عسگری: استفاده از VAR فعلا برای فوتبال ایران امکان‌پذیر نیست

تهران (پانا) - حسین عسگری با اشاره به تکرار اشتباهات داوری در فوتبال به ویژه در لیگ برتر گفت شرایط داوری نسبت به گذشته تغییر کرده است.

کد مطلب: ۱۲۳۹۱۴۲
لینک کوتاه کپی شد
عسگری: استفاده از VAR فعلا برای فوتبال ایران امکان‌پذیر نیست

به گزارش برنا، حسین عسگری، پیشکسوت داوری فوتبال، در ابتدای صحبت‌های خود درباره تکنولوژی VAR برای فوتبال ایران گفت: بارها به این موضوع اشاره شده که با توجه به شرایط فدراسیون و محدودیت‌های موجود استفاده از VAR فعلا برای فوتبال ایران امکان‌پذیر نیست. این تکنولوژی برای فوتبال لازم است اما باید به این مساله توجه داشته باشیم که این پروژه برای ما پروژه‌ای سنگین، زمان‌بر و پرهزینه است و فعلا فوتبال ما توان بهره‌گیری از آن را ندارد.

وی افزود: شاید خیلی‌ها بخواهند اساس مشکلات این روزهای داوری را به VAR ارتباط بدهند؛ VAR سیستم خوبی برای کمک به داوران است و تا 90 درصد از مشکلات داوری را حل می‌کند و در این زمینه عدالت را به اجرا در می‌آورد اما سال‌های قبل که استفاده از این سیستم اجرا نمی‌شد، این همه مشکلات وجود نداشت، پس به اعتقاد من باید دلایل دیگری را برای به وجود آمدن مشکلات داوری پیدا کرد و عدم تجهیز فوتبال ما به VAR دلیل مشکلات عدیده قضاوت‌های فوتبالی‌مان نیست.

عسگری در خصوص عواملی که به اشتباهات داوری دامن می‌زند، به خبرنگار برنا گفت: در این زمینه علل مختلفی وجود دارد که در نهایت منجر به این شده داوری‌ها در این فصل با چالش جدی روبرو شود. مورد اول در این زمینه بی سر و سامانی تشکیلات داوری و نامشخص بودن خط مشی کمیته داوران است. در حالی که 8 ماه از انتخاب رئیس کمیته داوران گذشته بود، هنوز از تشکیل کمیته داوران خبری نبود. ضمن این که در انتخاب رئیس کمیته داوران هم اشکالات قانونی وجود داشت. مورد بعدی در خصوص دپارتمان داوری است که هنوز که هنوز است وظایف واضح کمیته داوران و دپارتمان مشخص نیست.

وی ادامه داد: در بعد آموزشی، آموزش‌های ناکافی برای داوران انجام گرفته است. در حالی که حداقل بین 3 تا 5 روز باید برای آموزش داوران وقت گذاشته می‌شد این زمان به 1 روز کاهش پیدا کرد. در مورد کلاس‌های توجیهی ناظران هم با نصف روز کلاس آنلاین روبرو بودیم در صورتی که حداقل باید برای کلاس توجیهی داوران 3 تا 5 روز زمان اختصاص داد. یک ناظر چطور با نصف روز کلاس می‌تواند شرایط لازم برای انجام وظایفش را داشته باشد؟!

این داور قدیمی فوتبال با تاکید بر افزایش بی‌دلیل و نامتناسب تعداد داوران در این خصوص خاطرنشان کرد: در این زمینه حرف‌های زیادی در مورد ایجاد جوانگرایی بیان شده اما این صحبت‌ها بیشتر در حد شعار است. جوانگرایی این است که داوری با 25 سال سن یا حداکثر 27 سال سن قضاوت در لیگ را انجام دهد اما داوری که با 35 سال سن برای لیگ برتر سوت می‌زند جوان نیست.

عسگری با انتقاد از توجیه اشتباهات داوری گفت: شرایط داوری نسبت به گذشته تغییر کرده است. در سال‌های قبل زمانی که سوت پایان قضاوت یک داور زده می‌شد، کار او تمام شده بود اما با حضور کانال‌ها، سایت‌ها و فضای مجازی در شرایط فعلی، با پایان داوری در هر دیدار، کار داور تازه دیده می‌شود و عملکرد و کارش بیش از گذشته به چشم می‌آید. به عنوان مثال در بازی اخیر پرسپولیس و هوادار در هفته نهم، همه کارشناسان به هند بودن گل اذعان داشتند، خود بازیکن هم در مصاحبهاش اعلام کرده که با دست گل زده اما رئیس دپارتمان این مساله را کتمان می‌کند تا فشار و هجمه را روی داور خنثی کند! حمایت غلط و اشتباه باعث می‌شود داوران ما به بیراهه بروند و در چنین شرایطی نیاید انتظار داشته باشیم اشتباهات داوری‌مان کاهش پیدا کند. در کارهای حساس و لحظه‌ای مثل قضاوت فوتبال، داشتن تمرکز از اصلی‌ترین عوامل برای موفقیت داوران است اما با این شرایط این تمرکز برای داوران ایجاد نمی‌شود.

وی در پایان گفت: مساله آمادگی جسمانی داوران و کمک داوران هم یکی از مسائلی است که در ابتدای فصل رسانهای شد اما در ادامه حرکت خاصی برای رفع این مشکل نشد و داوران ما با عدم آمادگی جسمانی فصل را آغاز کردند و حرکت خاصی در این زمینه هم برای رفع مشکل از سوی مسئولان صورت نگرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار