معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در همایش تجلیل از برگزیدگان جشنواره الگوهای برتر تدریس:
توسعه حرفهای معلمان امری مستمر است
تهران (پانا) - همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، در سالن ولایت آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و همزمان به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی در سراسر کشور برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل شهرستانهای استان تهران، همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، در سالن ولایت آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و همزمان به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی در سراسر کشور برگزار شد.
علیرضا کمرئی، در این جشنواره با اشاره به این که معلمان فرصت های یادگیری را برای دانش آموزان ایجاد می کنند گفت: هیچ فعالیتی در آموزش و پرورش به اندازه فرصت هایی که برای یادگیری ایجاد می کنیم اهمیت ندارد و آن هم برای معلمان که باید شایستگی های لازم را در حوزه معلمی کسب کنند تا بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمان نیازمند توسعه شایستگی حرفه ای خود هستند و آموزش و پرورش موقعیتهای را همچون این جشنواره فراهم می کند که فرصتی برای افزایش توانایی های ما به وجود آید.
وی گفت: رویکرد ما در ایجاد و فعال کردن موقعیت های یادگیری دو موضوع مهم و کلیدی است، که اولین عامل آن بهبود کیفیت زندگی کاری و حرفهای معلمان و دومین موضوع بهبود کیفیت، کارایی و اثربخشی کار معلمان است.
کمرئی، این عوامل را نیاز سیستم آموزشی دانست که در آن معلم احساس ایجاد کیفیت و رضایت شغلی بیشتر و احساس نقش موثر و مثبت در حوزه حرفه ای خود می نماید و پیامد این تغییر غیر از بهبود کیفیت کار معلم، متوجه دانش آموزی است که از این بهبود انگیزه بهره می برد.
این مقام مسئول، توسعه حرفه ای معلمان را امری مستمر دانست و گفت: چون نیازهای حرفه ای ما به سرعت در حال تغییر است و هر لحظه در معرض شرایط جدیدی قرار می گیریم، نیازمند تطبیق با شرایط زمانی و مکانی هستیم که باید در آن به ایفای نقش یادگیری بپردازیم.
علیرضا کمرئی بیان داشت: تعریف توسعه حرفه ای این است که چه کنیم که هر روز نسبت به روز گذشته بهتر باشیم و این موضوع در مضامین آیات و روایات دین ما هم وجود دارد که باید امروزمان از دیروزمان تفاوت داشته و بهتر باشد.
وی، شاخص کارایی معلمان را در مدیریت کلاس درس دانست و گفت: مدیریت کلاس همچون چتر گستردهای است که تلاش معلم برای کنترل فعالیت های کلاس همچون یادگیری، تعاملات اجتماعی و رفتار فراگیر را مهیا می نماید.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مهمترین عامل موثر در مدیریت کلاس درس و جو یادگیری را موقعیت ایجاد شده معرفی و تشریح کرد: با الهام از زیست ۲۰ ماهه در کرونا و فضای مجازی بیش از ۱۹هزار برنامه آموزشی در تلویزیون تولید شد و این امر همچنان ادامه دارد؛ همچنین برنامه شاد موقعیت و بستری بود که معلمان برای فعالیت و تولید محتوای لازم در آن زحمت مضاعف کشیدند و بیش از سه برابر کلاس های حضوری زمان صرف کردند اما همه این تلاش ها نتوانست کیفیت را در سیستم آموزشی ما حفظ نماید و خلاء آموزشی ناشی از کرونا در تمام دنیا و کشور ما محسوس است.
او خاطر نشان کرد: بسترهای یادگیری مجازی علی رغم همه تلاش های معلمان و دست اندرکاران آموزش و پرورش نتوانسته است شرایط مشابه آموزش و یادگیری حضوری را ایجاد نماید و ادامه این روش آموزشی منجر به شکست تحصیلی خواهد شد.
سخنگوی پروژه مهر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون آموزش و پرورش علاوه بر ایفای نقش گذشته و سنتی خود، نیازمند پرداختن به نقایص یادگیری مجازی، جهت جبران آن نیز می باشد.
وی در پایان صحبت های خود، معلمان را نیازمند سه دانش شامل: دانش محتوایی که باید به روز بوده و هر روز تجدید شود، دانش فناورانه و استفاده از آن جهت تسهیل گری در آموزش و یادگیری و همچنین دانش پدالوژی یعنی هنر و علم وجودی یک معلم دانست که جشنواره الگوهای برتر تدریس نیز با همین هدف برنامهریزی شده است.
ارسال دیدگاه