نمایشگاهی که اقتصاد هنر خوشنویسی را به گردش در آورده است

شجاعی طباطبایی: آثار خوشنویسی در کشورهای عربی بازار خوبی دارند

هنرهای تجسمی استان‌ها در انتظار دیده شدن/ به‌صورت جدی پیگیر اکسپو هنرهای تجسمی هستیم/ اقتصاد هنر تنها نباید درجاهای خاصی بیان شود

تهران (پانا) - این روزها در گالری عالی حوزه هنری، حروف و کلمات در قالب خطوط و نقاشی در حال دست‌افشانی هستند و در نگاه اول آنچه به چشم می‌آید ازدحام جمعیت و اشتیاق مخاطب برای خرید این آثار هنری است. «سید مسعود شجاعی طباطبایی» مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها را به گردش در آوردن اقتصاد هنر عنوان می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۳۷۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
شجاعی طباطبایی: آثار خوشنویسی در کشورهای عربی بازار خوبی دارند

در راستای تکریم روز دانشجو، دانشکده هنر و گروه گرافیک دانشگاه سوره در همکاری با مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی، اقدام به برگزاری نمایشگاهی با عنوان «همین دست‌افشانی حروف» کرده است که در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ اثر از خط نگاره‌ها و نقاشی‌خط‌های فارغ‌التحصیلان و دانشجویان دانشگاه سوره و هنرجویانِ روح‌الله دلخانی استاد خوشنویسی روی دیوار رفت.

سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری در گفت‌وگو با پانا مسئله اقتصاد هنر را از مهم‌ترین اولویت‌های کاری‌اش بیان کرد و گفت: مبحث اقتصاد هنر یکی از اولویت‌های ما بود و حتی برای رسیدن به این هدف یک شرکت از بیرون با ما همکاری می‌کند تا به‌صورت حرفه‌ای به این مقصود برسیم و بتوانیم هنرمندان را از حداکثر ظرفیت‌های مالی این رویداد بهره‌مند کنیم.
هنرهای تجسمی استان‌ها در انتظار دیده شدن
شجاعی طباطبایی درباره توسعه این نوع نمایشگاه‌ها به شهرستان‌های مختلف کشور گفت: اتفاق دیگری که برایمان از اهمیت بالایی برخوردار است این است که این رویداد و اینچینی آثاری تنها محدود به تهران نباشد. در پی صحبت با مسئولین محترم دانشگاه سوره قرار شد تا این آثار در شهرستان‌ها هم به نمایش دربیاید. حتی همین هم برای ما کافی نیست و به نظر من خیلی از این آثار شایسته دیده شدن در فضاهای شهری و فضاهای عمومی که مردم با آن‌ها در ارتباط هستند مثل ترمینال‌ها، فرودگاه و مترو و دیگر اماکن پرتردد هستند و البته که قبلاً بارها این تمهیدات صورت گرفته و در اماکن عمومی به نمایش درآمده‌اند لیکن باز هم باید این کار تداوم یابد.
نباید اقتصاد هنر فقط برای پایتخت باشد
وی افزود: ما در نمایشگاه‌های پیشین هم موضوع فروش را داشته‌ایم اما الان بنا را بر این گذاشته‌ایم که این اقتصاد هنر تنها در جاهای خاصی تعریف نشود. اول اینکه این مقوله فقط در تهران است و در شهرستان‌ها به‌ندرت اتفاق می‌افتد و نکته بعد اینکه تنها یک عده خاصی از این جریان بهره‌مند می‌شوند و ما تصمیم داریم هنرمندانی که در شهرستان‌ها هستند را شناسایی کنیم و آن‌ها را وارد این چرخه اقتصاد هنر کنیم تا بتوانند آثار فاخر و ارزشمند خود را به فروش برسانند و فقط این قضیه محدود به عده خاصی نشود.


آثار خوشنویسی در کشورهای عربی بازار خوبی دارند
طباطبایی گفت: یکی از نکاتی که بسیار برای ما اهمیت دارد این است که این آثار خوشنویسی مخصوصاً آثاری که مباحث قرآنی را دارند از بازار بسیار خوبی در کشورهای همسایه بخصوص کشورهای عربی برخوردار هستند. ما دنبال راهکارهایی هستیم البته یک سری فضاها را پیدا کرده‌ایم و علاقه‌مندیم که در این فضاها هم ورود کنیم. الحمدلله با دولت جدید تعامل بسیار خوبی برقرار است بخصوص از طریق آقای محمدحسین نیرومند، مشاور آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم ارشاد، که خود از هنرمندان صاحب‌نام در عرصه هنرهای تجسمی هستند، با بسیاری از مراکز تفاهم‌نامه‌هایی به امضاء رسانده‌ایم که بیشتر در دو حوزه پژوهش و ترویج و توسعه آثار هنری همکاری داشته باشیم. ما گنجینه‌ای بسیار غنی و پربار از آثار انقلاب و دفاع مقدس داریم که از بهترین آثار تشکیل‌شده‌اند. البته ما امسال برای دهه مبارک فجر برنامه‌ای با عنوان «آینه در آینه» داریم که بخشی از این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران در یکی از بخش‌های جنبه جشنواره تجسمی فجر به نمایش درخواهد آمد. یک کار پژوهشی خیلی خوب هم در حال انجام است که به‌صورت کتاب ارائه خواهد شد. امیدواریم در دولت جدید به فضایی مطلوب در موزه انقلاب با هم‌افزایی و همکاری آرمانی برسیم.
به‌صورت جدی پیگیر اکسپو هنرهای تجسمی هستیم
وی درباره اهمیت برگزاری اکسپوی هنرهای تجسمی گفت: موضوع اکسپو را به‌صورت جدی در حال پیگیری هستیم و هم‌افزایی خوبی با وزارت ارشاد داریم و امیدوارم به‌زودی به نتایج خوبی برسیم.
وی درباره حمایت بزرگان حوزه خوشنویسی از جوانان گفت: همین‌که اساتید این حوزه آثارشان را در کنار آثار دانشجویان جوان قرار داده‌اند و در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند نشان از حمایت و البته تواضع این اساتید دارد و علی‌رغم اینکه این اتفاق نادر است اما در این نمایشگاه این تواضع و فروتنی وجود دارد و فضای خوبی است.

آثار نمایشگاه «همین دست افشانیِ حروف» از ۴۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. در یک ساعت اولیه افتتاحی نمایشگاه، ۱۳ اثر به فروش رفته است و گران‌ترین اثری که در دقایق اولیه بازگشایی نمایشگاه فروش رفته است، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته است.
شرکت‌کنندگان در نمایشگاه عبارت‌اند از: آنیتا آقابیگ، زیبا آقا امینی، فرشته ابراهیمی، غزاله اسفندیاری، زینب امامی، عارف احمدی، نرگس اصلانی، فهیمه بختیار قشقایی، باران بهمن، سمیرا بابائی، مهدی پورکیوان، سمیرا پورمحسن، سمیه پورمحسن، نرگس ترکاشوند، شادی جبلی، الهه حسینی، باقر خواجوئی، زهرا خاکی، پریسا خجسته، محیا دهاتین، سحر داهوئی، پونه دیزجیان، ایلیا دلخانی، نگین راستکردار، زینت رستگار، محمد، رجبی حران، الهه رهبر، هانیه رفیعی، نیلوفر رنگ آویز، زهرا رفعت، پانیذ زیادلو، سهیلا سعدوندی، شیما ساعی، فاطمه شیرغلامی، مجتبی شیردوار، کیانا صفرپور، سید محمدصادقی، سید آتنا صادقی، کیمیا طاهری، زهرا عزیزیان، مریم علیپور، مهتا عظیمی، رضیه عبادی، مهدیه عبادی، الهام عریانیان، سمیه عبادی، گلاویژ عزیزی، مژگان غیائی، مهدی قوام، ضحی قاسمی، مرضیه قانع، نسترن قاسمی، حسنا کریمی زاده، مرجان کیخسروی، ترانه گازری، سارا مهرگان، زهرا میرائی، راحله مولایی، محمد مناجاتی، غزاله منشی زاده، یگانه نجاتی، زهرا ناطقی، سپیده نصیرزاده، سپیده سادات هوشیار، ماندانا هوشمندیان.
این نمایشگاه تا چهارشنبه ۲۴ آذر ماه همه روزه بجز روز ۵ شنبه و جمعه، از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری عالی حوزه هنری پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار