خوردن این گوشت آلزایمر می‌آورد

تهران (پانا) - محققان دانشگاه میامی در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که مصرف بخش‌های باله، ماهیچه و غضروف ۱۰ گونه کوسه که پرمصرف‌ترین این گونه‌ها در جهان هستند، به‌دلیل داشتن دو سم مختلف باعث ایجاد بیماری‌های عصبی از جمله آلزایمر می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۳۴۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
خوردن این گوشت آلزایمر می‌آورد

به‌گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه میامی در یک مطالعه جدید، غلظت بالایی از سموم مرتبط با بیماری های عصبی را در باله ها و ماهیچه های ۱۰ گونه کوسه پیدا کردند. این تیم تحقیقاتی پیشنهاد می‌ کند که محدود کردن مصرف کوسه‌ ها می‌ تواند مزایای سلامتی مثبتی برای مصرف‌ کنندگان و همچنین حفاظت از کوسه داشته باشد، زیرا تعدادی از کوسه‌ های مورد تجزیه و تحلیل در این مطالعه به دلیل صید بیش از حد در معرض خطر انقراض هستند.

نمونه ‌های باله و بافت ماهیچه‌ ای ۱۰ گونه کوسه موجود در اقیانوس‌ های اطلس و آرام برای غلظت ‌های دو سم جیوه و β-N متیلامینو-L-آلانین (BMAA) جمع‌آوری شد. پروفسور دبورا مش (Deborah Mash)، استاد نورولوژی و سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: این مطالعات با بیماری‌ های تخریب‌ کننده عصبی مانند بیماری آلزایمر و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مرتبط هستند.

محققان دانشکده علوم دریایی و جوی و دانشکده پزشکی دانشگاه میامی غلظت ‌های جیوه و سم BMAA را در باله‌ ها و ماهیچه ‌های همه گونه‌ های کوسه در سطوحی شناسایی کردند که ممکن است سلامت انسان را تهدید کند. به گزارش سیناپرس، در حالی که هر دو سم جیوه و BMAA به خودی خود خطری برای سلامتی به همراه دارند، ممکن است در کنارهم اثرات سمی شدیدتری داشته باشند.

از آنجایی که کوسه‌ ها شکارچی بوده و در بالاترین سطح شبکه غذایی زندگی می‌ کنند، بافت‌ های آن ‌ها تمایل به تجمع و تمرکز سموم دارند که ممکن است نه تنها سلامتی خود کوسه را تهدید کند، بلکه مصرف‌کنندگان انسانی قطعات کوسه را نیز در معرض خطر قرار می‌ دهد.

نیل هامرشلاگ از دیگر محققان این پروژه تحقیقاتی در این رابطه می گوید: محصولات کوسه از جمله باله، غضروف و گوشت کوسه به طور گسترده در آسیا و در سطح جهان در جوامع آسیایی، به عنوان یک غذای لذیذ و به عنوان منبع طب سنتی چینی مصرف می شود. علاوه بر این، مکمل های غذایی مختلفی حاوی غضروف کوسه در سطح جهانی مصرف می شود.
نتایج پژوهش های ما نشان می دهد انسان هایی که از قطعات گوشت کوسه استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های عصبی باشند. مردم باید آگاه باشند و مصرف بخش های مختلف کوسه را محدود کنند.

از سوی دیگر حدود ۱۶ درصد از گونه های کوسه در جهان در معرض انقراض هستند. گونه های کوسه نمونه برداری شده در این مطالعه از نظر وضعیت تهدید از کمترین نگرانی (کوسه سر کلاهک) تا در خطر انقراض (سر چکشی بزرگ) توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) متغیر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار