در گفت‌وگو با مراقب سلامت و ناظر واکسیناسیون مرکز بهداشت شهدای بدر عنوان شد:

در ایام کرونا، مفهوم پرستار در ابعاد مختلف نمود پیدا کرد

تهران (پانا) - توانمندترین پرستاران این مرز و بوم مادرانی هستند که در ایام کرونا چه در منزل و چه در خارج از آن برای کودکشان زحمت کشیدند و در جایگاه مادر، معلم، همبازی و... ایفای نقش کردند و نمی‌توان واژه بزرگ پرستار که ابعاد وسیعی دارد را فقط مختص به یک شغل دانست.

کد مطلب: ۱۲۳۸۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد
در ایام کرونا، مفهوم  پرستار در ابعاد مختلف نمود پیدا کرد

کیمیا مبارکی؛ مراقب سلامت و ناظر واکسیناسیون مرکز بهداشت شهدای بدر به پانا گفت: «واژه پرستار به لحاظ لغوی به معنای پرستنده، غمخوار، حافظ و پرورش‌دهنده است و در اصل پرستاری یک حرفه مقدس، اخلاقی و الهی است و همچنین پرستاری به نوعی یکی از واجبات کفایی دین است. پرستار فقط به معنای پرستاری از بیمار جسمی نیست و در معنای کل واژه پرستار، حمایت روحی و روانی بیمار هم وجود دارد.»

وی افزود: «در ایام کرونا پرستاری از ابعاد مختلف خیلی نمود پیدا کرد. به عنوان مثال بیماران کرونایی به جز درمان و مداوا نیاز به حمایت‌های روحی داشتند و این پرستاران بودند که این مهم را انجام می‌دادند. پرستاران در دوران کرونا با ایثار خود، نشان دادند که می‌توانند در بحران‌ها وظیفه خودشان را به خوبی انجام دهند.»

مسئولیت‌پذیری، همدلی و مهربانی از ویژگی‌های شاخص یک پرستار است

مبارکی با بیان اینکه؛ مسئولیت‌پذیری، همدلی و مهربانی از ویژگی‌های شاخص یک پرستار است، خاطرنشان کرد: «یک پرستار فقط اجر و پاداش مادی ندارد، بلکه همان دعای بیمار در حق یک پرستار، خودش یک نشاط معنوی به او هدیه می‌دهد. پرستاران این مدت نشان دادند که حامی بیماران هستند و چون بیماری کرونا، یک بیماری طولانی و بسیار ناتوان کننده بوده، به خوبی شاهد آن بودیم که در بیمارستان ها و مراکز بهداشت، حمایت پرستاران از بیماران چقدر تاثیرگذار بود.»

وی سپس عنوان کرد: «هم اکنون بحث واکسیناسیون در مراکز بهداشتی و درمانی در اولویت قرار دارد و مراقبین سلامت و کادر درمان همه سخت در حال کارکردن هستند و چه بسا شاهد آن بودیم که حتی در روزهای تعطیلی و ساعت های صبح و عصر بدون هیچ چشمداشتی در حال فعالیت هستند. همچنین ما نیروهای مردمی و داوطلب زیادی داریم که در کنار کادر درمان بی وقفه درحال تلاشند.»

مبارکی با اشاره به این حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که می‌فرمایند: «هرکس انسانی را که ناتوانی جسمی دارد؛ یاری کند خداوند او را در کار ها یاری می‌دهد.» افزود: «این بزرگترین درجه در مورد یک انسان است که خداوند متعال او را یاری کند.»

توانمندترین پرستاران این مرز و بوم مادرانی هستند که در دوران کرونا هم در خانه و هم خارج از آن ایثار کردند

مبارکی همچنین گفت: «اخلاق پرستاری خیلی مهم است که در اکثر پرستاران مان این مهم وجود دارد. همچنین مراقبت از یک بیمار وظیفه ای است که پرستار باید انجام دهد و حمایت روحی و جسمی هر دو با هم برای بیمار لازم است و بیماران خواستار چنین رفتاری هستند.»

وی نشاط معنوی که به بیماران و ناتوانان داده می‌شود را یکی از بزرگترین دستاوردهای یک پرستار خواند و گفت: «توانمندترین پرستاران این مرز و بوم مادرانی هستند که در این مدت چه در منزل و چه در خارج از آن برای کودکشان زحمت‌کشیدند و در جایگاه معلم، مادر، همبازی و... ایفای نقش کردند. در واقع نمی‌توان واژه بزرگ پرستار که ابعاد وسیعی دارد را فقط مختص به یک شغل دانست. مهربانی و همدلی و بخصوص احترام به بیمار خیلی مهم است، مسئولیت‌پذیری، تعهد و رفع نیاز بیمار، همگی در ارتباط با شغل پرستاری بوده و امیدوارم که بتوانیم اینها را هر روز بیشتر مطرح کنیم.»

در مرکز بهداشت شهدای بدر به طور متوسط روزانه ۴۰۰ نفر واکسینه می‌شوند

مبارکی در پایان اشاره کرد: «ما در مرکز بهداشت شهدای بدر در محله کیانشهر منطقه ۱۵ در حال فعالیت هستیم و در بحث واکسیناسیون روزانه تقریبا متوسط ۴۰۰ نفر در این مرکز بهداشت کوچک علیه کرونا واکسینه می‌شوند. تمامی کادر سلامت و نیروهای مردمی و بسیج از ۲۰ شهریور تاکنون و بدون تعطیلی حتی در روزهای جمعه مشغول فعالیت و کمک‌رسانی به مردم بوده‌اند.»

بیماران کرونایی زیادی در اینجا به ما مراجعه می‌کنند. تا پیش از واکسیناسیون، تست کرونا انجام می‌دادیم و هم‌اکنون نیز در پایگاه‌های مختلف تست انجام می‌شود. همچنین پزشکان ما در این مرکز سلامت اکثر بیماران کرونایی را درمان می‌کنند و خیلی از مردم از مراجعه شان به اینجا و درمانشان راضی هستند. البته از دیگر کارهای مهمی که در این زمینه باید انجام شود؛ آموزش است و ما سعی داشته و داریم که در کنار درمان و واکسیناسیون، آموزش را به مردم و بیماران داشته باشیم. یکی دیگر از فعالیت های مرکز سلامت ما کمک به نیازمندان و بیمارانی است که از لحاظ اقتصادی و دارویی نیازمند بودند و با کمک کادر درمان و سلامت و بسیج منطقه این نیازمندان تا حدودی تحت پوشش قرار گرفتند.

* خبرنگار دانش آموز پانا؛ حمیدرضا رحیمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار