دبیر جشنواره نوجوان نوجوونیم:

ضرورت حمایت متولیان حوزه نوجوان از فعالیت‌های فرهنگی

تهران (پانا) - دبیر جشنواره نوجوان نوجوونیم گفت اگر قرار باشد در حوزه‌های جدیدی مثل کارآفرینی، علمی، ورزشی، معارف و سایر حوزه‌ها نیز برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی وجود داشته باشد، حتما به حمایت متولیان حوزه نوجوان نیاز است.

کد مطلب: ۱۲۳۲۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت حمایت متولیان حوزه نوجوان از فعالیت‌های فرهنگی

حسین شکیب راد، دبیر جشنواره نوجوان نوجوونیم، در گفت و گو با پانا اظهار کرد:«چند تفاوت اصلی بین جشنواره ما با سایر جشنواره‌ها وجود دارد. اولین تفاوت این است که در اکثر جشنواره‌ها اساسا اثر افراد مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما ما ابتدا به خود موثر یعنی کسی که آثار و فعالیت‌هایی در هر زمینه اعم از اجتماعی، فرهنگی، مطالعاتی، ادبی و هنری دارد توجه می‌کنیم و در مجموع هر گونه تلاش موثر که طی یک سال گذشته انجام داده باشد برای ما اهمیت دارد.

وی افزود:«دومین تفاوت، بحث حمایت و پای کار نوجوان بودن تا آخر خط است. به همین دلیل در سال نخست سراغ فعالیت‌هایی از نوجوان رفتیم که احساس کردیم می‌توانیم از آنان حمایت کنیم. در واقع به تازگی کار ما با برگزیده‌ها شروع شده است و با حمایت مجموعه‌های امین، برای پیشرفت چشمگیر این نوجوانان در زمینه‌های فعالیتی خود آنها برنامه‌های جدی داریم.»

شکیب راد تصریح کرد:« امسال به دلیل مشکلات مالی، حمایتی که مد نظر ما بود، رقم نخورد، اما حمایت اصلی ما اتصال نوجوانان برگزیده سال به مجموعه‌هایی بود که به صورت زیست بوم کنار هم قرار گرفتند و جشنواره نوجوونیم را راه‌اندازی کردند. مثلا روزنامه‌نگاران برگزیده نوجوان معرفی و یا نویسنده‌های برگزیده ما با مجموعه‌های حامی این امر جهت چاپ اثرشان مرتبط شدند و کنار سایر برگزیده‌ها راهنما و مربی قرار دادیم تا طرح و آثار آنها در جهت عملی و شکوفا شدن پیش برود.»

وی به متفاوت‌ترین بخش جشنواره نیز اشاره کرد و گفت:«متفاوت‌ترین اتفاق ما نوع داوری نسبت به سایر جشنواره‌ها است. یعنی داوری توسط خود نوجوانان صورت می گیرد. در مرحله اولیه جشنواره، بررسی رزومه و فعالیت‌های یک سال گذشته شرکت‌کنندگان را به تعدادی نوجوان توانمند سپردیم که آکادمی جشنواره را تشکیل می‌دهند. هر ساله این اعضاء هم تغییر خواهند کرد و اعضای جدید به آن اضافه خواهد شد و علاقمندان می‌توانند به عنوان عضو این مجموعه ما را همراهی کنند.»

این فعال فرهنگی حوزه نوجوان، حمایت متولیان حوزه نوجوان را مهم‌ترین مسئله برای گسترش زمینه‌های معرفی نوجوان برگزیده سال دانست و تصریح کرد:‌ «اگر قرار باشد در حوزه‌های جدیدی مثل کارآفرینی، علمی، ورزشی، معارف و سایر حوزه‌ها نیز برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی داشته باشیم، حتما به حمایت همگان نیاز داریم.»

وی ادامه داد:«در سال نخست، بزرگ‌ترین حامیان ما کانون پرورشی و فکری کودک و نوجوان، بسیج، صدا و سیما و شبکه امید بود، اما برای اینکه این دامنه حمایت را گستردش دهیم، نیاز به حمایت و نگاه جدی مجموعه‌هایی داریم که‌ جریان‌ساز بین نسل نوجوان و جوان هستند. همچنین تمام مجموعه‌های دغدغه‌مند و آنهایی که دوست دارند، مدیران آینده مملکت از بین این نوجوانان پرورش پیدا کنند نیز، نیازمند حمایت متولیان تولید محصولات فرهنگی، سیاست‌گذاران و سرمایه‌گذاران کلان و حتی اهالی فرهنگ و هنر است.»

شکیب راد گفت:«نوجوانان ۸‌ میلیون از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. اگر علایق آنها را در تولید محصولات دخیل نکنیم و اگر کانون توجه مجموعه‌های جریان‌ساز این حوزه نباشند، باید منتظر اتفاقاتی باشیم که نگران کننده است، پس از تمام متولیان امر نوجوان می‌خواهیم تا پای کار بیایند و دست در دست هم و با‌ حمایت خود، شاهد درخشش هر چه بیشتر این نسل در تمام عرصه‌ها شویم.»

خبرنگار دانش‌آموز: کوثر شهرباف

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار