رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به پانا تشریح کرد؛

سیاست جدید سازمان محیط زیست برای تامین حق‌آبه تالاب‌ها

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره سیاست جدید این سازمان برای تامین حق‌آبه تالاب‌ها گفت به وزارت نیرو اعلام شد که ابتدا حق تامین آب برای شرب، سپس برای محیط زیست و در نهایت برای مصرف کشاورزی است و در مورد تالاب‌ها برای تامین آب باید اقدام شود.

کد مطلب: ۱۲۳۱۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
سیاست جدید سازمان محیط زیست برای تامین حق‌آبه تالاب‌ها

علی سلاجقه در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی دو خبرنگار فقید حوزه محیط زیست اظهار کرد: وضعیت محیط زیست کشور را همه می‌دانند، سازمان محیط زیست با ساختاری که دارد، نمی‌تواند برای اعمال حاکمیت و نظارت قدرتی داشته باشد و آن را اعمال کند بنابراین باید ساختار را تغییر دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تلاش می‌‌کنیم با استفاده از ظرفیت مردمی و ظرفیت سازمان وظایف سازمان، در جهت اهداف محیط زیست گام برداریم.

تلاش برای تامین حق‌آبه تالاب‌ها

سلاجقه در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه مهم‌ترین وظیفه محیط زیست گرفتن حق آبه تالاب‌ها است، سازمان محیط زیست در دوره جدید چه اقداماتی را برای گرفتن حق‌آبه تالاب‌ها در دستور کار دارد، گفت: به وزارت نیرو اعلام کردیم که ابتدا حق تامین آب برای شرب و سپس برای محیط زیست و کشاورزی است که در مورد تالاب‌ها برای تامین آب باید اقدام شود به عنوان مثال برای تالاب ارومیه ۳.۴ میلیارد متر مکعب سالانه حق‌آبه تالاب است که مصر بر انجام آن هستیم.

وی افزود: برنامه‌ریزی شده است تا ۱.۴ میلیارد متر مکعب از رودخانه‌هایی که روی آنها سد زده نشده است تامین شود. ۴۰ درصد هم از مصارف سهم سدها است و یک میلیارد متر مکعب هم از زاب است.

سلاجقه گفت: برای همه تالاب‌ها تلاش می‌شود که حق‌آبه سایر تالاب‌ها تامین شود و تاکید بر این است که در شرایط کم آبی، میان آبی و پر آبی حق‌آبه تالاب‌ها تامین شود.

دستاوردهای اجلاس گلاسکو

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه درباره دستاوردهای اجلاس جهانی تغییرات اقلیم که در شهر گلاسکو برگزار شد، گفت: تغییر اقلیم موضوع اساسی است و مبتنی بر تغییر اقلیم، تنوع زیستی هم دچار مشکل شده است و شرایط اقلیمی همه دنیا را متاثر کرده است که در کشورهایی از جمله کشور ما شرایط شکنندگی بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: در نشست پاریس تاکید شده بود که سهم ایران برای کاهش گازهای گلخانه‌ای ۴ درصد است که در اجلاس پاریس، پیش تعهدی که امضا شد تعهدآور نبود چون باید در مجلس امضا و سپس ابلاغ شود که این اتفاق در مجلس نیفتاده است و یکسری شبهات دارد که باید برطرف شود.

سلاجقه گفت: کشورهایی که طبیعت دنیا را آلوده کرده‌اند و محیط زیست را از بین برده‌اند و دنیا را تخریب کردند الان به اینجا رسیدند که از تکنولوژی برای رفع این مشکلات استفاده کنند و تاکید دارند که کشورهای در حال توسعه پول تلطیف آب و هوا را بدهند اما ین سیاست کاملا استثماری است و چه دستاوردی برای ما دارد. در نهایت در اجلاس گلاسکو تعهدی امضا نشد.

سلاجقه با حق آبه تالاب انزلی گفت: تالاب انزلی یکی از سرمایه های کشور است و اجازه نمی دهیم انزلی به ارومیه تبدیل شود. در تالاب انزلی موضوع خفگی اتفاق افتاده، باتوجه به عدم وجود اکسیژن گونه های مهاجم جایگزین شده است. حتما در جهت تخصیص اعتبارات مصوب شده این تالاب اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: با این شرایط به کشوری که تروریسم اقتصادی محاصره اش کرده می گویند به تعهدات خود عمل کنید. جاده یک طرفه به سامان نخواهد رسید. سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری فوق العاده مدبرانه است و شاید چندان به آن عمل نکرده ایم اما خوشبختانه کارهایی انجام شده است. این سیاستها در بحث جامع نگری فوق العاده بسیار مترقی و رو به جلو است. کشور منطقه ما در اجلاس پاریس نه به صورت کمی که به صورت کیفی متعهد شده بود و در اجلاس اخیر هم عربستان و قطر مواضع خوبی داشتند. ما باید دیپلماسی محیط زیستی را ارتقا دهیم. ما از بعد حاکمیتی همکاری هایمان را با این کشورها باید گسترش دهیم.

سلاجقه درباره آب های ژرف افزود: ما مبتنی بر داشته های کشورمان برنامه نداریم. اما زمینه های آبی کشور اعم از آب های مرئی و نامرئی باید شناسایی و تعیین حجم شود و باید اولویت بندی کنیم. کشورهای حاشیه ما از این آب های ژرف استفاده کرده اند. ما باید با هزینه کمتر بهترین نتیجه را داشته باشیم باید تبیین می کردیم و خوشبختانه دنیا هم پذیرفت که ایران به صورت داوطلبان کارهای خودش را انجام می دهد. ما می خواهیم از ظرفیت های جامعه جهانی استفاده کنیم. نشستها و رویکردهای خوبی اتفاق افتاد که امیدوارم به منصه ظهور برسد. بیشتر مباحث آلاینده ها مطرح بود و ما در این زمینه کار خودش را انحام می‌دهیم. تکالیف دستگاه ها مشخص است و عملکردی هم اگر انجام نشده بازخواست می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درارتباط با طرح انتقال آب دریاچه خزر به سمنان گفت: در بحث انتقال آب، دنیا در انتقال آب تجارب متفاوتی دارد، و انتقال آب بین حوضه ای دیده نشده که خیلی موفق باشد. گاهی مساله آب شرب است که فرق دارد. در بحث انتقال آب دریاچه خزر هنوز اتفاقی نیافتاده و اعتبار اختصاص پیدا نکرده است. ما در دیپلماسی آب خوب عمل نکرده ایم. ما در مسائل آب‌های بین المللی، مباحث آبی و دریاها و اقیانوس ها و سفره های زیرزمینی قانون خاصی نداریم.

رئیس سازمان محیط زیست درباره مساله سدسازی از سوی ترکیه و حق آبه ایران گفت: نشست خوبی با ترکیه داشتیم و در دستور کار است که حق آبه های محیط زیستی خودمان را به دست بیاوریم.

سلاجقه درارتباط با مساله مصارف آب در کشاورزی گفت: کشاورزی یکی از بحث های اصلی مصرف آب در دنیا و کشور ماست، این آب به جا مصرف نمی شود. مدیریت آب در کشاورزی مدیریت عالمانه ای نیست. نقشه الگوی کشت کشور در دست تهیه است و باید فرهنگسازی اتفاق بیافتد که برمبنای برداشت های سرزمینی مان کشت کنیم.

وی با اشاره به مساله ریزگردها به عنوان یک چالش زیست محیطی گفت: نقشه کانون‌های اصلی گرد و غبار داخلی و خارجی شناسایی و مساحت یابی شده و جهت هایش مشخص شده است. در استان خوزستان بحث تالاب ها اولویت اول ماست و کارهایی انجام شده است، ما سال های گذشته نشست های خوبی با دیگر کشورها داشته ایم و آن را ادامه می‌دهیم که از ظرفیتهای منطقه ای مان کمک بگیریم. در شرایط کم آبی در بحث الگوگیری از رویکرد نرم دریاچه ارومیه می‌توانیم تالاب های استان خوزستان را مدیریت کنیم.

وی در ارتباط با سد چم شیر گفت: مساله سد گتوند در این سد هم وجود دارد. این مساله را در دولت مطرح کریم که موضوعی که در گتوند اتفاق افتاده اینجا اتفاق نیافتد. اما باید مطالعات انجام شود و نقاطی که زیر آب خواهد رفت مشخص شود. اجازه این فاجعه احتمالی را نخواهیم داد.

معاون درارتباط با مساله محیط بانان گفت: در مبحث محیط بانی چیزی که در طی این سال ها اتفاق افتاده در بحث اعتبارات افزایش 120 درصدی داشته ایم. با سازمان امور استخدامی جلسه داشته ایم و بحث محیط بانان مطرح بوده است.

سلاجقه درارتباط با محیط بانی که حکم قصاص گرفته است گفت: ما همانطور که خبرنگاری که زندانی شد را آزاد کردیم تلاش کرده ایم و با وکلای تراز بالا پیگیری کردیم که انشالله حکم بشکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار