مقصودی، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با پانا:

باید دولت و مجلس به اقتصاد آموزش و پرورش توجه کنند

نقطه آغاز تحول در آموزش و پرورش، حل مسأله معیشت است/ نمایندگان یوسف نوری را به دلیل نگاه تخصصی و اقتصادی، به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب کنند

تهران (پانا) - نماینده سابق مجلس ضمن استقبال از معرفی یوسف نوری به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس به دلیل نگاه تخصصی و اقتصادی وی، ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس با رای قاطع، وی را به‌عنوان سکان‌دار وزارت آموزش‌ و پرورش انتخاب کنند.

کد مطلب: ۱۲۳۳۲۴۳
لینک کوتاه کپی شد
باید دولت و مجلس به اقتصاد آموزش و پرورش توجه کنند

حسین مقصودی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به معرفی یوسف نوری به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی، گفت: «عدم رای اعتماد مجلس یازدهم، به دو وزیر پیشنهادی آموزش‌ و پرورش، حکایت از حساسیت نمایندگان و تأثیر فرهنگیان بر روی نمایندگان در انتخاب وزیر آموزش‌ و پرورش دارد. اما گزینه سوم، دکتر یوسف نوری به دلایل مختلف شانس بالایی برای رای آوردن در مجلس دارد. ایشان معلمی را از کلاس درس در مناطق محروم و با گچ و تخته و تحصیل در مراکز تربیت‌ معلم شروع و مراحل رشد و ترقی را از کف تا ستاد طی کرده‌ است.»

وی ادامه داد: «از نگاهی دیگر، نگاه اقتصادی نو ایشان به آموزش‌ و پرورش و معیشت فرهنگیان، امید و بشارت اتفاقات خوبی را به فرهنگیان می‌دهد.»

مقصودی با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش امروز، با ابرچالش‌هایی مواجه است که توسط یک نفر حل نمی‌شود، افزود: «صدای اعتراض معلمان امروز در تمام شهرها نسبت‌ به حقوق و مزایا و معیشت و اوضاع کلاس‌های درس شنیده می‌شود، موضوع کرونا، ورود کامل بستر فضای مجازی به فضای کلاس درس و آموزش‌ و پرورش باعث شده دانش‌آموزان زیادی علی‌الخصوص در مناطق محروم و روستاها به دلیل کمبود امکانات و فقر مالی و نبود اینترنت از درس و کلاس درس فاصله بگیرند. به‌طور مثال، با تعطیلی خوابگاه‌های دانش‌آموزی در مدارس شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها از جمله خوابگاه‌های مدارس نمونه که محل جذب دانش‌آموزان مستعد از مناطق محروم روستایی بود باعث برگشت دانش‌آموزان به خانواده‌ها در روستاها شده و این دانش‌آموزان نتوانستند در یک فضای رقابتی سالم در کنکور شرکت کنند و آسیب جدی روحی و روانی برای این خانواده‌ها و دانش‌آموزان به وجود آمده‌ است که اثرات مخرب آن را در آینده خواهیم دید.»

باید دولت -مجلس به اقتصاد آموزش و پرورش توجه کند

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: «یکی دیگر از مشکلات وضع موجود، با توجه به افزایش تورم و با افزایش چند درصدی حقوق معلمان و حتی اجرای طرح رتبه‌بندی با تأخیر، نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود و تأثیر خاصی در اقتصاد و معیشت فرهنگیان ندارد. باید نگاه دولت - مجلس در کنار نگاه حاکمیتی تعلیم‌ و تربیت، به نگاه اقتصادی توجه کند و امید داریم، انتخاب دکتر یوسف نوری و حمایت از برنامه‌های ایشان تا حدودی مشکل معیشتی و آسیب‌های اجتماعی این مشکل را در خانواده بزرگ فرهنگیان حل کند. باید قبول کنیم، در شرایط فعلی کشور و بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، بدون حل اقتصاد و معیشت معلم، از فلسفه تعلیم‌ و تربیت نتیجه‌ای عاید نظام و کشور نخواهد شد.»

نقطه آغاز تحول در آموزش و پرورش، حل مسأله معیشت است

حسین مقصودی ادامه داد: «دولت-مجلس باید نگاه خود را به آموزش‌وپرورش با توجه به شرایط فعلی تغییر عملی دهد، باید قبول کنیم، فعلا اقتصاد، معیشت، ارباب این تعلیم‌وتربیت است، با شعار و حدیث و روایات و شکم گرسنه و فاصله طبقاتی انتظار از تعلیم‌وتربیت پویا و فعال بی‌فایده خواهد بود. در این شرایط تحریمی کشور و افزایش افسارگسیخته تورم باید قبول کنیم اقتصاد، نظام تعلیم‌وتربیت را افسار زده است، در شرایط فعلی، اقتصاد، نظام تعلیم‌وتربیت را محکم بر زمین زده است و در شرایط فعلی با این نگاه‌ها تعلیم تربیت صحیح جایی برای حرف زدن ندارد و نقطه آغاز تحول در آموزش و پرورش حل مساله معیشت فرهنگیان است.»

وی گفت: «با وجود همه مشکلات موجود، نباید، ناامید شویم و فکر کنیم به آخر خط رسیده‌ایم، قطعاً کشور از این بحران و مشکلات عبور می‌کند، کشورهایی مثل ژاپن، آلمان، کره جنوبی، مالزی چگونه از بحران‌های سخت عبور کرده‌اند؟ رمز موفقیت آن کشورهای دیروز ورشکسته و امروزه توسعه‌یافته، با توجه ویژه به معلم و کلاس درس، با شرایط روز و موقعیت‌سنجی شرایط کشورهای آنان توسط دولت‌مردان بود.»

این نماینده سابق مجلس افزود: «اگر دولت‌مردان دنبال تدبیر و راهکارهای اصولی و مدیریت صحیح نباشند، قطعا با بحران‌های بزرگ و جدی‌تری مواجه خواهیم شد. باید با رویکردهای اصولی در راه حل مشکلات به وجود آمده گام برداشت.»

وی ضمن استقبال از معرفی یوسف نوری به عنوان گزینه معرفی‌شده آموزش و پرورش به مجلس به دلیل نگاه تخصصی و اقتصادی وی، ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس با رای قاطع، وی را به‌عنوان سکان‌دار وزارت آموزش‌ و پرورش انتخاب کنند.

حسین مقصودی، معلم و نماینده سابق مجلس در ادامه چند پیشنهاد برای حل مشکلات معیشتی فرهنگیان داشت که به شرح زیر است:

1- از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم در بودجه ۱۴۰۱ سهم بودجه آموزش‌ و پرورش افزایش یابد. با این بودجه ۸ و نیم درصد، قطعا جز پرداخت حقوق آن‌هم بدون اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان، کار خاصی در نظام تعلیم و تربیت صورت نخواهد گرفت.

2- نظام رتبه‌بندی معلمان با در نظر گرفتن افزایش تورم در سال‌های اخیر اجرایی شود. در صورت اجرای نظام رتبه‌بندی با نگاه به بودجه پیش‌بینی شده در طرح و لوایح سال‌های قبل، نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود. اجرای آن یا عدم اجرای آن با توجه به وضعیت تورم چندان تأثیری به حال معیشت فرهنگیان نخواهد داشت.

3- وضعیت دسته‌بندی مدارس که به ۲۴ نوع مدرسه تقسیم‌ شده است، و از طرفی دسته‌بندی معلمان به معلمان رسمی، قراردادی، خرید خدمت، آموزشیار و امثالهم، تعیین تکلیف کرده که به سمت عدالت آموزشی و معیشتی و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی حرکت کنیم.

4- اختیارات سازمان نوسازی مدارس از حد سازمان و معاونت وزیر ارتقا یابد، در صورت امکان تبدیل به وزارت‌خانه شود یا ریاست سازمان اختیارات وزیر را داشته باشد. کلیه سازمان‌ها و نهادهایی همانند بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، حوزه محرومیت‌زدایی سپاه، مجامع خیرین مدرسه‌ساز داخلی و خارجی، حق‌السهم هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی فولاد، آهن، حق‌السهم سازمان‌های اقتصادی وابسته به شستا و سازمان‌های ایمیدرو و امثالهم که به‌صورت پراکنده در حال ساخت‌وساز مدارس در نقاط مختلف کشور هستند با هماهنگی و مدیریت جامع و کامل سازمان نوسازی مدارس اقدامات خود را انجام دهند. و در چارت سازمان نوسازی، معاونت بین‌الملل خیرین مدرسه‌ساز ایرانیان خارج از کشور ایجاد شود.

5- جهت حل مشکلات معیشتی و مسکن فرهنگیان، حق‌السهم مسکن فرهنگیان از 4 میلیون مسکن برنامه دولت سیزدهم مشخص شود. کنسرسیومی متشکل از وزارت آموزش‌ و پرورش، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت کشور و شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی، وزارت نیرو، تامین اجتماعی و دیگر ادارات و وزارتخانه‌های مرتبط با ساخت مسکن در شهر و روستا تشکیل شود، این کنسرسیوم با اختیارات ویژه وزیر آموزش‌ و پرورش، و ارائه برنامه و راهکار با تجربیات نیروهای وزارت آموزش‌ و پرورش، برای حل مشکل مسکن فرهنگیان کل کشور و ایجاد شهرک فرهنگیان و کاهش هزینه‌های ساخت در حق السهم وزارت‌خانه‌های مورد اشاره در کنسرسیوم ارائه طریق کند.

6- حق‌السهم مدارس کشور از از قیر رایگان اختصاص‌یافته به شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی در برنامه پنج‌ساله هفتم مشخص شود.

7- تشکیل بانک قرض‌الحسنه معلم زیر نظر بانک مرکزی و سازمان اقتصاد اسلامی با کمک دولت و اندوخته صندوق ذخیره فرهنگیان جهت ارائه خدمات به فرهنگیان سراسر کشور.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار