از پرحاشیه‌های سینمای این هفته چه خبر؟

تهران (پانا) - آخرین دستوری که رئیس پیشین سازمان سینمایی از خود به یادگار گذشت و رفت، صدور مجوز تغییر کاربری سینما «عصر جدید» بود و اولین اقدام رئیس جدید سازمان سینمایی نشست با سینماداران و گوش دادن به رنج‌نامه‌هایشان بود.

کد مطلب: ۱۲۳۱۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
از پرحاشیه‌های سینمای این هفته چه خبر؟

در همان جلسه بود که مدیر سینما ماندانا هشدار داده بود که 34 سینما تقاضای تغییر کاربری داده‌اند و اهالی سینما از محمد خزاعی خواسته بودند که برای این حال بد سینمادارها فکری بکند.
رئیسی که پا در جای پای رئیس قبلی نگذاشت
تدبیر برای شرایط کرونا زده سینمای ایران سخت بود اما غیرممکن نبود ولی هیچ کسی فکرش را نمی‌کرد که «محمد خزاعی» چهره جوان و تازه‌نفس سازمان سینمایی بتواند این‌گونه چراغ سالن‌های سینما را روشن کند.
از نشست خزاعی با سینماداران تا روشنایی چراغ سالن‌های سینما در این روزها چند ماهی بیشتر نمی‌گذرد. شورای صنفی نمایش کمی بعد از واکسیناسیون عمومی و آرام شدن شرایط بحرانی کرونا در اولین گام اقدام به اکران فیلم‌های سینمایی کرد که کمتر کسی تصورش را داشت که به این زودی‌ها مجوز اکران بگیرند. از «درخت گردو» و «قهرمان» گرفته تا «گشت ارشاد 3» و در ادامه مسیر و در گام بعدی اقدام به اکران فیلم‌هایی با مضمون کمدی کرده است.
شورای صنفی نمایش در جدیدترین اقدامش تصمیم گرفته فیلم‌هایی با مضمون کمدی را روانه اکران کند. بعد از تجربه موفق فروش 15 میلیاردی فیلم «دینامیت» حالا شورای صنفی با اکران فیلم‌هایی مانند «گشت ارشاد 3» و «آپاچی» عزمش را جزم کرده تا اندکی جبران خسارت‌های وارد شده به سینماها در ایام کرونا را بکند.

سه‌گانه «گشت ارشاد» سعید سهیلی
«سعید سهیلی» کارش را با سینمای دفاع مقدس آغاز می‌کند و اولین فیلمش به نام «مردی از جنس بلور» با بازی ابوالفضل پور عرب بسیار دیده شد اما بعد از این فیلم تا مدت‌ها شکست در گیشه را تجربه می‌کند تا بالاخره توانست ردای فیلم‌سازی خاص خودش را بر تن سینما بپوشاند. وی با «چارچنگولی» بر سر زبان‌ها افتاد و از آن پس در سبک سینمایی خودش فیلم ساخت و هربار علی‌رغم حاشیه‌هایی که فیلم‌هایش داشت فروش‌های خوبی را در گیشه تجربه کرد. فیلم‌هایی مانند «ازدواج در وقت اضافه»، «گشت ارشاد» و «کلاشینکف» از جمله آثار سعید سهیلی است.
سینمای سعید سهیلی از سال 91 و بعد از ساخت و اکران «گشت ارشاد» در یک نقطه متوقف می‌شود و آن سه‌گانه گشت ارشاد است. سهیلی هربار برای ساخت گشت ارشادهایش با حواشی بسیاری روبرو می‌شود و اتفاقا همین حواشی کمک می‌کند تا بعد از اکران رکورددار گیشه شود. فیلم سینمایی «گشت ارشاد» در سال 91 و «گشت ارشاد 1» در سال 95 ساخته شد و هردو فیلم در گیشه با استقبال خوب مخاطبان همراه شدند و حالا نوبت به اکران «گشت ارشاد 3» رسیده است.
حالا بعد از 10 سال «گشت ارشاد 3» سهیلی بعد حواشی که یکی از بازیگران این فیلم به دلیل مهاجرت به ترکیه برای فیلم ایجاد کرده بود و دقیقاً در دوره‌ای که حتی به لحاظ سیاسی انتظار این نبود که این فیلم مجوز بگیرد ناگهان سراز پرده نقره سینما درمی‌آورد و به‌زعم بسیاری از کارشناسان پتانسیل خوبی برای رکورددار شدن در گیشه را دارد.
پای شرط‌بندی‌های ورزشی به «تومان» باز شد
فیلمی به تهیه‌کنندگی «سعید سعدی» و کارگردانی «مرتضی فرشباف» که سه سال پیش‌تولید شد و اولین بار در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر 98 به نمایش درآمد. فیلم «تومان» سومین تجربه مرتضی فرشباف درزمینهٔ کارگردانی است. او این اثر را بعد از «سوگ» و «بهمن» ساخت و از همان اولین اکران در جشنواره، با اقبال خوبی از جانب اهالی رسانه، منتقدان و مخاطبان سینما مواجه شد.
قهرمان قصه «تومان» داوود (میرسعید مولویان) است، جوان کارگری که سودای ثروتمند شدن در سر دارد و برای رسیدن به این خواسته، دست به شرط‌بندی و قمار می‌زند. داوود از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در طبقه پایین جامعه است بهترین راه برای یک‌شبه پولدار شدن و رد کردن خط فقر را در انجام کارهایی مثل قمار می‌داند. این فیلم در بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور یافت و برنده‌ی جایزه‌ «بهترین فیلمبرداری» از این جشنواره شد.

کمک «آپاچی‌ها» به تجارت سینما
اگر با آثار تجاری مانند «زن‌ها فرشته‌اند ۲»، «خالتور» «دم سرخ‌ها»، «لامبورگینی» ارتباط گرفته باشید قاعدتا فیلم «آپاچی» را هم می‌پسندید. آپاچی فیلمی کمدی و اجتماعی به کارگردانی آرش معیریان و نویسندگی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی حسین زندباف محصول سال ۱۳۹۷ است.
آرش معیریان که با ساخت فیلم «کما» پا به عرصه سینمای تجاری گذاشته است بعد از آن هر فیلمی که ساخته است پرفروش شده و این درحالی است که عموماً منتقدین سینمای وی را سینمای نازل و دم‌دستی عنوان می‌کنند.
در «آپاچی» رضا شفیعی جم، سحر قریشی، گیتی معینی و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.

ورودی اینفلونسرهای فضای مجازی به عرصه فیلم‌سازی
کارگردانش از اینفلونسرهای فضای مجازی است، احتمالاً چند بار حین گشت در اینستاگرام ناگهان ویدیوهایش به چشمتان خورده است. محمد امین کریم‌پور که اصلی‌ترین منبع درآمدش به همان ساخت کلیپ‌های طنز تبلیغاتی بازمی‌گردد و اتفاقاً در این حوزه موفق بوده است. در همان زمانی که خبر اخذ پروانه ساختش رسانه‌ای شد آماج حملات منتقدانش هم قرار گرفت تا آنجا که این نقدها سازمان سینمایی را مجبور به انتشار پیشینه فعالیت‌های سینمایی او کرد. طبق اسناد سازمان سینمایی محمدامین کریم‌پور مدرک کارشناسی ارشد سینما دارد و چند فیلم کوتاه را هم کارگردانی کرده است.
سرانجام محمدامین کریم‌پور به همراه رضا کریمی تهیه‌کننده باسابقه سینما این فیلم را جلوی دوربین برد و با نزدیک شدن به برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آن را به دبیرخانه این رویداد سینمایی تحویل داد اما این فیلم از راهیابی به این جشنواره بازماند.
با توجه به سابقه کریم‌پور در ساخت کلیپ‌های طنز گمانه‌زنی‌هایی ابتدایی مبنی بر این بود که «حکم تجدیدنظر» فیلمی در حوزه کمدی باشد اما طبق اعلام روابط عمومی پروژه، این فیلم، درامی اجتماعی است.
فرید سجادی حسینی بازیگر این فیلم سینمایی هم در گفت‌وگویی عنوان کرده بود: «من در این فیلم نقش یک دایی را بازی می‌کنم که به دنبال کلیه برای فرزندش است و در جریان یک قتل و قصاص هم قرار می‌گیرد.»
ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی و… بازیگران این فیلم هستند.
پرفروش‌های این هفته سینما
فیلم «دینامیت» همچنان در صدر سینماست و به فروش 22 میلیاردی رسیده است. این فیلم پس از کش‌وقوس‌های فراوان روانه اکران عمومی شد و در شرایطی که کرونا باعث آسیب جدی به سینما شده بود و آن را دچار ورشکستی کرده بود این فیلم ورق را تا حدودی برگرداند و رکورد پرفروش‌ترین فیلم در دوران کرونا را از آن خود کرده است.
دومین فیلم پرفروش سینماها «قهرمان» اصغر فرهادی است که از این فیلم به‌عنوان ناجی قهر مردم با سالن‌های سینما یاد می‌کنند. این فیلم هم‌اکنون 6 میلیارد و نیم فروش داشته است و سومین فیلم پرفروش سینمای ایران «درخت گردو» است که تا اکنون 3 میلیارد فروش داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار