به مناسبت روز دانشجو
از کابوس کنکور تا رویای دانشگاه، مسیری که همیشه رضایتبخش نیست
ملارد (پانا) - کاربردی نبودن دروس تدریس شده در دانشگاهها، نبود مکان مناسب و ظاهر آراسته در شأن نام دانشگاه، استفاده از اساتید باسوادتر و با تجربهتر و ضعف امکانات رفاهی از مشکلات دانشجویان است.
۱۶ آذر در تقویم ایرانی، روز دانشجو است و گرامیداشت این سالروز با انتظاراتی از سوی دانشجویان از مسئولین دانشگاه همراه است، انتظاراتی که سالهاست همچنان پشت درهای برآورده شدن مانده است.
عاطفه حسنزاده دانشجوی دانشگاه فرهنگیان سمنان، در پردیس الزهرا در مورد انتظاراتش از دانشگاه اینگونه به پانا بیان کرد: «ظاهر و باطن دانشگاه فرهنگیان یکی نیست و موجب سرخوردگی بسیاری از دانشجوها میشود، همچنین فضای آموزشی دانشکده پردیس مستقل نیست و به معنای حقیقی دانشگاهی وجود ندارد.»
وی اضافه کرد:«بحث مفصلی است، اما در دانشگاه فرهنگیان آموزش کالبدی هم وجود ندارد. به اینگونه که به عنوان معلمی که سال آینده در کلاس حضور دارم و تدریس میکنم، تاثیر درسهایی که این همه سال خواندهام را نمیبینم، در حالی که میشد درسهایمان مفیدتر باشد.»
مهدی فیروزان، دانشجوی پزشکی دانشگاه تبریز در مورد دانشگاه و ویژگیهای دانشگاه مورد علاقهاش گفت: «به دلیل آموزشهای مجازی، آنچنان در دانشگاه حضور نداشتهام اما توقعم از دانشگاه این است که در کلاسهای حضوری ظرفیت کلاسها را کاهش دهند، چرا که جمعیت بالای دانشجویان، به کیفیت آموزش لطمه خواهد زد.»
وی افزود: «همچنین فضای بصری دانشکدهمان تعریفی ندارد، به خصوص فضای داخلی که نیازمند تعمیرات قوی است.»
حامد حسنی، دانشجوی رشته آموزش ابتدایی در دانشگاه علامه طباطبایی اردبیل است و اینگونه به پرسش ما پاسخ میدهد: «انتظار دارم حالا که آموزش مجازی است ۲۰ درصد حقوق دانشجویان را از آنها نگیرند و کاش میشد استادان بهتری در دانشکدهها حضور داشتند چرا که سطح علمی برخی استادان به شدت پایین است و همین به کیفیت آموزش لطمه وارد میکند.»
حسنی از وضعیت غذا و سلف دانشگاه گلایه میکند و عنوان کرد: «وضعیت غذا و سلف دانشکده به هیچ عنوان شایسته هیچ کدام از دانشجویان نیست.»
مطهره سروری همپا، دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد قم پاسخ داد: «توقع من از دانشگاه این است که در کنار کلاسهای عملی کارگاههای بیشتر و بهتری برگزار شود، این مورد میتواند مهارت دانشجویان را چند برابر کند.»
مطهره اضافه کرد: «باید به کتابخانه توجه ویژهای شود، کتاب رشتههای علوم پزشکی نیازمند تعویض مداوم هستند و کتابهایی که در کتابخانهها به چشم میخورد، منبع مناسب و جدیدی برای مطالعه هیچ یک از دانشجوها، همچنین اساتید نیستند.»
مریم مبشر، دانشجوی روانشناسی دانشگاه علم و هنر، سرش را به نشانه تایید تکان داد و گفت: «با صحبتهای مطهره موافق است و دانشگاه نیازمند برگزاری کارگاههای بیشتر و مختلفی است.»
مبشر افزود:«همچنین برخی کلاسها به شدت راکد و خشک هستند و ای کاش اساتید به این موضوع توجه داشته باشند، به عنوان صحبت آخر باید از شهریهها گلایه کنم، با وجود آموزشهای مجازی هیچ دلیلی بر آن نمیبینم که شهریهها را افزایش دهند.»
این حرفها، حرفهای تعدادی از جوانان ایرانی است که با هزار امید و آرزو و به امید یافتن کار در آینده وارد دانشگاه میشوند، کاش مسئولین دانشگاهها بیشتر به انتظارات آنها توجه کنند و محیط علمی و مناسبتری برای جوانان این مرز و بوم تدارک ببینند.
خبرنگار دانشآموز: شقایق قانعی
ارسال دیدگاه