چه مدارسی میتوانند برنامه ملی «نماد» را اجرا کنند؟
این برنامه برای دانشآموزان از تمامی پایههای ۳ دوره تحصیلی اجرا میشود/ مناطقی که بر اساس شواهد دارای خطرپذیری بالاتری باشند، تحت پوشش نسخه جامع «نماد» قرار میگیرند
تهران (پانا) - قائم مقام معاونت پرورشی و فرهنگی با اشاره به چگونگی اجرای برنامه ملی نماد، نحوه اجرای آن را شرح داد.
حسن شربتدار در گفتوگو با پانا با تشریح جزئیات برنامه ملی «نماد» اظهار کرد: «برنامه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان که به اختصار «نماد» خوانده میشود، برنامهای است که با هدف همافزایی ظرفیتهای درون و برون سازمانی و گسترش همکاریهای بین بخشی برای محافظت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر، طراحی و تدوین شده است و چارچوب آن به گونهای است که علاوه بر اجرای برنامههای پیشگیری اولیه، طبق یک فرایند جامع و با ابزارهای معتبر، دانشآموزان در معرض خطر نیز شناسایی شده و برای دریافت خدمات درمان و مددکاری اجتماعی معرفی میشوند.»
جانشین معاون پرورشی و فرهنگی درباره زمان آغاز فعالیت این برنامه افزود: «برنامه ملی «نماد» در قالب یک سند همکاری چنددستگاهی، در جلسه ۱۶ آذر ۱۳۹۴، با عنوان «سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان» به عنوان میثاق همکاریهای چندجانبه بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور سازمان برنامه و بودجه، قوه قضائیه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی کشور، تصویب شد. علاوه بر این همچنین در جلسه ۹۶ و ۱۰۴ شورای اجتماعی کشور نیز مورد تایید و تصویب قرار گرفت.»
شربتدار با بیان اینکه پس از تصویب سند، کار طراحی ابزارهای فنی آن در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و اجرای میدانی آن نیز از زمستان ۱۳۹۴، در ۷۲ مدرسه کشور از ۶ استان، به صورت آزمایشی آغاز شد ادامه داد: «نرخ پوشش این برنامه به تدریج گسترش یافت و اکنون در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، نسخه کامل آن در ۲۰ هزار مدرسه و نسخه کوتاه آن نیز در تمامی مدارس کشور اجرا میشود.»
قائم مقام معاونت پرورشی و فرهنگی در پاسخ به این سوال که این برنامه ویژه چه دانشآموزانی است عنوان کرد: «این برنامه برای تمامی دانشآموزان از تمامی پایههای سه دوره تحصیلی اجرا میشود. چارچوب برنامه به گونهای طراحی شده است که شامل دو محور اختلالهای سلامت روان و آسیبهای اجتماعی است و در مجموع ۱۳ اختلال و آسیب را تحت پوشش قرار میدهد که گام به گام گستره آن نیز اضافه میشود.»
وی با بیان اینکه از طریق ابزارهای معتبر غربالگری که خود شامل ۳ دسته ابزار (۱) غربالگری پایه (۲) غربالگری نشانگان محور (۳) غربالگری اورژانس است، پرسشنامههایی طراحی شده است گفت: «این موارد در سامانه جامع «نماد»، بارگذاری شده است و توسط دانشآموزان، معلمان و والدین، تکمیل و نتایج آنها توسط سامانه تحلیل میشود. دانشآموزان در معرض خطر در این راستا شناسایی شده و پس از تشخیص و سطح بندی مشکل برای دریافت خدمات مورد نیاز ارجاع میشوند.»
شربتدار با اعلام اینکه تاکنون در مورد عوامل سببساز گرایش دانشآموزان به آسیبهای اجتماعی، عوامل مختلف روانی، اجتماعی و فرهنگی بررسی و تحلیلهایی صورت گرفته است افزود: «برنامه ملی «نماد»، دستاوردهای خوبی از نظر خدمات پیشگیرانه، به همراه داشته است؛ طراحی ابزارهای فنی معتبر برای فرایندهای مختلف آموزش، غربالگری، درمان و مددکاری اجتماع؛ راه اندازی سامانه جامع «نماد»؛ شناسایی دانشآموزان در معرض خطر و ارائه خدمات مورد نیاز درمان و مددکاری اجتماعی به ایشان و راهاندازی خط ملی «نماد» به شماره ۱۵۷۰ از جمله این موارد است.»
قائم مقام معاونت پرورشی و فرهنگی خبر داد مناطقی که بر اساس شواهد دارای خطرپذیری بالاتری باشند، تحت پوشش نسخه جامع «نماد» قرار میگیرند و تمامی فرایندهای برنامه، به طور کامل در این دسته از مناطق اجرا میشوند.
ارسال دیدگاه