سمیه نیک‌فکر*

یادگیری ترکیبی، راهکار اصولی برای چالش آموزش در پساکرونا

با تغییر شیوه آموزش در دوران همه‌گیری کووید۱۹ و تجربه فضای مجازی که برای معلمان، اولیا و دانش‌آموزان پیش آمد، مسئولان سیستم آموزشی سراسر دنیا به بررسی راه‌حل‌ها و تکنیک‌های گوناگونی در این مورد روی آوردند که پس از گذر از این دوران، شیوه آموزش باید چگونه دنبال شود؟ آیا باید به دوران قبل از کرونا برگردیم یا کلاس‌های آنلاین و آموزش از راه دور را تقویت کنیم و طرحی نو در اندازیم؟

کد مطلب: ۱۲۳۴۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد
یادگیری ترکیبی، راهکار اصولی برای چالش آموزش در پساکرونا

با اعلام شروع آموزش حضوری در برخی مدارس کم‌جمعیت، مدیران مدارس با چالشی تازه روبرو شده‌اند؛ بطوریکه پس از اعلام حرکت به سمت آموزش حضوری در مدارس روستایی و هنرستان‌ها، والدین به دو گروه تقسیم شده اند؛ گروه اول که به دلیل عقب‌افتادگی تحصیلی دانش‌آموزان بر بازگشت به آموزش حضوری تاکید می‌کنند و گروه دوم که با در نظر گرفتن اولویت‌های بهداشتی و سلامتی، همچنان مصر هستند آموزش بصورت مجازی ادامه پیدا کند، که در این میان، تعدد نظرات مدیران مدارس را تبدیل به نقطه ثقلی کرده است تا تمامی این فشارها و چالش ها را به گونه‌ای مدیریت کنند تا رضایت همه جلب شود.

چیزی که مسلم بنظر می‌رسد این است که آموزش در دوران پساکرونا نباید به شیوه پیش از پاندمی و حتی در دوره شیوع کرونا انجام شود؛ تجربه کرونا نشان داد منابع یادگیری متعدد و متنوع را می‌توان از طریق فضای مجازی در اختیار دانش‌آموز، معلم و خانواده‌ها قرار داد و مشارکت فعال خانواده‌ها در این دوران، تجربه ارزنده‌ای بود که لازم است در آموزش پسا کرونال نیز مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس تحقیقات، ثابت شده است که هیچ روشی همانند آموزش حضوری به ویژه در مقطع ابتدایی نیست؛ به دلیل اینکه روابط اجتماعی دانش‌آموز در مدرسه باعث تقویت مهارت‌های ارتباطی و منجر به دستیابی تجربه‌های واقعی زندگی در فضای مدرسه می‌شود.

بنابراین راهبردی که بیشتر کشورها به عنوان رویکرد اصلی آموزش برای بازگشایی مدارس در ادامه شیوع کرونا و یا حتی برای دوران پسا کرونا اعلام کرده‌اند، مدل یادگیری ترکیبی یا تلفیقی است.

در این نوع از یادگیری که هر دو مولفه آموزش آنلاین و یادگیری حضوری اتفاق می‌افتد، تجربه‌های یادگیری تخصصی‌تر خواهد بود. در این شیوه از تکنولوژی فقط در کلاس درس یا در هنگام تماشای اطلاعات مربوط به کلاس و محتوای درسی به صورت آنلاین استفاده نمی‌شود؛ بلکه اقدامات آموزشی که در کلاس حضوری انجام می‌شود، در جهت تقویت آموزش آنلاین و یادگیری عمیق در دانش‌آموزان استفاده می‌شود و برعکس.

به طور کلی در یادگیری ترکیبی، برخی از آموزش‌ها آنلاین است و دانش‌آموز بر سرعت مسیر یادگیری خود کنترل دارد و برخی دیگر از آموزش‌ها در محیط مدرسه و مدرس‌محور است؛ بطوریکه این دو روش مکمل یکدیگر هستند و یادگیری اصولی را به طور یکپارچه محقق می سازند.

بنابراین می‌توان گفت، راهبرد اصولی که در موقعیت کنونی چالش‌برانگیز می‌توان برای آموزش دانش‌آموزان با اولویت ایمنی و سلامت آنها در نظر گرفت، استفاده از روش یادگیری ترکیبی است، که راهکاری میانی بین آموزش به شیوه سنتی و آموزش مجازی می‌باشد تا با استفاده از از تکنولوژی‌های بروز و رسانه‌های دیجیتال بهترین فرصت‌های آموزشی را با انعطاف‌پذیری بالا در اختیار فراگیران قرار دهد.

*مدرس و خبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار