در نشست خبری دانش‌آموزان خبرنگار با مسئولین شهرستان ملارد عنوان شد:

راهکارهای نهادهای شهرستان ملارد جهت مبارزه با اعتیاد

ملارد (پانا) - در نشست خبری دانش‌آموزان خبرنگار با مسئولین، بر همکاری بین نهادهای ۱۶ گانه جهت جمع‌آوری، پیشگیری، درمان و اشتغالزایی معتادان متجاهر تأکید شد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای نهادهای شهرستان ملارد جهت مبارزه با اعتیاد

نشست خبری خبرنگاران دانش‌آموز آموزش و پرورش ملارد با حضور مسئولین ادارات شهرستان با موضوع پیشگیری و درمان اعتیاد در بستر فضای مجازی برگزار شد.

مجتبی کاووسی، مدیر فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، در پاسخ به اقدامات انجام‌شده در مورد جمع‌آوری معتادان گفت: اعتیاد موضوع پیچیده‌ای است و رسیدگی به این معضل، هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها را می‌طلبد. در بحث جمع‌آوری معتادین، شهرداری در تأمین وسایل نقلیه، نیروی انسانی، نگهداری و عقد قرارداد با کمپ‌های سطح شهر و تأمین هزینه، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

داود خادم، رییس بهزیستی ملارد در ادامه صحبت‌های مربوط به موضوع جمع‌آوری معتادان اضافه کرد: اعتیاد موضوعی چند وجهی است و علل مختلفی باعث پدیدار شدن این معلول می‌شوند.

وی افزود: معتاد متجاهر، فردی است که مسکن ندارد و در ملأعام اقدام به مصرف مواد می‌کند. در حل معضل اعتیاد، ۱۶ دستگاه موظف هستند و اگر همه این ادارات در کنار هم باشند، این معضل قابل حل است، همچنین برای این دسته از معتادان، باید پس از جمع‌آوری و ترک، بحث توانمندسازی و اشتغالزایی اتفاق بیفتد تا به آغوش خانواده و جامعه برگردند.

وحید یوسفی کارشناس آموزش همگانی نیروی انتظامی هم به پرسش دانش‌آموزان در مورد اعتیاد این‌گونه پاسخ داد: اعتیاد جرم نیست و بیماری است، وظیفه نیروی انتظامی در قبال معتادین ولگرد است و اگر سایر دستگاه‌ها همکاری کنند در مدت کوتاهی خیابان‌های شهر، پاکسازی می‌شود.

وی ادامه داد: تشکیل جلسات با شهروندان و بیان مشکلات آنها در این حوزه، ضروری است و آگاه‌سازی و کارزارهای رسانه‌ای، تبلیغات و معرفی خط ملی اعتیاد، از راه‌های مبارزه با آن است.

رسول ضابطیان، رییس اداره ورزش و جوانان نیز بیان کرد: اولین اقدام انجام شده در این زمینه، آگاهی بخشی به مربیان باشگاه‌های ورزشی در مورد مواد نیروزا و مخدر لاغرکننده است.

وی توضیح داد: بیشتر وظیفه ما در حیطه پیشگیری است و با پرکردن اوقات فراغت مردم به شکل مثبت و سازنده در حوزه پیشگیری از آسیب اجتماعی اعتیاد فعال هستیم. ورزش همگانی باید به عنوان یک جز از زندگی مردم باشد، به دانش‌آموزان هم سواد حرکتی را بیاموزیم چرا که آن‌ها آینده سازان کشور هستند و ورزش برای سلامتی آن‌ها و دوری از اعتیاد بسیار کارساز است.

فرزانه پیلتن، کارشناس فرهنگی کمیته امداد امام خمینی(ره) در مورد اقدامات انجام‌شده در حوزه کودکان طلاق یا یتیم، توضیح داد: بخش فرهنگی کمیته امداد در مورد کودکان دارای سرپرست غیر پدر و مادر، خدمات تحصیلی، کمک هزینه و خدمات مشاوره‌ای برای کودکانی که ترک تحصیل کرده‌اند، فعالیت‌های زیادی انجام داده است.

محمدرضا یزدان‌یار، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری هم به اتحاد دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مولفه در بحث آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است و باید با معتاد مثل یک بیمار برخورد کرد، تمامی دستگاه‌ها عزم راسخی در پیشگیری دارند و اگر ما تمام افکار را هم جمع‌آوری کنیم، با توجه به تعدد قومیت‌ها در ملارد و فرهنگ‌های مختلف، نمی‌توانیم نسخه واحدی برای همه شهرها در نظر بگیریم.

وی افزود: باید در قوانین داروها و‌ مواد مخدر بازنگری شود، کما اینکه در بعضی از کشورها داروهای مسکن هم بدون نسخه پزشک ممنوع است و این ممکن است در بازدارندگی از گرایش به اعتیاد موثر باشد.

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار