فاطمه برخورداری

همدلی نقطه عطف رشد روابط اجتماعی دانش‌آموزان است

رودهن (پانا)- کارشناس مشاوره و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش رودهن بر ضرورت یادگیری و همدلی در میان دانش‌آموزان به عنوان نقطه عطف روابط اجتماعی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۹۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد
همدلی نقطه عطف رشد روابط اجتماعی دانش‌آموزان است

در راستای طرح کشوری توانمندسازی مشاوران در وزارت آموزش وپرورش، جلسه کارگاهی آموزش مهارت‌های زندگی با محوریت موضوع همدلی به کودکان و نوجوانان، به همت صدیقه کاظم‌پور، کارشناس مشاوره و آسیب‌های اجتماعی آموزش وپرورش رودهن برگزار شد.

در این کارگاه فاطمه برخورداری مشاور مدرسه حضرت خدیجه‌(س)، آموزش و پرورش رودهن به عنوان مدرس بیان کرد: همدلی از دیدگاه راجرز روانشناس مطرح جهانی حوزه روانشناسی، یعنی درک دنیای شخصی طرف مقابل، به بیانی دیگر کودکان و نوجوانان لازم است که بیاموزند گاهی از نگاه دیگران به دنیای اطراف نگاه کنند. یادگیری مفهوم همدلی باعث می شود افراد به انسان های دیگر توجه کنند، وارد دنیای آنها شوند و به شناخت بهتری از افراد برسند؛ در واقع اگر همدلی برای افراد نهادینه شود جلوی بسیاری از قضاوت های ما انسان ها را در زندگی می گیرد و به ما اجازه تفکر و یا همان درک ‌متقابل را می دهد.

وی افزود: همدلی با همدردی متفاوت است؛ همدلی شناخت است اما در همدردی با احساس درگیر هستیم و سطحی و کوتاه مدت است. اما هدف از آموزش به دانش‌آموزان یادگیری همدلی است، آن‌ها باید بگیرند دنیا علاوه بر احساس با مفهومی بزرگ‌تر و معنایی عمیق تر درگیر است و آن چیزی جز همدلی نیست. جهان و افراد نیاز به همراهی برای گریه کردن یا شادی کردن ندارند، بلکه نیاز به شناخت گریه و شادی های جهان دارد؛ برای رسیدن به کمال مطلوب انسانی و نجات بشریت در قالبی که واژه انسان معنی پیدا کند.

برخورداری تصریح کرد: لازم است که مشاور با موانع همدلی مانند برچسب زدن، اغراق نمایی، مقایسه کردن و سرزنش‌کردن آشنا باشد و نحوه همدلی و روش های اثرگذاری روی احساس دیگران را آموزش ببیند تا بتواند در اختیار دانش‌آموزان هم قرار دهد.

همچنین در ادامه کاظم‌پور به تبیین طرح نماد و نحوه ثبت فعالیت‌های مشاوره در سامانه همگام، نحوه ارجاع دانش‌آموزان پرداخت و قدیر قدیری‌علمداری، از مشاوران مطرح رودهن، توضیحاتی در خصوص هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در سامانه همگام داد.

خبرنگار:زهره صفرزاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار