چرا بعد از ورزش چاق می‌شویم

تهران (پانا) - چندین دلیل علمی وجود دارد که نشان می‌دهد بعد از ورزش ممکن است متوجه افزایش وزن خفیف شوید. دلایل احتمالی شامل افزایش وزن عضلانی، احتباس آب، التهاب پس از تمرین، مصرف مکمل یا حتی غذای هضم نشده است.

کد مطلب: ۱۲۴۲۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا بعد از ورزش چاق می‌شویم

به گزارش خبرآنلاین، تصور برخی افراد این است که با شروع ورزش می‌توانند هرچقدر که دوست دارند غذا بخورند؛ به خیال اینکه با ورزش می‌توانند کالری اضافه را بسوزانند. اما اینگونه نیست. میزان کالری دریافتی باید متناسب با فعالیت‌های ورزشی باشد.

افزایش وزن در طول دوره‌های تمرینی چه دلایلی دارد؟

1)کاهش شدید مصرف کالری

کاهش ناگهانی و بیش از حد کالری دریافتی باعث شکست کاهش وزن می‌شود. زمانی که شما کالری دریافتی خود را به شدت کاهش می‌دهید، سوخت و ساز بدن نیز کاهش پیدا می‌یابد. کاهش متابولیسم باعث شکست خوردن در فرایند کاهش وزن می‌شود و به همین دلیل توصیه می‌شود که کاهش کالری را به صورت اصولی انجام دهید.

2)ابتلا به برخی بیماری‌ها

گاهی افراد برنامه ورزشی خود را به خوبی دنبال می‌کنند و به رژیم غذایی خود نیز پایبند هستند اما باز هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسند. در چنین شرایطی لازم است به پزشک مراجعه کنید و برخی آزمایشات لازم را انجام دهید. بیماری‌هایی چون تیروئید، تخمدان پلی کیستیک و ابتلا به بیماری‌های گوارشی متابولیسم بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و روند کاهش وزن را مختل می‌کنند.

علاوه بر بیماری، فاکتور سن نیز از عوامل مؤثر در کاهش وزن است. هرچقدر سن افزایش یابد، سرعت سوخت و ساز بدن پایین می‌آید.

3)عدم سازگاری بدن با برنامه جدید

باید صبور باشید، برای رسیدن به کاهش وزن و اندام متناسب به صبر و حوصله نیاز دارید. بدن باید به مرور زمان به رژیم غذایی و ورزش عادت کند. این سازگاری ممکن است هفته‌ها و شاید ماه‌ها طول بکشد. پشتکار و صبوری در تمرینات و پایبندی به برنامه غذایی باعث می‌شود تا در دراز مدت به نتیجه دلخواه دست یابید.

4)بالا بودن سرعت عضله‌سازی نسبت به چربی‌سوزی

در برخی افراد به دلیل مسائل ژنتیکی، افزایش حجم عضلات بیشتر از چربی‌سوزی در آنهاست. به این افراد توصیه می‌شود برنامه‌های چربی‌سوزی و ورزش‌های هوازی را در برنامه خود قرار دهند و به چربی‌سوزی بیشتر توجه کنند تا به نتیجه دلخواه برسند.

به یاد داشته باشید که دلایل افزایش وزن در هنگام شروع رژیم و ورزش امری رایج و موقتی است که به تدریج و با پیگیری برنامه‌های منظم از بین می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار