یک پژوهشگر نجوم و رصد‌گر رویت هلال ماه می‌گوید:

اتفاقات آسمانی در شب یلدا

تهران‌ (پانا)‌ -‌ یک پژوهشگر نجوم به بیان پاره‌ای توضیحات درباره رخداد‌ها‌‌ی علمی و اتفاقات آسمانی و فضایی در شب یلدا پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۴۰۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
اتفاقات آسمانی در شب یلدا

علی ابراهیمی، عضو هیئت تحریریه ماهنامه نجوم و پژوهشگر تقویم در گفت و گو با‌ پانا از اتفاقات نجومی آسمان در شب یلدا خبر داد و گفت: زمین در شب یلدا به دلیل تمایلات محوری که ۲۳ و نیم درجه کج به دور خودش می‌چرخد و نیز به بخاطر گردش مداری زمین به دور خورشید موجب طولانی شدن این شب می‌شود که این مدل گردش زمین دلیل بوجود آمدن فصل ها نیز است.
ابراهیمی در ادامه افزود: انقلاب زمستانی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید در نیمکره جنوبی به طور مستقیم به مدار راس الجدی می‌تابد که ۲۳ و نیم درجه جنوبی است؛ بنابراین در عرض نیمکره شمالی و عرض‌‌های شمالی زمین طول شب از طول روز بلند‌تر خواهد بود.

وی اظهار کرد: هر چقدر به مدار قطبی شمالی نزدیک شویم، مدت زمان این شب طولانی تر می شود و در روز‌ی که انقلاب زمستانی رخ دهد در مدار قطبی شمالی به طور کامل شب را تجربه خواهند کرد و طلوع خورشید در مناطق واقع در آن اصلا اتفاق نخواهد افتاد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: انقلاب زمستانی یا همان شب یلدا در روز سه شنبه ۳۰ آذر ماه ساعت ۱۹ و ۳۹ دقیقه و طولانی ترین شب سال با اختلاف ۲ تا ۳ ثانیه با روز‌های قبل خواهد بود که این میزان در مناطق مختلف ایران متغیر است به طوری که کوتاه‌ترین شب یلدا در روستای پساوند واقع در سیستان و بلوچستان با ۱۳ ساعت و ۲۵ دقیقه و ۳۷ ثانیه و بلند‌ترین شب یلدا در شهر مرزی پارس آباد واقع در استان اردبیل با ۱۴ ساعت و ۳۸ دقیقه و ۳۴ ثانیه اتفاق خواهد افتاد. همچنین در تهران این شب با ۱۴ ساعت و ۳۸ دقیقه و ۳۴ ثانیه به طول خواهد انجامید.

خبر‌نگار دانش‌آموز: کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار