با موافقت نمایندگان؛
شاخصها و امتیازات موثر در فرآیند رتبهبندی معلمان تعیین شد
سنوات تحصیلی در دانشگاه های تربیت دبیر و معلم در رتبه بندی تاثیرگذار خواهد بود/ جزئیات اعمال رتبهبندی معلمان در آئیننامه اجرایی دولت مشخص میشود
تهران (پانا) - نمایندگان مجلس ضمن تعیین شاخصها و امتیازات در فرآیند رتبهبندی معلمان، مقرر کردند که دورههای ضمن خدمت تربیت دبیر، سنوات تحصیلی، مدیریتی و دانشگاههای تربیت دبیر و معلم نیز جزء این شاخصها باشد.
نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۴ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، با ماده ۴ لایحه رتبهبندی معلمان و اصلاحات آن موافقت کردند.
بر اساس ماده ۴ این لایحه؛ فرآیند رتبهبندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دورههای ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهیدرجایی، شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبهبندی معلمان در یکی از رتبههای ماده (۳) این قانون و مطابق آییننامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام میشود.
براساس تبصره این ماده افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند (۱) ماده (۲) این قانون، در پستهای اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.
سلیمی به عنوان پیشنهاددهنده رفع ابهام ماده ۴ این لایحه گفت: قانون باید صریح و مشخص باشد، افرادی که از رتبهبندی انتفاع میبرند معلوم باشد، و اینکه افرادی که امروز خارج از نظام آموزش و پرورش هستند و روزی با عنوان معلم استخدام شدند، آیا مشمول رتبهبندی میشوند یا خیر نیز مورد بحث است.
علی کریمی فیروزجایی درخصوص پیشنهاد رفع ابهام اظهار داشت: نمیشود مدیر مدرسه را مجبور کرد به کلاس برود، اما ما در آموزش و پرورش شاهدیم کسی با عنوان شغلی معلمی استخدام شده ولی پس از مدتی در بخش دیگری در همان دستگاه به کار گرفته شده است و یا در بدنه اداری آموزش و پرورش در شغلی نظیر رئیس اداره و یا مدیر یک بخش مشغول فعالیت است. لذا باید این موضوع را مدنظر قرار داد، کسانی که در خود آموزش و پرورش هستند شامل رتبهبندی بشوند اما کسانی که از آموزش و پرورش خارج شدهاند و زمانی با رتبه معلمی استخدام شده اند، مشمول این مسئله نشوند.
رحمتالله نوروزی نیز تصریح کرد: آموزش و پرورش وزارتی است دانایی محور و نمیشود یک بخش در این وزارتخانه رشد کند و از بخش دیگر غافل شویم و اگر تنها به معلمان رسیدگی شود و از بخشهای دیگر آموزش و پرورش غفلت کنیم، با این شرایط دیگر شاهد نخواهیم بود که افراد نخبه، برنامهریز و توانمند در بدنه آموزش و پرورش ورود کنند، در حالی که برای توسعه آموزش و پرورش باید همه این سیستم به یک میزان رشد کنند؛ از مدیرکل تا سرایدار باید مورد توجه قرار گیرند.
جزئیات اعمال رتبهبندی معلمان در آئیننامه اجرایی دولت مشخص میشود
محمدرضا پورابراهیمی در تذکر آئین نامهای به استناد ماده ۱۴۱ و ۱۴۲ آئیننامه داخلی، آئیننامهای ضمن تشکر از رئیس مجلس، هیات رئیسه و کمیسیون آموزش که لایحه رتبهبندی را به عنوان یکی از موضوعات مهم کشور در دستور قرار دادند، گفت: براساس این مواد رتبهبندی باید برای معلمی باشد که واژه معلمی بر وی صدق کند یعنی سرکلاس برود، درس دهد و کار آموزش انجام دهد. در نظام اجرایی فعلی به این شکل است که فردی که به عنوان مسئول آموزش و پرورش انتخاب میشود و حکم معلمی هم دارد، به جای ۲۴ ساعت تدریس، ۱۲ ساعت تدریس میکند یعنی یک دوم از تعهدات اصلی را انجام می دهد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در جریان رفع ابهام ماده ۴ لایحه رتبه بندی باید مشخص شود که ۱۲ ساعت تدریس مبنای رتبه بندی کامل قرار میگیرد یا تاکید بر مبنا قرار گرفتن ۲۴ ساعت کار تدریس است، در حوزه دانشگاه بخشی از این زمان به عنوان حق مسئولیت جایگزین میشود.
وی ادامه داد: اگر کسی که حکم معلمی دارد کار معلمی هم میکند اما به واسطه مسئولیت اش کار تدریس وی کاهش پیدا میکند آیا رتبهبندی کامل یا به نسبت در مورد او اعمال میشود؟ روح حاکم بر رتبهبندی ارتقای معلمی است که سر کلاس تدریس میکند اما این موضوع باید مشخص شود.
قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: برخی از جزئیات مرتبط با این موضوع در آئیننامه اجرایی دولت مشخص خواهد شد و سپس در هیات تطبیق مصوبات تعیین تکلیف می شود. رتبه بندی برای کسانی است که حکم معلمی دارند و معلم شناخته می شوند اما جزئیات آن را در آئین نامه اجرایی باید مشخص کرد.
ارسال دیدگاه