جزئیات بودجه ۱۴۰۱؛ رشد 29 درصدی حقوق و اختصاص 25 هزار میلیارد برای رتبهبندی معلمان
صادرات نفت روی یکمیلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است/ ۵ هزار میلیارد تومان برای راهاندازی صندوق مسکن محرومین اختصاص پیدا خواهد کرد/ دلار ۴۲۰۰ تومانی جز برای دارو و گندم حذف میشود
تهران (پانا) - در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور به مجلس شورای اسلامی، جزئیاتی از برنامه مالی دولت برای یک سال آینده منتشر شد.
طبق اعلام مجلس، در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از سوی رئیسجمهوری به مجلس شورای اسلامی، جزئیاتی از برنامه مالی دولت برای یک سال آینده به شرح زیر است.
افزایش ۲۹ درصدی حداقل حقوق
با احکام ذیل در بودجه حقوق افرادی که از متوسط حقوق کمتر میگیرند از حقوق افرادی که از متوسط بیشتر میگیرند، بیشتر رشد خواهد کرد و فاصله حقوق کاهش مییابد؛
- افزایش ناخالص حقوق به صورت پلکانی معکوس از ۲۹% تا ۵%
- حداقل مبلغ مندرج در احکام کارگزینی با ۲۹% رشد از ۳۵ میلیون ریال به ۴۵ میلیون ریال افزایش مییابد
- ۱۷۰۰ امتیاز در احکام کارگزینی تمامی کارکنان اضافه میشود که معادل مبلغ ثابت ۵۳۳,۸۰۰ تومان میباشد.
- ضریب ریالی با ۳% رشد از ۳۰۴۸ به ۳۱۴۰ تغییر میکند.
- برای بازنشستگان نیز مبلغ ۵۳۳,۸۰۰ تومان ثابت و ۳% رشد اعمال میگردد.
تمرکز بودجه عمرانی بر مشکلات تنش آبی و خشکسالی
- اعتبارات منابع آب از ۹.۳ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۲۲.۳ هزار میلیارد تومان در جهت رفع تنشهای آبی و تقویت آبرسانی پایدار به مناطق ضروری شهری و روستایی؛ افزایش یافته است.
- اعتبارات تملک داراییهای سرمایه (بودجه عمرانی) نسبت به سال ۱۴۰۰ با بیش از ۴۳ درصد رشد به ۲۵۱ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان رسیده است.
کاهش ۱۵ درصدی هزینههای دولت
- در لایحه بودجه هزینههای دولت به استثنای حقوق ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
- بابت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبلغ ۰۰۰ ر ۱۲ میلیارد تومان منظور شده است.
- بابت پاداش پایان خدمت جانبازان به میزان ۹ هزار میلیارد تومان منظور شده است.
- بابت پاداش پایان خدمت بازنشستگان مبلغ ۲۲ هراز و ۶۰۰ میلیارد تومان منظور شده است.
- بابت رتبهبندی معلمان ۲۵ هزار میلیارد تومان منظور گردیده است.
جزییات نحوه بودجهریزی استانها
- در راستای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد، مبلغ ۰۰۰ر۱۵۰ میلیارد تومان در سقف منابع هدفمندی و منابع عمومی لایحه سال ۱۴۰۱ منظور گردیده است.
- برای تقویت اعتبارات استانها و در جهت تمرکززدایی، با توجه به قابلیتهای استانها مبتنی بر آمایش سرزمین ۴۲۲ طرح استانی ویژه (ملی استانی) به استانها انتقال پیدا میکند.
- بخش قابل توجهی از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع رشد اقتصادی در اختیار استانهای قرار خواهد گرفت.
هدایت یارانهها به سمت اقشار کمتر برخوردار
- افزایش اعتبارات برنامه مقابله با فقر مطلق برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی معادل دو برابر حقوق کارمندان برنامه یارانه نقدی و غیر نقدی و معیشت معادل ۷۳.۸ هزار میلیارد تومان
- یارانه حوزه سلامت مطابق با ماده ۴۶ قانون الحاق ۲ به میزان ۳۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
- یارانه نان، گندم، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و نهادههای کشاورزی به میزان ۱۴۰ هزار میلیارد تومان منظور شده است.
- ۲۴ هزار میلیارد تومان منابع حمایت از تولید در بخش انرژی و برای حمایت از اشتغال معادل ۴۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتهشده است.
- پیشبینی منابع در قالب صندوق پیشرفت و عدالت ایران (ملی و استانی) به میزان ۴۶ هزار میلیارد تومان و با احتساب منابع حمایت از انرژی در وزارت نفت معادل ۷۰ هزار میلیارد تومان است.
تشریح وضعیت انتشار اوراق مالی در سل ۱۴۰۰ و تمرکز روی فروش نفت
- در لایحه بودجه انتشار اوراق مالی اسلامی از ۱۳۲.۵۰۰ میلیارد تومان به ۰۰۰ر۸۸ میلیارد تومان کاهشیافته است.
- صادرات نفت روی یکمیلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و قیمت نفت ۵۳ یورو معادل ۶۰ دلار در نظر گرفتهشده است.
- صادرات خالص گاز ۳.۵۸ میلیارد دلار منظور شده و ۱۴۵ هزار بشکه در روز خوراک تحویل پتروشیمیها و پالایشگاهها خواهد شد.
صندوق مسکن محرومین تشکیل میشود
- برای تامین اراضی طرح مسکن به استعداد ۴ میلیون واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده است.
- اعتبارات صندوق ملی مسکن تقویت و برنامهریزی برای اجرایی شدن دو میلیون مسکن تا پایان سال آینده که ۳۰ درصد آن به پایان خواهد رسید، انجام شده است.
- ۵ هزار میلیارد تومان برای راه اندازی صندوق مسکن محرومین اختصاص پیدا خواهد کرد.
- از ظرفیت داراییهای غیر منقول وزارت راه و شهرسازی و منابع صندوق پیشرفت و عدالت برای تقویت منابع صندوق ملی مسکن استفاده خواهد شد.
بررسی وضعیت طرحهای ریلی و جادهای
- در بودجه سال ۱۴۰۱ منابع خوبی برای طرحهای حمل و نقل ریلی و جادهای دیده شده به طوری که تا پایان سال شاهد تحقق اهداف زیر هستیم.
- افزایش طول خطوط راه آهن از ۱۲۱۹۰ کیلومتر به ۱۲۷۰۰کیلومتر
- افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه از ۲۸۵ به ۲۹۰ میلیون تن
- افزایش طول بزرگراهها از ۱۹۶۰۰به ۱۹۸۰۰ کیلومتر
- افزایش طول شبکه آزادراهی از ۲۷۳۰ به ۲۹۵۰ کیلومتر
- تکمیل ۴۳ کیلومتر خطوط متروی درون شهری و برون شهری با همکاری شهرداریها
- بازسازی ۵ هزار دستگاه اتوبوس درون شهری با همکاری شهرداری ها در ۷۰ شهر کشور
احداث پالایشگاه جدید با کمک دولت
- ۲ هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاها و مناطق فاقد گاز در بودجه پیش بینی شده است.
- ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پالایشگاه آبادان در نظر گرفته شده و ساخت پالایشگاه جدید نفت با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز هدف گذاری شده است.
- تکمیل خط اتیلن غرب برای تامین خوراک پتروشیمی های در حال احداث پیش بینی و ۱۵ هزار میلیارد تومان برای طرح های بهینه سازی سوخت در نظر گرفته شده است.
- برای حمایت از سرمایهگذاریهای خطر پذیر و دانش بنیان تولیدات داخلی هم منابع خوبی دیده شده است.
رشد محصولات زراعی و افزایش ۱.۲ میلیون هکتاری آبخیزداری
- در بودجه سال آینده منابع لازم برای افزایش تولیدات زراعی و باغی به میزان ۷.۳ میلیون تن دیده شده است.
- همچنین با اختصاص منابع لازم حد نگاری و صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی برای ۹۰۰ هزار هکتار و آبخیزداری ۱.۲ میلیون هکتار انجام خواهد شد.
- تکمیل و بهره برداری از ۱۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی و افزایش ضریب خود اتکایی در تولید جوجه نژاد داخلی از ۱۰ به ۵۸ درصد از دیگر اهداف برنامه ای بودجه است.
- سطح پوشش بیمه کشاورزی از ۱۸ به ۲۷ درصد به افزایش خواهد یافت و منابع این صندوق تقویت خواهد شد.
همچنین سیدمحسن دهنوی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس چند نکته درباره لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ را در توئیتی به شرح زیر نوشت:
۱. کسری تراز عملیاتی در قانون بودجه ۱۴۰۰ به دلیل افزایش هزینههای دولت به ۴۷۰ ه.م.ت رسید اما دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱، با مهار رشد هزینهها و افزایش ۷۱ درصدی درآمدهای گمرکی و مالیاتی، کسری تراز عملیاتی را به ۲۷۹ ه.م.ت رساند.
۲. شاخص وابستگی به نفت بر اساس نسبت مبلغ فروش نفت خام و گاز طبیعی به کل بودجه عمومی تعیین میشود. این شاخص در قانون بودجه ۱۴۰۰ به حدود ۲۰٪ رسید اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به جهت واقعیشدن محاسبات درآمد حاصل از فروش نفت، این شاخص به ۲۷.۷٪ رسیده است.
۳. در قانون بودجه ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار از منابع نفتی برای واردات کالاهای اساسی با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی و مابقی با نرخ دلار ۱۷۵۰۰ تومانی محاسبه شد. این رقم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با نرخ دلار ۲۳۰۰۰ تومانی محاسبه و به همین دلیل، رقم محاسباتی نفت در بودجه، واقعی شده است.
۴. دولت در بودجه ۱۴۰۰، فروش نفت را روزی بیش از ۲ میلیون بشکه در نظر گرفت که این اقدام بر خلاف مسیر بیاثرکردن تحریمها بود اما در بودجه سال ۱۴۰۱، میزان فروش نفت ۱.۲ میلیون بشکه در روز پیشبینی شده که واقعبینانه است.
۵. انتشار اوراق مالی در سالهای اخیر به دلیل کاهش شدید درآمدهای نفتی به شکل سرسامآوری شدت گرفت. در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ۱۲۸ ه.م.ت برای بازپرداخت اصل و ۴۹.۴ ه.م.ت جهت پرداخت سود این اوراق پیشبینی شده که این به معنای تحمیل بدهی زیادی از طرف دولت قبل به دولت سیزدهم است.
۶. علت اصلی افزایش حجم اوراق در بودجه ۱۴۰۰، افزایش ۶۰ درصدی هزینههای جاری بود که دولت وقت، تصمیم به انتشار اوراق برای تامین بودجه گرفت. در صورت ادامه آن روند، کشور با بحران بدهی مواجه میشد اما دولت سیزدهم با افزایش درآمدها و واقعیسازی فروش نفت،ترمز انتشار اوراق را کشیده است.
۷. یکی از شاخصهای مهم در قوانین بودجه، نرخ مالیات به کل منابع بودجه است که تا پایان سال ۱۴۰۰ پیشبینی میشود به ۳۰.۶٪ درصد برسد. در لایحه بودجه ۱۴۰۱، با توجه به رشد ۷۷ درصدی درآمدهای مالیاتی، این شاخص به ۳۴.۹٪ رسیده است.
۸. با توجه به کنترل کرونا، رونق تولید و توسعه پایههای مالیاتی مانند مالیات بر خانهها و خودروهای لوکس، میتوان درآمدهای پایداری را محقق کرد. دولت باید افزایش درآمدهای مالیاتی را به روش مبارزه با فرار مالیاتی ثروتمندان تبدیل کند و بار جدیدی بر دوش کسبوکارها نیندازد.
۹. دولت برای سال بعد، دلار ۴۲۰۰ تومانی را به جز برای دارو و گندم حذف خواهد کرد. با هدف ازبینبردن مشکل تامین دارو و جلوگیری از ایجاد رانت واردات گندم، باید ارز دولتیِ درنظرگرفتهشده برای دارو به بیمهها و ارز دولتی گندم نیز به مصرفکننده نهایی، پرداخت شود.
۱۰. حذف رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی به منظور حذف فساد و حمایت از رونق تولید، اقدام درستی است اما باید منابع حاصل از حذف این ارز به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار بگیرد. طبق محاسبات دقیق، دولت میتواند بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به یارانه نقدی مردم اضافه کند.
۱۱. حداقل حقوق پیشنهادی برای سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۹ درصدی از ۳.۵ میلیون تومان به ۴.۵ میلیون تومان رسیده و افزایش حقوقها به صورت پلکانی و به نفع اقشار کمدرآمد است. همچنین دولت ۲۵ ه.م.ت برای اجرای رتبهبندی معلمان اختصاص خواهد داد.
۱۲. کل مصارف بودجهای دولت در سال بعد، از رقم ۱۳۰۰ ه.م.ت عبور خواهد کرد که نزدیک به ۶۲۰ ه.م.ت از آن بابت حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری است. این رقم نسبت به بودجه ۱۸۰ ه.م.ت که برای تملک داراییهای سرمایهای و اجرای طرحهای عمرانی در نظر گرفته شده غیرقابل قبول است.
۱۳. دولت سیزدهم تصمیم گرفته با در نظرگرفتن ۸۸ ه.م.ت برای فروش اوراق مالی نه تنها سقف اوراق را افزایش ندهد؛ بلکه سایر منابع بودجه از جمله درآمدهای نفتی را صرف بازپرداخت اوراق کند. البته همین میزان انتشار اوراق نیز کماکان زیاد است و مجلس، این رقم را کاهش خواهد داد.
ارسال دیدگاه