کارشناس مسئول فرهنگی هنری و ادبی منطقه ۱۴:
نقش مدیران و سایر عوامل تربیتی مدرسه، در ترویج فرهنگ صحیح مطالعه مفید، مؤثر و ماندگار است
تهران (پانا) - کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی منطقه ۱۴، نقش مدیران و سایر عوامل تربیتی مدرسه را در ترویج فرهنگ صحیح مطالعه مفید، مؤثر و ماندگار دانست.
اعظم شهرابی فراهانی؛ کارشناس مسئول فرهنگی هنری و ادبی منطقه ۱۴ ضمن تبریک هفته کتاب و کتاب خوانی در گفت و گو با پانا گفت: «بی شک نقش مدیران و سایر عوامل تربیتی مدرسه، در ترویج فرهنگ صحیح مطالعه مفید، مؤثر و ماندگار است.»
وی ادامه داد: «در همین راستا، ضرورت دارد که به مناسبت بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، آموزش و پرورش با برگزاری برنامه ها و فعالیت های ارزشمند، نسبت به گرامیداشت این مناسبت مهم اقدام کرده که با عنایت به اهمیت سلامت دانش آموزان و رعایت پروتکلهای بهداشتی، کلیه فعالیت های دانش آموزان در هفته کتاب و کتابخوانی به صورت مجازی است.»
وی افزود: «در چند سال اخیر، به جهت برنامه های پیش آمده به خاطر کرونا و مجازی شدن مدارس، متأسفانه سرانه مطالعه بسیار پایین آمده است.»
شهرابی فراهانی بیان کرد: «مسابقات کتابخوانی که امسال به امید خدا دوره پنجم آن را به مدارس ابلاغ خواهیم کرد، با عنوان جشنواره دانایی، توانایی به صورت گسترده در کل کشور برگزار خواهد شد که خوشبختانه در دوره چهارم آن که سال ۹۸ برگزار شد، ما در کل منطقه، تعداد ۵ هزار کتاب درخواست دادیم که همه این کتاب ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت و مدارس فعال، در مرحله منطقه و منتخبین، در مرحله استان شرکت کردند.»
وی در ادامه گفت: «با توجه به اینکه طرح ملی ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه با شیوع کرونا و نبودن بچه ها در مدرسه متوقف شده و از آنجایی که طبق برنامه سالانه، تجهیز کتابخانه هر ساله باید مد نظر مدارس باشد، کارشناسی فرهنگی، هنری و ادبی تصمیم گرفت بسته های کتاب با موضوع های متفاوت، در اختیار مدارس قرار دهد تا در هفته کتاب و کتابخوانی گامی هر چند اندک در این راستا بردارد.»
وی خاطرنشان کرد: «برنامه های تکریمی پیشنهادی که باعث قوی تر شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی می شود اعم از: تقدیر از دانش آموزان، فرهنگیان و اولیای کتابخوان برتر، تقدیر از دانش آموزان نویسنده است.»
شهرابی فراهانی بیان کرد: «اقدامات و پیگیری های بعد از هفته کتاب هم دارای اهمیت است که شامل: پیگیری برنامه های مرتبط با گسترش فرهنگ مطالعه در طول سال تحصیلی، تنظیم جدول برنامه های عملیاتی به منظور ارتقای سرانه مطالعه و سرانه کتاب در طول سال تحصیلی، نظارت بر چگونگی اجرای برنامه های مرتبط در حوزه مطالعه کتاب و کتابخوانی، بازدید از کتابخانه های مدارس و در آخر مستندسازی از اقدامات انجام شده به صورت مختصر جهت ارائه به مراجع ذی صلاح، در صورت نیاز است.»
وی در آخر گفت: «مقتضی است مدارس پس از اجرای برنامه هفته کتاب و کتابخوانی، گزارش فعالیت های انجام شده در طول این هفته را تا ۱۰ آذر برای ما ارسال کنند. لازم به ذکر است پس از ارزیابی گزارش ها، بهترین مدارس از هر مقطع انتخاب شده و با حضور در آن مدارس، از آنها تقدیر خواهد شد.»
*خبرنگار دانش آموز پانا؛ فاطمه آبروش
ارسال دیدگاه