تکمیل بزرگراه شوشتری بدون پیوست محیط‌ زیستی!

تهران (پانا) - بیش از 12 سال است اجرای طرح بزرگراه شهید شوشتری که از محدوده بزرگراه امام رضا(ع) به انتهای بزرگراه رسالت منتهی می‌شود و حدود 16 کیلومتر طول دارد، از سوی شهرداری کلید خورده است. بخشی از این پروژه از پارک ملی سرخه‌حصار عبور می‌کند هنوز پیوست محیط‌ زیستی ندارد و متوقف مانده اما با این حال هفته گذشته شهردار تهران از تکمیل کمربندی شرق تهران خبر داده است.

کد مطلب: ۱۲۴۰۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
تکمیل بزرگراه شوشتری بدون پیوست محیط‌ زیستی!

به‌منظور رعایت ملاحظات زیست محیطی و حفاظت از بوستان جنگلی سرخه حصار، طرح بزرگراه شوشتری مورد بازنگری قرار گرفت و با افزایش طول تونل، بخش حدفاصل بزرگراه شهید یاسینی تا بعد از دره رزک به صورت تونلی طراحی شده است؛ تونلی که طول آن در دو مسیر رفت و برگشت به حدود ۸ کیلومتر می‌رسد. روند پیشرفت عملیات اجرایی نشان می‌دهد که هنوز این پروژه در فاز صفر قرار دارد و هیچ اقدامی برای راه‌اندازی و بهره برداری از این پروژه صورت نگرفته است. عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در آبان ماه امسال از تلاش برای آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث بزرگراه شهید شوشتری خبر داد و گفت: تکمیل و گشایش این بزرگراه ۱۶.۵ کیلومتری که از پل‌های ثامن در تقاطع بزرگراه های شهید نجفی رستگار و امام رضا(ع) آغاز شده و تا بزرگراه شهید یاسینی ادامه دارد، علاوه بر کاهش بار ترافیک بزرگراه بسیج، این بزرگراه درونشهری را از طرح های تعریض و توسعه پوسته بی نیاز ساخته و بدون شک ارزش افزوده قابل توجهی برای منطقه ۱۴ شهرداری تهران ایجاد می‌کند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز هفته گذشته در مراسم بهره برداری از پروژه تقاطع غیر هم‌سطح سه راه باقرشهر و پل جهتی اتصال بزرگراه امام رضا (ع) به بزرگراه شهید نجفی رستگار گفت:‌ «پروژه‌های بسیار جدی در دستور کار معاونت عمرانی قرار گرفته که یکی از آن‌ها پروژه شهید شوشتری است که با معارضین آن که عمدتا از نهادها هستند جلسات متعددی داشته‌ایم تا رینگ شرقی تهران را تکمیل کنیم.»

البته ملاحظات زیست‌محیطی در اجرای پروژه احداث بزرگراه شهید شوشتری یکی از موارد مهم در تکمیل این پروه است که سمییه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره نظارت بر احداث بزرگراه شوشتری با توجه به اینکه این بزرگراه از منطقه حفاظت شده عبور می‌کند، به پانا گفت:‌ «اخیرا جلسه‌ای در فراکسیون محیط زیست با همین موضوع برگزار و ابعاد مختلف احداث بزرگراه شهید شوشتری بررسی شد. تکمیل کمربندی شرق تهران سال‌ها است که در دستور کار قرار دارد و این پروژه باید انجام شود.»

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه تمام ملاحظات زیست‌محیطی در پروژه بزرگراه شهید شوشتری باید لحاظ شود، تاکید کرد:‌ «تاکید ما بر این است که در مسیر بزرگراه شهید شوشتری باید کمترین آسیب به محیط زیست و حیات وحش منطقه وارد شود و تمامی الزامات سازمان محیط زیست رعایت شود.»

وی خاطرنشان کرد:‌ «در بُعد نظارتی بر پروژه بزرگراه شهید شوشتری نیز باید محیط زیست به ویژه محیط زیست استان تهران نظارت‌های لازم را داشته باشد و البته این پروژه در صورت تایید گزارش ارزیابی محیط زیست اجرا می‌شود. علاوه بر این نظارت پس از ارزیابی نیز بسیار اهمیت دارد که این انتظار از سازمان محیط زیست وجود دارد تا پس از اجرای پروژه‌ها، نظارت را افزایش دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار