت شهرداری در حوزه هوای پاک؛ محیط زیست مسئول است

به تازگی شهردار تهران مسئولیت اجرای قانون هوای پاک را برعهده گرفته است اما آیا شهردار تهران می‌تواند تمامی دستگاه‌هایی که در این حوزه مسئولیت دارند را هماهنگ کند؟ نگرانی که برخی اعضای شورای شهر تهران نسبت به پذیرش این مسئولیت جدید از سوی شهردار دارند.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران به پانا گفت: «اینکه مسئول چه کسی است مهم نیست. مهم این است کسی که مسئولیت دارد همه‌ دستگاه‌ها را با هم هماهنگ کند و تحت مدیریت یکپارچه درآورد. اگر نتواند این مدیریت یکپارچه را اعمال و تحولی ایجاد کند فقط توپ در میدان نفری می‌افتد که این مسئولیت را پذیرفته و چند سالی هم می‌گوییم فلانی مقصر بود و بعد دنبال نفر بعدی می‌گردیم.»

وی ادامه داد: برای حل مشکل آلودگی هوا باید کسی مسئولیت را بپذیرد که بتواند درمورد کیفیت سوخت به وزارت نفت دستوراتی دهد که اجرا شود یا به وزارت صنعت دستوراتی بدهد که خودرو و موتورسیکلتی که تولید می‌کنند استانداردهای لازم را داشته باشد. به محیط زیست دستوراتی دهد که در موضوعات مرتبط با حوزه‌ کاری‌شان بتوانند نقش لازم را ایفا کنند. به وزارت جهاد کشاورزی در مورد کاربری‌هایی که در پیرامون شهرها است تذکراتی دهد.»

این عضو شورای شهر تهران افزود: «اگر هر کسی این اقتدار را برای انجام مسئولیت داشته باشد، باید دست او را بوسید و از او حمایت کرد ولی اگر فقط این توپ را در میدان همدیگر بیاندازیم و چهار صباحی توپ در میدان آن فرد باشد و اگر موفق نشد بگوییم نفر بعدی می‌آید فقط آمار کسانی که به خاطر آلودگی هوا هر روز سلامت و جانشان را از دست می‌دهند، باقی می‌ماند و بیشتر از این پیامدی نخواهد داشت.»

میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم یکی دیگر از منتقدان پذیرش این مسئولیت جدید است. وی در گفت‌وگو با پانا گفت: «مسئولیت‌هایی که به شهرداری واگذار شده را واقعی و مطابق با شرایط همکاری دستگاه‌های کشور نمی‌دانم. به نظر من چه بسا این از آن مسئولیت‌هایی باشد که به شهرداری واگذار می‌شود اما ابزار و اختیارات لازم را از دولت تفویض نمی‌کند. شاهد این هستیم که سازمان برنامه‌ و بودجه در بودجه سال 1401 نسبت به شهرداری‌ها کم‌لطفی داشته است و بسیاری از بندهای حمایتی که دولت از شهرداری‌ها داشته را حذف کرده است که همکاران ما با سختی زیاد در مجلس شورای اسلامی درصدد حل مساله هستند یعنی از ایستگاه دولت عبور کرده و ما در مجلس باید تدبیر کنیم تا بخشی از آن خسارات و لطمه‌هایی که به بودجه شهرداری تهران در لایحه بودجه دولت وارد شده را جبران کنیم.»

وی ادامه داد : «در این وضعیت، اینکه بیان می‌شود مسئولیت‌های مختلفی در حوزه آلودگی هوا و در حوزه معضلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی به صورت کامل مسئولیت اصلی آن به عهده شهرداری گذاشته شده، به نظر من این با نگاه حمایتی تطابق ندارد. به هر حال رئیس سازمان محیط زیست به عنوان معاون رئیس‌جمهور متولی آلودگی هوا است و باید بسیاری از ارکان مختلف کشور را از جمله صنایع و معادن مختلفی که در اطراف تهران تولیدکننده‌ آلایندگی هستند را مدیریت کند. اختیارات مدیریت اینها در ید شهرداری تهران نیست و به نظر من این مساله نیازمند بازنگری جدی است و شهرداری نباید ساده‌انگارانه مسئلیت‌هایی را پیشاپیش عهده‌دار شود که هنوز ابزارها و اختیارات به او واگذار نشده است.»

مظفر تاکید کرد: «شهردار تهران باید به این مساله توجه کند. مادامی که آن اختیارات، آن نگاه‌های حمایتی، بودجه‌ها و ابزارها و اختیاراتی که از لحاظ حاکمیت باید به شهرداری واگذار شود محقق نشده، پذیرفتن مسئولیت بدون اختیارات و ابزار لازم ممکن است در بلندمدت باعث خسارات بیشتر، بی‌اعتمادی و بی‌اعتباری به شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار