حسینی در خراسان شمالی تاکید کرد؛
تحقق مثلث طلایی دردسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیرسازی از طریق آموزش و پرورش استثنایی
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مراسم گرامیداشت روز و هفته جهانی معلولان در خراسان شمالی با بیان اینکه تحقق مثلث طلایی در دسترسپذیری، عدالت گستری و فراگیرسازی از طریق آموزش و پرورش استثنایی امکانپذیر است گفت با رویکرد تجمیع خدمات به دانشآموزان با نیازهای ویژه ۱۲ مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره در سال گذشته به بهرهبرداری رسیده است که اولین مرکز جامع از این نوع در کشور سال گذشته در بجنورد افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سیدجواد حسینی در این نشست با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز بنای تمدن یک جامعه را بنیان مینهند گفت: خیرین مدرسه ساز بنای دوری جامعه از رذایل و کانون تحول جامعه را بنیان مینهند و در قلب آموزش و پرورش جای دارند.
وی افزود: مدرسه واحد تحول است و خیرین کانون تحول جامعه را می سازند. امروز ۳۵ هزار خیر به امر مدرسه سازی مشغول هستند و ۳۰ درصد مدارس عادی و ۷۰ درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیرین احداث شده است.
وی با بیان اینکه خیرین سال گذشته ۱۴۵ میلیارد تومان به تامین تجهیزات توانبخشی، ورزشی و آموزشی دانش آموزان استثنایی کمک کرده اند گفت: خیرین استان خراسان شمالی سال گذشته یک میلیارد تومان به تامین تجهیزات توان افزایی کمک کرده اند.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه در ایام کرونا خیرین ۳۶۱ هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان محروم اهدا کردند، گفت: استان خراسان شمالی از جمله استان های پیشرو در زمینه تامین تجهیزات هوشمند آموزشی است و در سال جاری ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای تامین این تجهیزات به استان خراسان شمالی اختصاص خواهد یافت.
حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی برای رسیدن به حداقل استانداردها در کشور نیاز است، گفت: در دو سال گذشته و با همت خیرین ۲۰۰ مدرسه از این تعداد کلنگ زنی و یا احداث شده است.
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه جمعیت معلولان در جهان، در حدود یک میلیارد نفر است که ۸۰درصد این جمعیت، مربوط به کشورهای درحال توسعه است گفت: در دنیا بیش از ۱۰۰میلیون کودک دچار نوعی معلولیت هستند و در حدود ۸میلیون نفر از جمعیت ایران نیز دارای نوعی معلولیت هستند.
حسینی تصریح کرد: نام گذاری ۱۲ آذر به عنوان روز جهانی معلولین و هفتهای به نام معلولین برای تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولین است.
وی با تاکید بر اینکه در هفته گرامیداشت معلولین، مثلث طلایی در دسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیر سازی را باید به جامعه گوشزد کنیم گفت: نباید از کلمه مناسب سازی برای معلولین استفاده کنیم بلکه باید از دسترسی پذیری استفاده کرد.
وی افزود: باید جامعه را برای معلولین دسترس پذیر و دوستدار انسان کنیم و این جامعه، جامعهای عادلانه، در دسترس، فراگیر، بدون خطر، بدون مانع و عاری از هرگونه آسیب و پاک است و یکی از مشخصه های جدی جامعه دوستدار انسان جامعه دوستدار کتاب، کودک و معلول است.
معاون وزیر تصریح کرد: در هفته معلولین باید برای این نکته متمرکز شویم که معلولیت یک مفهوم اجتماعی یادگیرنده است و مفهوم ذاتی نیست.
وی با بیان اینکه در عرصه تعلیم و تربیت، سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تحقق مثلث طلایی در دسترس پذیری، عدالت گستری و فراگیر سازی ایجاد شده است گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی به صورت ویژه کار تعلیم تربیت ۱۵۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه را در ۱۷۰۰ مدرسه خاص و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا بر عهده دارد و از زمان تاسیس در سال ۷۰ تاکنون ۱۸ برابر پوشش تحصیلی در ۷ گروه افزایش یافته است.
حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان شمالی بالاترین میزان پوشش پیش دبستانی در سه سال گذشته را داشته است گفت: با رویکرد تجمیع خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه ۱۲ مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و مشاوره در سال گذشته به بهره برداری رسیده است و اولین مرکز جامع کشور سال گذشته در بجنورد افتتاح شد.
وی افزود: اولین مرکز پیش دبستانی ناتوانذهنی و مدرنترین سالن ورزشی نیز در استان خراسان شمالی به بهره برداری رسیده است.
حسینی در پایان گفت: تمام تجهیزات توانبخشی ورزشی و آموزشی دانش آموزان استثنایی استان خراسان شمالی با ۲ میلیارد تومان اعتبار تهیه خواهد شد.
ارسال دیدگاه