مدیرکل امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش به پانا خبر داد:

رصد وضعیت تربیتی و تحصیلی دانش‌آموزان شاهد از سوی معلمان

تهران (پانا) - مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت وضعیت تربیتی تحصیلی دانش‌آموزان شاهد که در مدارس دولتی یا نمونه تحصیل می‌کنند از سوی معلمان راهنما (طرح پراکنده شاهد) رصد شده و گزارش‌های لازم در خصوص این دانش‌آموزان، در صورت نیاز به فعالیت‌های تکمیلی به ستاد شاهد مناطق و معاونت آموزش بنیاد شهید اعلام می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۶۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
رصد وضعیت تربیتی و تحصیلی دانش‌آموزان شاهد از سوی معلمان

محمدرضا رزاقی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که آیا شناسنامه فعالیت‌های آموزشی پرورشی و اجرایی مدارس شاهد در حال اجراست، اظهار کرد: «شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس شاهد به عنوان چارچوب فعالیت‌های این مدارس در دو سال گذشته به صورت متناوب و البته با در نظر گرفتن زیست بوم جدید در حال بهره برداری است اما تا بهره‌برداری کامل نیاز به ایجاد شرایط مناسب توسط استان‌ها و مناطق است.»

ایجاد سبک منسجم مدارس شاهد

وی درباره اینکه این شناسنامه چه کاری در مدارس انجام می‌دهد افزود: «شناسنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و اجرایی مدارس به عنوان چارچوب فعالیت‌های مدارس شاهد در وهله اول در راستای استانداردسازی این مدارس که طبق آخرین اساسنامه طرح شاهد از شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده در حکم راهبردی برای تحقق این مهم است. همچنین «ایجاد سبک منسجم مدارس شاهد» که از برنامه‌های اولیه این اداره کل بوده است را نیز محقق خواهد کرد.»

رزاقی بیان کرد: «از آنجایی که مدارس شاهد علاوه بر ساعات و فعالیت‌های جاری تمام مدارس موظف به رعایت قوانین و مقررات و بویژه برنامه درس ملی هستند، همچنین برنامه‌های اختصاصی نیز برای این مدارس تعریف شده است که کیفیت و شیوه‌های اجرا متناسب با شرایط و مقتضیات مدرسه و با توجه به نظر شورای مدرسه سیاست گذاری و اجرا می‌شود. نقش شناسامه پیگیری و به نوعی ایجاد چارچوبی یکپارچه در بین تمام مدارس شاهد کشور نسبت به ضرورت و حُسن اجرا است.»

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: «شاداب سازی مدرسه به عنوان مقدمه «ایجاد و تقویت شوق به یادگیری» در دانش‌آموزان از طریق محتوای تدوین شده در شناسنامه و در قالب راهبردهای آموزشی، پرورشی و اجرایی با در نظر گرفتن زیرنظام های سند تحول کاربرد شناسنامه را به عنوان عاملی در جهت ارتقای کیفیت فعالیت مدارس نشان دار کرده است.»

وی گفت: «اجرای سند تحول به دور از هرگونه شعارزدگی در شناسنامه با توجه به ساحت‌های شش گانه و در راستای چشم انداز تعیین شده مدرسه و حاکمیت اهداف انتخابی با توجه به دوره تحصیلی در ارتباط با ساحت‌های شش گانه به عنوان روح حاکم بر فعالیت‌های مدرسه یکی از نزدیک ترین راهبردها در جهت اجرای سند تحول درون مدرسه است که مفتخریم شناسنامه این امکان را فراهم می‌کند.»

رزاقی یکی از مهم ترین اختصاصات این شناسنامه را اینطور عنوان کرد که هر مدرسه با توجه به شرایط فرهنگی اجتماعی، اقتضائات بومی محلی، با تشخیص و اولویت بندی فعالیت‌ها توسط ارکان مدرسه و امکانات موجود، نحوه اجرای فعالیت‌ها را «انتخاب، برنامه ریزی، اجرا و در نهایت درون مدرسه ارزیابی» می‌کند.

مدیران و کادر مدارس شاهد وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان جامعه هدف را به صورت ویژه رصد کرده و آخرین وضعیت تربیتی تحصیلی آن‌ها را در جلسات ستاد شاهد مناطق با حضور مدیران مورد بررسی قرار می‌دهند

اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت مدارس شاهد

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که برای ارتقای کیفیت مدارس شاهد چه اقداماتی انجام شده است افزود: «توانمندسازی نیروی انسانی از طریق برنامه ریزی و برگزاری کارگاه‌های تعاملی آموزشی ویژه آموزگاران، شورای مدرسه، مدیران مدارس شاهد، روسا و کارشناسان ادارات شاهد استان‌ها و مناطق طراحی و تدوین شناسنامه فعالیت مدارس شاهد در راستای ایجاد سبک منسجم این مدارس برای استانداردسازی بازدیدهای دوره ای توسط مدیرکل شاهد، معاونان و کارشناسان اداره کل شاهد در جهت مدیریت راهبرانه و نظارت بر فرایند حُسن اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌ها بر مبنای اهداف ساحت‌های تربیتی، اهداف دوره‌های تحصیلی و اصول حاکم بر شناسنامه مدارس شاهد است.»

وی درباره اینکه آیا اقدامی برای ارتقای زمینه تحصیل دانش‌آموزان طرح شاهد شده است بیان کرد: «علاوه بر نکات بیان شده، مدیران و کادر مدارس شاهد وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان جامعه هدف را به صورت ویژه رصد کرده و آخرین وضعیت تربیتی تحصیلی آن‌ها را در جلسات ستاد شاهد مناطق با حضور مدیران مورد بررسی قرار می‌دهند تا در صورت نیاز به فعالیت‌های تکمیلی و جبرانی از طریق بنیاد شهید مورد پیگیری قرار گیرد.»

رزاقی همچنین اضافه کرد وضعیت تربیتی تحصیلی دانش‌آموزان شاهد که در مدارس دولتی یا نمونه تحصیل می‌کنند از سوی معلمان راهنمای (طرح پراکنده شاهد) رصد شده و گزارش‌های لازم در خصوص این دانش‌آموزان، در صورت نیاز به فعالیت‌های تکمیلی به ستاد شاهد مناطق و معاونت آموزش بنیاد شهید اعلام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار