موافقت مجلس با حمایت از فناوری‌های نرم؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی یک فوریتی طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۲۳۷۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
موافقت مجلس با حمایت از فناوری‌های نرم؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

نمایندگان در جلسه علنی امروز سه‌شنبه، 16 آذر مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم، با بررسی یک فوریتی این طرح با 136 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

نصراله پژمان‌فر به عنوان نماینده درخواست‌کننده فوریت بررسی طرح مذکور گفت: در تقابلی که میان گفتمان انقلاب اسلامی و جریان‌های استکباری داریم، در عرصه سخت‌افزاری پاسخ مفصل و قاطعی را به این جریانات دادیم اما در حوزه نرم، جریان استکباری تمام تلاش خودش را برای نابودی فرهنگ ایرانی و اسلامی به کار گرفته است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص تهاجم فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری بارها در این رابطه دغدغه‌های خودشان را مطرح کردند، استکبار تمام همت خودش را به کار گرفته تا مقدسات دینی و ارزش‌های اسلامی‌مان را هدف قرار دهد. در این رابطه مقام معظم رهبری در سال 1379 مسئله نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و همچنین بعد از آن موضوع حرکت آتش به اختیار را در این عرصه مطرح کرده است.

وی ادامه داد: امروز مهمترین زیرساخت در عرصه فرهنگی ایجاد گفتمان علمی و فناوری در سطح کشور به ویژه در عرصه فرهنگی است که باید به آن توجه شود. همچنین مقام معظم رهبری در شورای انقلاب فرهنگی نیز تأکید کردند که ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاستگذاری‌های درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همه‌ی ظرفیت‌های ملی این عرصه، ممکن نخواهد شد.

پژمانفر با بیان اینکه امروز دنیا تشنه محصولات عرصه فرهنگی است، گفت: دشمن تلاش کرده تا محصولات نامناسبی را در حوزه فرهنگی به کشورهای جهان عرضه کند و این محصولات در میان جوانان کشور رسوخ پیدا کرده لذا ما نیز باید عرضه محصولات فرهنگی را توسعه دهیم. در طرح مذکور زیرساخت‌های قانون در جهت یکپارچه سازی فعالیت‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی جهت حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری سازی فناوری‌های نرم پیش‌بینی شده است. همچنین ایجاد ستادی در ذیل معاونت علمی و فناوری جهت رهبری مسائل فرهنگی کشور در طرح مذکور پیش‌بینی شده است.

محمدحسن آصفری به عنوان نماینده مخالف فوریت بررسی طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری سازی فناوری‌های نرم گفت: شرایط کشور باید به درستی ارزیابی شود، امروز مشکل اصلی کشور تعطیلی کارخانه‌ها، نوسانات اقتصادی و ارزی، تعطیلی پروژه‌های عمرانی، بیکاری و گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی و اجاره‌بهای مسکن است و اگر قرار است مجلس برنامه اولویت‌داری داشته باشد باید در این حوزه به بررسی قیمت ارز و فرار مالیاتی گام بردارد.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد: حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری سازی فناوری‌های نرم وظیفه دستگاه‌های مختلفی است که هر کدام باید وظیفه خودشان را انجام دهند اما مشکل اساسی امروز مردم، مسائل اقتصادی بوده و بررسی با فوریت اینگونه طرح‌ها دردی از مردم دوا نمی‌کند.

مالک شریعتی نیاسر به عنوان نماینده موافق بررسی فوریت‌دار طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری سازی فناوری‌های نرم گفت: مقام معظم رهبری در آغاز به کار مجلس شورای اسلامی به نمایندگان تأکید کردند که امروز فوریت مسائل کشور اقتصاد و اولویت فرهنگ است لذا همان‌گونه که مسائل مختلف اقتصادی را در مجلس دنبال می‌کنیم نباید از اولویت مسائل فرهنگی که فضای تنفسی جامعه و خانواده است، غفلت کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس تأکید کرد: طرح مذکور پیوست اقتصادی برای حوزه فرهنگی تعریف کرده و از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری های نرم حمایت می‌کند، بی‌تردید تولید محصولات فرهنگی باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که عرضه محصولات فرهنگی در دنیای رقابتی کنونی باید با ارتقاء فرهنگی همراه باشد و عرضه سنتی این محصولات قابل رقابت با کشورهای خارجی نیست. از طرفی با گسترش فناوری دیجیتال و اینترنت دیگر نمی‌توانیم مانع استفاده جوانان از محصولات فرهنگی کشورهای غربی شویم لذا آن چیز که می‌تواند موجب مصونیت‌بخشی شده و حکم واکسن فرهنگی را داشته باشد ارتقاء کیفیت تولید محصولات فرهنگی است.

وی افزود: ما وظیفه داریم خلق ثروت را در حوزه فرهنگ با رعایت اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی دنبال کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار