سعید خادمی*

دانایی، توانایی است

شاید یکی از تعابیر مناسب درباره کتاب این است که بتوان آن را برای زندگی و تداوم آن به اکسیژن تشبیه کرد. حیات بدون اکسیژن امکان‌پذیر نیست و زوال و نیستی بدیهی‌ترین نتیجه برآمده از آن است. کتاب تداوم زیست توام با درک و آگاهی را محقق و سرزندگی و نشاط را در اعماق جان انسان متبلور می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۳۴۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد

چقدر سخت و خسارت بار است که هر حادثه و یا رویداد ناگواری بتواند چرخه مبارک تولید، نشر و مطالعه کتاب را تعطیل کند و یا کم رونق سازد. کرونا یک واقعیت تلخ و بیدارگر بود که با انسان ها چنین کرد. اکنون با دلی غمبار از هجوم بی امان کرونا، پس از یک سال وقفه ناشی از شرایط کرونایی، در آذر ماه سال جاری، پنجمین دوره جشنواره دانایی توانایی کلید خورد تا دوباره روح کتاب و کتابخوانی را در کالبد فرهنگی مدارس جاری کند و جان دوباره ای را به پیکر بی رمق صنعت نشر کتاب کودکان و نوجوانان بدمد و از سویی به نویسندگان این حوزه انگیزه می بخشد تا به خلق کتابهای خوب بیاندیشند.

دانایی توانایی، یکی از فراگیرترین و بابرنامه‌ترین طرح‌های حوزه فرهنگی هنری در آموزش و پرورش کشور است که تلاش می‌کند به صورت علمی و اصولی، دانش آموزان را با یار مهربان و پرسودشان، همدل و همراه کند. در این جشنواره فرزندان ایران عزیز در همه مقاطع تحصیلی امکان بهرمند شدن از بهترین کتاب های منتشر شده برایشان فراهم می‌شود و با اشتیاق فراوان در دنیای زیبا، جذاب، دلنشین و لبریز از تجارب گران سنگ آشنا می‌شوند. تاریخ را مرور می‌کنند، با بزرگان زندگی می‌کنند، ادبیات را با دلشان می‌چشند و منزه بودن باور توحیدی را در میان سطرها و برگ‌ها عاشقانه باور می‌کنند. آن‌ها از داستان‌ها و حکایت‌ها به تعالی می‌رسند و در پایان هر داستان نگاهی کامل‌تر و حقیقی‌تر از زندگی درخواهند یافت.

آری! کتاب، فرزندان ایران زمین را به نرمی و دلچسب و گوارا زبده‌تر می‌کند.

کارگروهی حرفه‌ای، کتاب‌های ارزشمند و متناسب با هر رده سنی را گلچین می‌کند و رابطین دانایی توانایی با همراهی ناشرین برگزیده، کتاب را با مناسب‌ترین قیمت به دست کودکان این سرزمین در هر نقطه از خاک پاک ایران زمین می‌رسانند تا دانش‌آموزان ضمن التذاذ از تورق صفحات کتاب، عادت سازنده به مطالعه کردن را جایگزین سیر نامفید در فضای کم‌عمق و محتواهای غیر کاربردی فضای مجازی کنند.

اگر امروز بر خلاف توصیه بزرگانمان و اقتضای فرداها و مصلحت میهنمان، از فقر سرانه مطالعه رنج می بریم، بخشی از آن ناشی از غفلت دو نهاد بزرگ خانواده و مدرسه از مانوس کردن دانش‌آموزان‌مان با کتاب‌های خوب و مناسب است.

ایجاد انگیزه و فراهم کردن فضا برای کتابخوانی دانش‌آموزانی که ۱۲ سال از کلیدی‌ترین سال‌های عمر خود را در مدارس به سر می‌برند، اتفاقی مبارک است که در صورت استمرار و اجرای هدفمند می‌تواند کتاب را تبدیل به پناهگاه جذابی برای آینده‌سازان‌مان کرده و آگاهی، دانایی و توانایی را در وجود آنان نهادینه کند.

*مسئول اداره برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار