با تشکیل سه کمیته در طرح حمایت از حقوق کاربران

صدای بخش خصوصی شنیده می‌شود

تهران (پانا) - سه کمیته «کسب و کارهای دیجیتال»، «کمیته فرهنگی و رسانه» و «کمیته زیرساخت» در ششمین جلسه کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی تشکیل شد.

کد مطلب: ۱۲۳۲۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد
صدای بخش خصوصی شنیده می‌شود

به‌گزارش ایران، به‌گفته رضا تقی‌پور، رئیس این کمیسیون این سه کمیته جزو بخش‌های مهم و محوری کمیسیون هستند و از بخش خصوصی و گروه‌های مختلف به این کمیسیون دعوت شده‌اند تا مسائل را به صورت تخصصی‌تر در این کمیته‌ها بررسی کنند. با این مقدمه در پی آن شدیم تا بدانیم نظرخواهی از بخش خصوصی برای این طرح چه مزایایی در بردارد؟ و اینکه بخش خصوصی چه کمکی می‌تواند به این طرح کند. کارشناسان حوزه فاوا در این باره به «ایران» می‌گویند.

اقدامی مثبت

رضا الفت‌نسب، عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است تشکیل سه کمیته در کمیسیون مشترک طرح «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» و دعوت بخش خصوصی به این کمیته‌ها برای دریافت نظرات آنها و کار کارشناسی اقدامی مثبت و ارزشمند است.

الفت‌نسب گفت: همین که این عزم در مجلس وجود دارد تا بخش خصوصی را به کمیسیون دعوت و نظرات آنها را دریافت کند، اتفاق خوبی است و به تخصصی‌تر شدن بحث‌ها با نمایندگان کمک می‌کند اما باید دید چه ساز و کاری را برای مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته‌اند و چقدر به نظرات بخش خصوصی توجه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه شاید بتوان کمیته‌های دیگری ذیل این کمیسیون تشکیل داد، افزود: حتی تصورمی کنم دعوت از بخش خصوصی می‌تواند خود به روال ثابتی تبدیل شود تا در موضوعات دیگر که واقعاً نیاز بخش خصوصی است، نظرات بخش خصوصی که صدای مردم است دیده شود.

عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در ادامه گفت: طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی به معنای واقعی بخش خصوصی و کاربران در فضای مجازی را به‌صورت مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد تا سایر قوانین موجود در بخش‌هایی مثل صنایع، کشاورزی و... چون با اینکه این موضوعات هم به مردم ارتباط دارد ولی ارتباط آنها مستقیم نیست اما طرح جدید با 80 میلیون نفر جمعیت اعم از کسب و کارهای آنلاین و آفلاین و سنتی ارتباط مستقیم دارد، چرا که امروزه مشاغل آفلاین و سنتی هم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند بنابراین آنها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به‌گفته این کارشناس برای تأثیرگذاری نظرات بخش خصوصی در این کمیسیون، باید وحدت رویه و یکصدایی هم بین بخش خصوصی وجود داشته باشد. بهتر است کسانی که از سوی بخش خصوصی به‌عنوان نماینده به کمیسیون می‌روند نظرات تمام تشکل‌های این حوزه اعم از اتحادیه، نظام صنفی رایانه‌ای و... را نیز بشنوند.

به باور الفت‌نسب، اگر یکصدایی در بین نظرات بخش خصوصی هم وجود نداشته باشد و نظرات متفاوت و متنوعی از سوی بخش خصوصی ارائه شود مجلس هم نمی‌تواند تصمیم درستی اتخاذ کند.

عملیاتی کردن طرح با صدای مردم

مجید حصارکی، کارشناس فناوری اطلاعات نیز معتقد است که تشکیل سه کمیته در کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی اقدام مثبتی است و هر چقدر کارگروه و کمیته‌های تخصصی بیشتری با همفکری بخش خصوصی شکل بگیرد، بهتر است.
حصارکی گفت: بخش خصوصی عموماً وسط میدان‌های سخت است و شنیدن صدای آنها و گرفتن راهکار‌های اجرایی می‌تواند به بررسی بیشتر و عملیاتی شدن این طرح کمک کند.

به باور این کارشناس برای این طرح ابتدا باید اعتماد مردم را جلب کرد. مردم را که در این شرایط به‌دنبال کسب درآمد یا حداقل تفریح در فضای مجازی هستند، نباید ملتهب کرد و آرامش آنها را بر هم زد.
به گفته وی، قطعاً مردم نیز اگر بدانند سرویس داخلی بهتری وجود دارد به خودی خود و بدون دستور و اجبار از محصولات خوب داخلی استقبال خواهند کرد.

به اعتقاد حصارکی با دستورالعمل، کارها پیش نمی‌رود و این موضوع یک برنامه بلندمدت با جایگزین‌های عملیاتی می‌خواهد به‌طوری که قطعاً می‌توانیم در آینده شبکه ملی اطلاعات خوبی داشته باشیم اما اگر در زمان کم و با فوریت و دستور بخواهیم پیش برویم نه تنها طرح با شکست مواجه می‌شود، بلکه احتمالاً رنجش و التهاب در بین مردم بالا خواهد رفت.

به گفته این کارشناس فناوری اطلاعات باید بپذیریم مردم چه چیزی را دوست دارند و در گام بعد قبول کنیم اگر ذات رقابت را برداریم بازنده بزرگ این میان فقط مردم خواهند بود. بنابراین حال با پذیرش این دو اصل می‌توانیم با مشورت بخش خصوصی و اعتمادسازی در میان مدت و بلندمدت سرویس‌های داخلی خوبی را فراهم کنیم که بتوانند حتی با سرویس‌های خارجی رقابت کنند و ارزآوری نیز داشته باشند.

نیما نامداری، عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران نیز اعتقاد دارد، اگر زیرمجموعه‌هایی ذیل این کمیسیون تشکیل شود در بخش شکلی و فرمی به مراتب اثربخش تر خواهد بود، چرا که هر چه طرح‌ها تخصصی‌تر بررسی شود بهتر است.

نامداری گفت: موضوع این است که نماینده‌های بخش خصوصی را دعوت می‌کنند و نظرات آنها را می‌گیرند ولی در اجرا به نظرات این بخش توجهی نمی‌کنند. به نظر می‌رسد صرفاً برای اینکه بگویند بخش خصوصی هم در تدوین و تبیین طرح و لایحه حضور داشت از این قشر برای حضور در جلسات دعوت می‌کنند.

این کارشناس با بیان اینکه وقتی به مسیر یک‌ سال اخیر اینترنت در فضای مجازی نگاه می‌کنیم مشکل طرح شکل اجرایی کار نیست، افزود: در حقیقت مشکل اصلی محتواست. مشکل سیاست حاکم بر آن است که طرح حمایت از حقوق کاربران را جلو می‌برد و تغییر نام آن از صیانت به حمایت، محتوای آن را تغییر نمی‌دهد. به اعتقاد نامداری مشکل بخش خصوصی با این طرح در یک بند یا چند بند نیست، بلکه دیدگاهی است که بر این طرح حاکم است، دیدگاهی که متناسب با فضای مجازی نیست. بنابراین اگر چند نفری از اصناف بخش خصوصی هم در جلسات کمیسیون شرکت کنند و نظرات آنها هم شنیده شود ولی جهت‌گیری طرح تغییری نکند، خروجی خوبی نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار