یادگیری مهارت‌های خودمراقبتی راه جامعه ایمن

جوادآباد (پانا) - در کارگاه توانمندسازی مدیران و مشاوران منطقه جوادآباد که با حضور روانشناس و معاونان و کارشناسان اداره آموزش و پرورش در سالن بصیرت برگزار شد، بر اهمیت یادگیری مهارت‌های خودمراقبتی تاکید و عنوان شد یادگیری این مهارت‌ها، راه جامعه ایمن است.

کد مطلب: ۱۲۳۴۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
یادگیری مهارت‌های خودمراقبتی راه جامعه ایمن

اولین کارگاه توانمندسازی مهارت‌های خود‌مراقبتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی با حضور مالک علیرضایی دکترای تخصصی روانشناسی، نغمه خسروی معاون پرورشی منطقه، محبوبه جمال، کارشناس قرآن و عترت و نماز و با حضور کلیه معاونین و مشاورین منطقه برگزار شد.

مالک علیرضایی با تعریف صحیح خود‌مراقبتی و تاثیرات آن گفت: خود‌مراقبتی ارتباط مستقیمی با شغل دارد. اگر مهارت‌های خود‌مراقبتی درست اجرا شده و در زندگی درست به کار گرفته شود باعث کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و انگیزه بخشی می‌شود. معلمین با اعتمادترین افراد روی کره زمین هستند چون ارتباط تنگاتنگی با دانش‌آموزان در مدرسه دارند و تمرین خود‌مراقبتی می‌تواند از طرف مدیر بالاترین اثرپذیری را در معلمین و دانش‌آموزان مدرسه ایجاد کند.

علیرضایی در ادامه با توضیحات کامل درباره توجه آگاهانه بیان کرد: توجه آگاهانه یعنی در حال زندگی کردن بدون قضاوت درباره دیگران و رفتار‌های آنان. عدم توجه به این حال یعنی تو در لحظه زندگی نمی‌کنی و اگر در لحظه کاری را انجام می‌دهی در نتیجه عادت‌های قبلی شما است که همگی برای شما حالت تکرار گرفته‌اند و ناخود‌آگاه آنها را سلسله وار انجام می‌دهی. در واقع تو در لحظه نیستی و خوابی و این یعنی بر اساس رفتار‌های گذشته و شناخت‌های قبلی درباره دیگران قضاوت می کنی.

این روانشناس ادامه داد: مدیران و معلمین ما اگر مهارت‌های خود‌مراقبتی را یاد بگیرند و به دانش‌آموزان خود یاد دهند و در زندگی و مخصوصا در مدرسه به کار گیرند، باعث عدم رفتار‌ها و تصمیمات و قضاوت‌های اشتباه می‌شود. رفتار‌های انسان ژنتیکی نیست، بلکه اکتسابی است. ما نباید به کسی به دلیل تکرار رفتاری بگوئیم ژنتیکی این رفتار را به ارث برده بلکه این رفتار‌ها آموزشی است و تاثیرپذیر از محیط اطراف است.

این متخصص روانشناسی در پایان با برشمردن مولفه‌های تجارب درونی، ثابت کرد که تمام هیجانات و احساسات را در طول زندگی می‌آموزیم پس با خود‌مراقبتی می‌توانیم بر احساسات نادرست خود غلبه کرده و احساسات خوب و مثبت خود را تقویت کنیم.

خبرنگار پانا: ملیحه خواری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار