سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد:

آیا طرح جوانی جمعیت مخالف آزادی‌های مشروع شهروندی است

مصوبه خودرویی مجلس از ابتدا هم اشکال نداشت چند ابهام داشت/ هنوز مصوبه جدید خودرویی به شورا ارسال نشده است

تهران (پانا) - نشست خبری هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در محل این شورا برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۳۶۸
لینک کوتاه کپی شد
آیا طرح جوانی جمعیت مخالف آزادی‌های مشروع شهروندی است

هادی طحان نظیف صبح امروز در نشست خبری ضمن ارائه گزارشی از آخرین بررسی‌های طرح‌ها و لوایح در شورای نگهبان گفت: اخیرا لایحه‌ نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان فنی و حرفه‌ای مورد تایید اعضای شورا قرار گرفته است. همچنین در یک ماه گذشته طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بعد از چندین بار رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان تأیید و از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد.

وی ادامه داد: لایحه تصویب اصلاحات موافقت‌نامه کنوانسیون صدور و تایید گواهی‌نامه برای دریانوردان نیز مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد. لایحه پروتکل حفاظت از تنوع زیستی در دریای خزر نیز با تذکراتی به تایید اعضای شورای نگهبان رسید. همچنین طرح رفع موانع تولید محصولات کشاورزی دارای اشکالاتی بود که به مجلس ارسال شده است. طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار هم هنوز دارای ایراداتی است که باید رفع شوند. در این طرح اختیاراتی داده شده که خلاف نظام اداری است و همچنین تکالیفی برای وزارت دادگستری در نظر گرفته شده بود که فراتر از شرح وظایف وزیر دادگستری بود. همچنین برداشتن آزمون قضات و نمایندگان در این مصوبه آمده بود و برای برخی هنوز پابرجا بود، که این موضوع مخالف نظر اعضای شورا بود.

طحان نظیف اضافه کرد: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها نیز از مجلس قبل در رفت و آمد بود، اکنون اصلاحاتی در این مجلس انجام شده است و اعضای شورا هم اشکالات متعددی به بندهای این لایحه داشتند. نرخ عوارض نوسازی، اخذ وجه از مردم، منابع حاصل از صدور و تمدید گواهینامه، واژه‌های فارسی، تعریف کلانشهرها، معافیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از پرداخت حق ثبت املاک، اجرای اسناد لازم‌الاجرا و وصول مالیات از سوی مامورین شهرداری از جمله موضوعات اختلافی این لایحه است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: همچنین لایحه تصویب مقابله‌نامه ایمنی و بهداشت شغلی هم اخیرا توسط شورا تایید شده است. اما طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون انتخابات شوراهای شهر و شهرداران نیز بررسی شده است که نتایج آن امروز اطلاع‌رسانی می‌شود، هرچند یک ابهام و ایراد نسبت به این مصوبه مطرح شده است.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان دو اساس‌نامه کمیته ملی المپیک و صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان به تأیید شورای نگهبان رسیده و نامه آنها به دولت ارسال شده است.

هادی طحان نظیف در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ضعف نگارش در قوانین از سوی نمایندگان گفت: ما بارها در شورای نگهبان اعلام کرده‌ایم که بضاعت پژوهشی خود را در اختیار همه نمایندگان قرار خواهیم داد. غیر از این در جلسات مجلس هم حاضر خواهیم شد تا ابهامات و ایرادات تشریح شود. این انتظار را هم از دستگاه‌ها داریم که آنها هم نسبت به رویه‌های شورای نگهبان دقت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه وظایف شورای نگهبان مشخص است، گفت: ما ابتکار قانونگذاری نداریم و نقطه شروع مجلس است. شورای نگهبان طبق قانون ۱۰ روز نسبت به اظهارنظر درباره مصوبات فرصت دارد و شاید ما تنها نهادی هستیم که برای پاسخ دادن زمان داریم. اگر در این ۱۰ روز پاسخ ندهیم مصوبات به قانون تبدیل می‌شوند. ما نمی‌توانیم موضوعی را در دستور کار مجلس قرار دهیم و نمایندگان باید همه کار را شروع کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و این که گفته می‌شود آزادی‌های شهروندی مشروع افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: در مراحل ابتدایی نسبت به این طرح ابهامات متعددی داشتیم، چیزی در حدود ۱۰ صفحه. در فرآیند یکساله و رفت و آمد طرح بین مجلس و شورای نگهبان، به مرور اشکالات برطرف شد. یکی از طرح‌هایی که جلسات کارشناسی متعددی برای بررسی آن با موافقان و مخالفان برگزار شد، طرح جوانی جمعیت بود و به جایی رسیدیم که دیگر ابهامی نسبت به طرح نداشتیم و تایید شد.

وی به مصوبه خودرویی مجلس و درخواست رئیس مجلس برای تصویب آن هم اشاره کرد و گفت: هنوز مصوبه‌ای جدید را در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. ما هم معتقدیم که خودرو با قیمت مناسب و باکیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد و در جریان دغدغه نمایندگان هستیم. ما نسبت به مصوبه خودرویی مجلس چند ابهام داشتیم نه اشکال. هیات عالی نظارت بر حسن اجرای مصوبات نظام البته این مصوبه را مغایر سیاست‌هایی کلی می‌دانستند. اگر مصوبه دریافت شود هم شورا و هم هیات عالی نظارت درباره آن نظر خواهند داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار