در مراسم امضای تفاهم‌نامه صادراتی به بازار منطقه اوراسیا مطرح شد؛

ایجاد زنجیره ارزش از تولید تا صادرات در منطقه اوراسیا

تهران (پانا) - مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا می‌گوید با تامین مواد اولیه ارزان می‌توان زمینه تولید کالاهای کیفی و ارزان را فراهم کرد و کنسرسیوم تلاش خود را برای صادرات این محصولات صادراتی به انجام رساند. تفاهم‌نامه منعقد‌شده در روز جاری نیز به منظور ایجاد یک زنجیره ارزش در تولید و تامین مواد اولیه با قیمت نازل برای آن دسته از تولیدکنندگانی است که توانایی صادراتی دارند.

کد مطلب: ۱۲۴۲۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
ایجاد زنجیره ارزش از تولید تا صادرات در  منطقه اوراسیا

سید امیرعباس افشارامین، مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا درحاشیه امضای تفاهم‌نامه صادراتی به بازار منطقه اوراسیا اظهار کرد:‌ « کنسرسیوم صادراتی ایران - اوراسیا متشکل از شرکت‌های مختلفی در صنوف و صنایع متفاوت است که کالای تولیدی آنها دارای مزیت رقابتی برای صادرات به منطقه اوراسیا شامل چند کشور است و ایران نیز در قرارداد تجاری که با اوراسیا به انجام رسانده است از مهرماه ۱۴۰۰ کالاهای ایرانی صادراتی بدون پرداخت هزینه‌های گمرکی وارد این کشورها می‌شود.»

وی افزود: « البته این کالاها باید استانداردهای لازم را داشته باشند تا مشکلاتی که مانند صادرات محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه‌ای به بازار روسیه به وجود آمد را نداشته باشد. دفاتر کنسرسیوم در مسکو و ایروان فعال شده است و مواد غذایی به کشورهای مختلف صادر شده است اما در برخی از کالاها مانند مبلمان به دلیل کم‌کاری‌ها و نبود یک زنجیره کامل از تولید تا توزیع و صادرات توفیق مناسبی به دست نیامده است و بنابر تکلیفی که ایجاد شده است در صدد ایجاد و تکمیل این زنجیره از تولید تا صادرات هستیم.»

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا خاطرنشان کرد:‌ «تولیدکنندگان صادراتی باید دسترسی مناسبی به مواد اولیه مورد نیاز داشته باشند به همین دلیل تلاش شده است تا با شرکت‌های تامین و تولیدکننده مواد اولیه تفاهم‌نامه‌های مناسبی منعقد شود و در این راستان نیز تفاهم‌نامه‌ای با اروم‌ایاز یکی از تولیدکنندگان مواد اولیه منعقد شده است مقرر شد تا مواد اولیه با نازلترین قیمت در اختیار تولیدکنندگان صادراتی قرار گیرد تا بتواند کالای تولیدی آنها رقابت مناسبی در بازارهای منطقه اوراسیا داشته باشد.»

افشارامین عنوان کرد:‌ «این تلاش‌ها و تفاهم‌نامه‌ها محدود به پارچه نیست و اسفنج و نئوپان نیز مشمول این تفاهم‌نامه‌ها است و البته این مواد اولیه دارای گارانتی نیز هستند در حالی که در بسیاری از مواد اولیه‌‌ای که در اختیار تولید قرار می‌گیرد موضوع گارانتی مطرح نیست.»

وی ادامه داد: «با تامین مواد اولیه ارزان می‌توان زمینه تولید کالاهای کیفی و ارزان را فراهم کرد و کنسرسیوم تلاش خود را برای صادرات این محصولات صادراتی به انجام رساند. تفاهم‌نامه منعقد‌شده در روز جاری نیز به منظور ایجاد یک زنجیره ارزش در تولید و تامین مواد اولیه با قیمت نازل برای آن دسته از تولیدکنندگانی است که توانایی صادراتی دارند.»

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا با اشاره به نقش موثر اتحادیه‌ها در تولید وصادرات اظهار کرد: « حتی اگر نقش‌های سنتی اتحادیه‌ها در نظر گرفته شوند می‌توانند نقش ریش‌سفیدی را با ایجاد هلدینگ‌ها ایفا کنند. انعقاد تفاهم‌نامه‌های درون‌ اتحادیه‌ای نیز می‌تواند در افزایش توان اعضای اتحادیه‌ها نقش موثری داشته باشد اما متاسفانه این نگاه در درون اتحادیه‌ها وجود ندارد.»

وی افزود:‌ « این سوال نیز مطرح است که اگر اتحادیه‌های تخصصی صادراتی اگر اعتقاد به گرانی مواد اولیه دارند و کالای آنها گران است پس مزیت‌ رقابتی ندارند و برگزاری نمایشگاه تخصصی با تاکید بر صادرات به چه معنا است.»

افشارامین تصریح کرد:‌ « اتحادیه‌های صادراتی تا چه میزان وارد این بحث شده‌اند که ای ان سی را که رایج است به اعضای خود معرفی کنند و ای ان سی‌ها برای انجام صادرات بهره‌ بگیرند.»

وی اضافه کرد:‌ » نگاهی به رزومه کاری بسیاری از مدیران نیز نشان می‌دهد که بسیاری از آنها به جای صادرکننده، واردکننده هستند بنابراین باید پالایش جدی نیاز است اما کنسرسیوم صادراتی ایران - اوراسیا، تمام تلاش خود را جهت تقویت توانمندی‌های صادراتی اتحادیه‌ها به کار خواهیم گرفت.»

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا با بیان اینکه محصولاتی مانند محصولات غذایی فرآوری‌شده مانند خرما، ماکارونی و انواع کنسروها توان رقابتی مناسبی در بازار اوراسیا دارند، عنوان کرد:‌ « صنایع غذایی دارای زنجیره مناسبی از تولید تا توزیع هستند که استانداردهای لازم را دارا بوده و محصولات نیز از سطح کیفی مناسبی برخوردار هستند.»

وی خاطرنشان کرد:‌ « برخی از شیرآلات صنعتی نیز توان رقابتی داشته و حتی قابلیت رقابت با مدل‌های چینی با کیفیت‌های مناسب نیز در این دسته از محصولات وجود دارد. در زمینه پارچه مبلی و پرده‌ای نیز در چند کشور قابلیت رقابت مناسب هم در کیفیت و هم در قیمت وجود دارد.»

افشارامین هدفگذاری صادراتی به این منطقه را ۳۰۰ میلیون دلار برای بازه زمانی ۱۵ ماهه اعلام کرد و افزود:‌ « استانداردهای موجود تولید در محصولات کشاورزی برای صادرات به منطقه اوراسیا بسیار ضعیف است و در برخی از محصولات مانند خرما ضدعفونی‌کننده‌های خرما که استاندارد اروپا را داشته باشند، وجود ندارند. البته کنسرسیوم وارد بحث فرآوری خرما با استانداردهای کشورهای مقصد صادراتی نیز شده است. محصولات غذایی صنعتی کشور از استاندارد بسیار خوبی برخوردار است.»

مدیر کنسرسیوم صادراتی ایران و اوراسیا درباره حجم صادرات انجام‌شده نیز گفت:‌« برای نخستین بار قراردادهای شلف فروشگاهی منعقد شده که عمدتا در کشورهای روسیه و ارمنستان است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار