بی سوادی، یکی از آفت‌ها و آسیب‌های بزرگ اجتماعی است

تهران (پانا) - بی‌سوادی یکی از آسیب‌های اجتماعی با دامنه وسیعی است که می‌تواند آمار جرم و جنایت را بالا برده و امنیت و رفاه و پیشرفت یک جامعه را خدشه دار کند.

کد مطلب: ۱۲۳۸۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
بی سوادی، یکی از آفت‌ها و آسیب‌های بزرگ اجتماعی است

جلسه هم اندیشی و هماهنگی ارگان‌ها و ادارات مختلف در خصوص سوادآموزی با حضور مسئولان و کارشناسان شهر تهران و منطقه به میزبانی آموزش و پرورش منطقه ۱۵ برگزار شد.
در این جلسه سعید شهریاری؛ مدیر آموزش و پرورش منطقه ۱۵ ضمن خیر مقدم به مدعوین و تشکر از زحمات انجام شده در حوزه سوادآموزی گفت: تاکنون به طور مستقیم تحقیقی در مورد تاثیر سواد در شاخص رفاه جامعه انجام نشده است، اما به صورت عملی و تجربی ثابت شده است که افزایش سواد سبب می شود مردم قدرت تفکر هدفمند خود را افزایش دهند و جامعه را به سمت امنیت، پایداری و رفاه بالاتر حرکت دهند. بنابراین در کشورهایی که سهم زیادی از افراد بی سواد هستند، هم اقتصاد فرصت رشد پیدا نمی کند و هم ساختار سیاسی، قدرت طلب و بی توجه به خواست های مردم است و این یعنی عقب ماندن سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم و کشور از روند رشد.

وی افزود: خانواده عنصر کلیدی در باسوادی و باثباتی جامعه است. به عنوان مثال وقتی پدر و مادر تحصیل کرده باشند، دانش‌آموزان هم با الگوبرداری از والدین خود به سمت علم و تحصیل و سواد بالاتر پیش خواهند رفت و در این مسیر به غیر از خانواده همه ارگانها، نهادها و ادارات باید بسیج شوند تا بتوانیم دست در دست هم به سمت جامعه باسواد پیش برویم. چون وقتی افراد یک جامعه باسواد و تحصیل‌کرده باشند، می توانند آن جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت هدایت کنند زیرا معمولاً افراد باسواد قدرت تجزیه و تحلیل بالاتری دارند و جرم ها و رفتارهای نامسئولانه معمولا در قشر بی سواد بالاتر از دیگر اقشار است.

شهریاری عنوان کرد: با توجه به سیاست‌های کلی سوادآموزی، شناسایی افراد بی سواد، همکاری ارگان‌ها و ادارات را می‌طلبد؛ تا پس از شناسایی این افراد و معرفی آنها به آموزش و پرورش ما بتوانیم آنها را توانمند کنیم.

سپس میررضا شفیع پور؛ معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش کل شهر تهران گفت: با استمداد طلبیدن از خداوند، عقل اندیشی و درود به شما خوبان و خادمین ملت، به طور کلی در این موارد معمولاً دو نوع نگاه وجود دارد؛ یک نگاه عمودی تاریخی و یک نگاه افقی؛ در نگاه عمودی و تاریخی روند حرکتی ما نسبت به سوادآموزی و باسواد کردن جامعه، بسیار خوب ارزیابی شده و با توجه به آمار جمعیت ایران در سال ۱۳۰۰ که در حدود ۱۰ میلیون نفر بوده و بالای ۹۰ درصد از این افراد بی سواد مطلق بودند و در سال ۱۴۰۰ این جمعیت تقریبا به ۸۵ میلیون نفر رسیده است که بالای ۹۰ درصد از این جمعیت باسواد شده اند.

وی ادامه داد: کشورهایی که در حوزه های اقتصادی و اجتماعی و... خیز خوبی برداشتند مثل ژاپن و آلمان؛ در دورانی این پیشرفت به وجود آمد که پنجره طلایی جمعیت آنها به لحاظ کمی و کیفی در شرایط مطلوب قرار داشت، اما متاسفانه در کشور ما تحریم ها سبب شد این پنجره طلایی دچار اختلال شود که البته با تدابیر و هدایت ها و حمایت های مقام معظم رهبری این تهدیدها به فرصت تبدیل شده و در خیلی از حوزه ها، پیشرفت های بسیار خوب و مناسبی داشتیم.

شفیع پور افزود: در گام دوم و بعد از اینکه بی سوادی سیاه کاملاً برطرف شد یکی از راهکارها، فرهنگ سازی و همچنین آموزش و روشن سازی تبعات بی‌سوادی توسط معلمین در سطح مدارس است. آمار نشان می‌دهد اگر میانگین سواد در یک کشور یک درصد افزایش پیدا کند ۱۰ درصد درآمد ناخالص ملی آن کشور افزایش پیدا خواهد کرد و ارتباط مستقیم بین افزایش سواد با درآمد ناخالص ملی، امنیت و سلامت و حتی کاهش وقوع جرم و موارد دیگر خواهد بود.

سپس محسن دریاباری، رئیس اداره نهضت سوادآموزی منطقه ۱۵ ضمن ارائه گزارش اجمالی از وضعیت سوادآموزی در منطقه گفت: اگر ندانیم که به کدام سمت حرکت می کنیم، به مقصد نمی رسیم و برنامه‌ریزی رکن اصلی در هدف و به مقصد رسیدن است. ما باید آینده را به زمان حال بیاوریم و در آن تغییر ایجاد کنیم و مطابق مخاطب‌شناسی که پیش‌تر صورت گرفته برنامه‌ریزی دقیق‌تری تا رسیدن به هدف داشته باشیم و این مهم میسر نمی‌شود جز همکاری و تعاون و هماهنگی دستگاه‌های مختلف و راهکارهای حمایتی توسط آنها تا بتوانیم جهش خوبی در این حوزه داشته باشیم.

در پایان نیز کارشناسان ادارات و ارگان‌های مختلف به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداخته و هر کدام به نوعی مساعدت و همکاری لازم در این حوزه را اعلام کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار