سعید پوراسماعیلی: استقبال از همایش‌های علمی جشنواره چهلم به انتخاب موضوعات درست بستگی دارد

تهران (پانا) - معاون فرهنگی و آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران گفت انتخاب درست موضوع برای همایش‌های علمی سینمای ایران چهلمین جشنواره فیلم فجر در استقبال مخاطبان از آن بسیار تاثیرگذار است.

کد مطلب: ۱۲۳۶۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد
سعید پوراسماعیلی: استقبال از همایش‌های علمی جشنواره چهلم به انتخاب موضوعات درست بستگی دارد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی چهلمین جشنواره فیلم فجر، «همایش‌های علمی سینمای ایران» در بخش فرهنگی این دوره جشنواره برگزار خواهد شد. هدف از برپایی همایش‌های علمی سینمای ایران، ایجاد مفاهمه و هم‌افزایی در افق اندیشه‌های سینمایی و اندیشه‌های فرهنگی، با رویکرد مطالعات میان‌رشته‌ای و با حضور بزرگان و اندیشمندان عرصه فرهنگ و سینماست.
«سعید پوراسماعیلی» معاون فرهنگی و آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به تجربه موفق برگزاری نشست‌های علمی در پنج دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: برگزاری همایش‌های علمی سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر اتفاق بسیاری خوبی است.
او با بیان این که این همایش‌ها علاقمندان به خصوص خودش را دارد، ادامه داد: در جریان یک رویداد که همه عوامل و علاقمندان سینما در کنار هم هستند بخش‌های مفیدی را می‌توان در نظر گرفت که یکی از این بخش‌ها نشست‌های علمی و پژوهشی است.
این مدرس سینما با اشاره به این که مفید برگزار شدن همایش‌های علمی به چند عامل بستگی دارد، گفت: مهم‌ترین عامل در موفق‌بودن یک نشست، انتخاب درست موضوع نشست‌هاست. نشست‌ها باید دقیقاً پاسخگوی نیازهای مخاطبش باشند. اگر این نشست‌ها را برای مخاطب عام می‌بینیم و می‌خواهیم به مخاطب عام مطالب علمی یا پژوهشی شده را منتقل کنیم، بهتر است نیاز آن را نسبت به سینما در نظر بگیریم و در این قالب مطالبی را ارائه دهیم.
پوراسماعیلی گفت: اما اگر مخاطب ما به طور مشخص عوامل سینمایی هستند و می‌خواهیم به این طریق نسبت به دانش‌افزایی و به‌روزرسانی عوامل سینما اقدام کنیم و آخرین اطلاعات را به آنها ارائه دهیم، طبیعتاً باید نیاز آنها را در این نشست‌ها ببینیم. مثلاً تکنولوژی‌های جدید و علوم و فنون روزآمد در خدمت سینما، نحوه بین‌المللی کردن سینمای ایران و پیدا کردن بازارهای جهانی و استانداردسازی سینما برای ورود به بازارهای جهانی، تشکیل کمپانی‌های سینمایی در کشور و صنعتی کردن سینمای کشور، روش‌های ارتقای کیفی محتوایی و ژانرها در سینمای ایران، انواع و اقسام مواردی است که به نظرم موضوعات جذابی برای برگزاری همایش‌های علمی به شمار می‌رود.
او با اشاره به اهمیت استادان مدعو برای برگزاری همایش‌ها، گفت: کسانی که سخنرانی می‌کنند و این موضوعات را ارائه می‌دهند، خیلی مهم هستند. اگر این افراد شناخته شده باشند یا در حوزه موضوع خودشان تخصص لازم را داشته باشند، از اهالی سینما تا علاقمندان همه پای این جلسات حاضر خواهند شد. اما اگر افرادی را داشته باشیم که مخاطب احساس کند نمی‌تواند برداشت مناسبی از صحبت‌های آنها بکند، این همایش‌ها با استقبال مواجه نخواهد شد.
معاون فرهنگی و آموزشی انجمن سینمای جوانان ایران به کارگیری صنوف سینمایی را در بهتر برگزار شدن این نشست‌ها ضروری دانست و گفت: من به برگزارکنندگان این بخش از جشنواره پیشنهاد می‌کنم در قالب یک پرسش‌نامه مهمترین مسائلی را که صنوف سینمایی برای برگزاری همایش نیاز دارند، جویا شوند. همچنین پژوهشگران می‌توانند با بررسی این فرم‌ها و ترکیب مفاهیم آنها با هم، این نتایج را در اختیار تیم اجرایی همایش قرار بدهند. این جمع‌بندی به گونه‌ای است که نیاز هر صنفی در آن دیده شده و این گونه در طول جشنواره، در قالب همایش‌های علمی، به نیاز صنوف هم پاسخ داده می‌شود.
پوراسماعیلی درباره بخش گنجینه‌های سینمای ایران (شامل نمایش منتخبی از بهترین فیلم‌های دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر با عنایت به اهداف جشنواره و وجود شرایط فنی روزآمد برای نمایش) در این دوره جشنواره، اظهار داشت: نمایش این فیلم‌ها در بخشی از جشنواره فرصت خوبی است که نباید آن را از دست داد. اما این که ضرورت ایجاد مباحث نظری درباره این فیلم‌ها، می‌تواند بخش جذابی مانند جلسات نقد و بررسی را به همراه داشته باشد.
او ادامه داد: رویکرد ترمیم و نمایش و حفظ آثار سینمای ایران می‌تواند از طریق برنامه هفتگی به یک جریان تبدیل شود و می‌‌توان شکل مفید‌تر استفاده از این گنجینه را به گفتگو گذاشت. نگاه آرشیوی وگنجینه‌ای باید به گونه‌ای باشد که هیچ فیلمی را در این مسیر درگیر سانسور و یا حذف نکنیم. مجموع این آثار باید ترمیم و حفظ شود و مورخان و پژوهشگران در مناسبات مختلف و در شرایط محدود به آنها دسترسی داشته باشند.
پوراسماعیلی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: هر دو تصمیم و حرکت در جشنواره فیلم فجر اتفاق مبارکی است. این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز اتفاق‌های بهتر در جشنواره‌های بعدی باشد.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از 12 تا 22 بهمن 1400 برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار