در جلسه رای اعتماد به مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛
موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟
تهران (پانا) - در جلسه صبح روز سهشنبه 25 آبان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نمایندگان موافق و مخالف دلایل موافقت و مخالفت خود با وزیر پیشنهادی را بیان کردند.
محمد باقری در جلسه علنی امروز سهشنبه، ۲۵ آبان مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: من به عنوان نه اصولگرای تند و نه اصلاحطلب تند، بلکه به عنوان فردی مستقل معتقدم جناحیبازی پدر کشور را درآورده است اما طبق فرمایش مقام معظم رهبری یک اصولگرای اصلاحطلب هستم که معتقدم میتوانیم با تأکید بر اصول خودمان روشها را اصلاح کنیم.
باقری، مخالف: با انتخاب فیاضی تحولی که آقای رئیسی از آن صحبت میکند، شکل نخواهد گرفت
نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به یقین باید دنبال حجت شرعی در رابطه با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی باشیم، افزود: حتماً آقای رئیسی برای معرفی آقای فیاضی به چنین حجتی رسیدهاند اما نمایندگان نیز باید به حجت شرعی برسیم تا بتوانیم به ایشان رأی دهیم.
وی با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون نفر معلم در آموزش و پرورش با تحصیلات عالیه وجود دارد، ادامه داد: حال سوال این است که آقای رئیسی آیا در میان این یک میلیون نفر کسی مانند آقای فیاضی پیدا نشد این در حالی است که زمانی از آموزش و پرورش، مدیر برمیخیزید و در واقع وزیر و مدیرپرور بود اما اکنون بعد از ۴۰ سال به این نتیجه رسیدهایم که از بین یک میلیون نفر نمیتوان یک نفر را به عنوان وزیر انتخاب کرد تا سکانداری این مجموعه را بر دست گیرد.
باقری با اشاره به اینکه فیاضی حتی یک روز هم مدیر یک مدرسه نبوده و حتی مدیرعامل نیز نبوده است، گفت: به یقین این انتخاب معلمان را دلسرد خواهد کرد و توهین و دهنکجی به آموزش و پرورش میشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: متأسفانه بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب یک معلم با کرامت انتخاب نکردیم که کرامت معلمان را حفظ کند، این در حالی است که ما در آموزش و پرورش مشکل برنامه نداریم و سند تحول بهترین برنامه برای آن است اما کسی برای سکانداری این وزارتخانه مهم معرفی شده که حتی یک روز کار اجرایی نکرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: توسعه کشور با آموزش و پرورش است و بنده معتقدم با انتخاب فیاضی تحولی که آقای رئیسی از آن صحبت میکند، شکل نخواهد گرفت چرا که وزیر پیشنهادی حتی یک روز هم مدیر نبوده که ببینیم آیا مدیر تحولگر است یا خیر تا بتواند با استناد به آن در آموزش و پرورش هم تحول ایجاد کند.
وی تأکید کرد: با توجه به آییننامه داخلی مجلس نمایندگان باید به گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص این وزیر پیشنهادی توجه کنند. نمیتوان گفت کمیسیون خود به خود به مخالفت با وی رسیده است. در واقع باید بررسی کنیم سوابق ایشان چقدر تحولی و انقلابی بوده لذا خواهش میکنم به ایشان رأی ندهید.
نماینده مردم بناب در مجلس گفت: رئیسجمهوری صرفا یک هفته وقت دارد وزیر بعدی را انتخاب کند نه سه ماه، لذا خواهش دارم به احترام معلمان به ایشان رأی ندهید.
وحیدی، مخالف: دستگاه عظیم آموزش و پرورش مدیر تحولگرا میخواهد
محمد وحیدی هم در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: نکاتی که در مخالفت با آقای فیاضی مطرح میکنم قطعا از باب مخالفت با آقای رئیسی، دولت یا جریان انقلابی نیست، کما اینکه ما با افتخار پشت سر رئیسجمهوری که فردی انقلابی و ولایی و مورد اعتماد مردم است، ایستادهایم، اما در این شرایط انتخاب اصلح برای مهمترین دستگاه کشور از اهمیت بهسزایی برخوردار است.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس یازدهم ادامه داد: نمایندگان در روز رأی اعتماد به کابینه به همه گزینهها به غیر از وزیر آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند، چرا که این وزیر برای بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور فعالیت میکند، بنابراین وزارت آموزش و پرورش تاثیرگذارترین دستگاه بر آینده تربیتی و فرهنگی کشوری بوده که نظام و انقلاب آن ریشه فرهنگی دارد، ضمن اینکه این وزیر باید تحولی در مبانی زیربنایی این وزارتخانه ایجاد کند. همچنین با مجلس به عنوان مهمترین نهاد قانونگذاری و نظارت همراه شود، نه اینکه گزینه پیشنهادی این وزارتخانه در لابیها و پارکها انتخاب شود.
وی تصریح کرد: اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارشی در مخالفت با آقای فیاضی قرائت کرد، در نتیجه اخذ استعلامات و با نگاه دقیق به مدارک تحصیلی ایشان بوده است، چرا که ما مدیری میخواهیم که در دستگاه عظیم آموزش و پرورش تحول ایجاد کند، ضمن اینکه در شرایطی که یک مدیر مدرسه باید از سابقه ۵ ساله معاونت در مدارس برخوردار باشد، چطور وزیر پیشنهادی این وزارتخانه میتواند غیر از جنس این خانواده باشد.
وحیدی یادآور شد: در فضای مجازی و رسانهها بیش از ۲۰ ابهام نسبت به آقای فیاضی مطرح شده که باید توسط وی پاسخ داده شود و از جامعه ابهامزدایی شود تا در مجلس به یک تصمیم منطقی برسیم.
وی در ادامه از حضور تمام اعضای کابینه در جلسه رأی اعتماد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش انتقاد کرد و افزود: وزرا چرا در سایر جلسات مجلس که به امور مهمی همچون بودجه نویسی، حمایت از مردم در شرایط سخت کرونا، مشکلات فرهنگیان و رتبهبندی آنها میپردازیم، حضور ندارند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چرا برای عدم وجود نظام شایستهسالاری در این وزارتخانه و انتخاب مدیران استانهای این مجموعه با جریان فشار برنامهای ندارد، ضمن اینکه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین مهمترین مطالبه برای اجرای کیفیت بخشی به نظام آموزشی کشور است که وزیر آموزش و پرورش باید برای آنها برنامه عملیاتی داشته باشد. همچنین در برنامههای بالادستی برای این وزارتخانه مفاهیم اصلی آمده که وزیر آن باید توانایی تبدیل آنها به قدرت ایجاد برنامه عملیاتی را داشته باشد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ۳ چالش عظیم در فضای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نگاه به نیروی انسانی در شرایطی که این وزارتخانه با کمبود ۲۰۰ هزار نیرو مواجه است، توجه به نظام رتبهبندی معلمان که اجرای آن در دولت و مجلس به یک چالش تبدیل شده است و وضعیت بلاتکلیف صندوق ذخیره فرهنگیان که معلمان هر ماهه مبالغی را به آن واریز میکنند و به رغم ردیف بودجهای که برای سال ۱۴۰۰ برای آن تعیین شد، اما بعد از گذشت ۸ ماه این وزارتخانه گزارشی در این رابطه ارائه نداده است، از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی باید برای آنها برنامه داشته باشد.
غضنفرآبادی، موافق: شجاعت در تصمیمگیری یکی از شاخصهای برجسته مسعود فیاضی است/ وی میتواند مدیری هر چند ناشناخته اما تحول آفرین باشد
موسی غضنفرآبادی اما در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: هفته گذشته دکتر مسعود فیاضی پس از ماهها بحث و بررسی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیسجمهوری به مجلس معرفی شد. بلادرنگ شبکههای معاند نسبت به تخریب ایشان اقدام کردند، تخریبگران کسانی جز مروجان سند ۲۰۳۰، اختلاسگران صندوق فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده آموزش و پرورش نبودند.
نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: در جبهه مقابل، جبهه بزرگی از فرهنگیان و دلسوزان موافقت خود را با دکتر فیاضی اعلام کردند، وزیری که برنامههای جدی خود را ارائه کرده و نشان داده میتواند تحول گستردهای در آموزش و پرورش ایجاد کند.
وی با یادآوری شک و تردیدی که در ابتدا درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش داشت، اظهار کرد: با انجام تحقیقات و پس از جلسهای که در کمیسیون قضایی و حقوقی با وزیر پیشنهادی داشتیم، تردیدم رفع و ایشان را نیروهای توانمند و قابلی دانستم. داشتن فهم درست از توانمندیها و ظرفیتها یکی از شاخصهای مهمی است که آقای فیاضی از آن برخوردار است.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اظهارات رئیسجمهوری درباره سوابق اجرایی مسعود فیاضی گفت: با توجه به سوابق ایشان به عنوان معلم آموزشی و پرورشی، مطلع بودن از کتب و محتوای درسی و داشتن سابقه مدیرکل در آموزش و پرورش برایم ثابت شد که وی میتواند مدیری هر چند ناشناخته اما تحول آفرین باشد.
غضنفرآبادی یادآور شد: وزیر آموزش و پرورش فارغ از اینکه از مجموعه آموزش و پرورش است باید باور قلبی به اهمیت این مجموعه داشته باشد که آقای فیاضی از این موضوع بهرهمند است، آموزش و پرورش با بیش از ۱۵ میلیون دانشآموز و ۱.۵ میلیون معلم، نظرات، پیشنهادات و مطالبات گستردهای دارد که وزیر باید از بین مجموع درخواستها و مطالبات نظر صحیح را انتخاب و تصمیمگیری کند و آقای فیاضی از شجاعت و شایستگی لازم در این زمینه برخوردار است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: آقای رئیسجمهوری برای باند و جناح به صحنه وارد نشدهاند، ایشان حتی حاضر به شرکت در انتخابات ریاستجمهوری نبودند اما با توجه به مشکلات و دغدغههای مردم و درخواست دلسوزان و انقلابیون از وی وارد صحنه انتخابات و پیروز این عرصه شدند، آیا رئیسجمهوری که شبانه روز وقت خود را برای رفع گرفتاری مردم صرف میکند، مدیری که از توانمندی لازم برخوردار نباشد را معرفی خواهد کرد؟
وی در ادامه افزود: شجاعت در تصمیمگیری یکی از نکات برجسته آقای فیاضی است، همچنین جوان بودن، دانشگاهی و طلبهبودن ایشان شایان توجه است. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مسیر روشن و تحولی قرار دارد، رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر موضوع جوانگرایی و به کارگیری جوانان مومن، جهادی و انقلابی در عرصههای مختلف تأکید دارند و امروز آقای فیاضی جوانی مومن، جهادی و انقلابی است که به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است.
غضنفرآبادی ادامه داد: با توجه به شاخصهای جوانگرایی، خلاقیت، ابتکار، شجاعت، داشتن فکر روشن و برخورداری از امید و خطرپذیری دکتر فیاضی را مناسب این پست میدانم. ما باید به کارشناسی دولت اعتماد کنیم و با رأی مثبت و مساعدت به دولت به آقای فیاضی به عنوان یک جوان دلسوز انقلابی اعتماد کنیم.
گودرزی، موافق: فیاضی به مشکلات حوزه آموزش و پرورش مسلط است و راهحل رفع آنها را دارد/ وی توانسته رتبه نخست کنکور در سهمیه و ۲۲۰ کشوری را به دست آورد، بنابراین نخبه است
عباس گودرزی هم در موافقت با برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: روزی که از تریبون مجلس نام آقای فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت شد، جمعی از همکاران - که به نظر بنده اقدام نادرست و خلاف مشی رهبر معظم انقلاب بود- عدد ۲ را اعلام کرده و با ایشان مخالفت کردند. در همان روز با یکی از همکاران که مخالف وزیر پیشنهادی بود، صحبت کرده و پرسیدم که آیا صحبتهای وزیر پیشنهادی را شنیدهای؟ پاسخ ایشان خیر بود و دلیل وی این بود که وزیر پیشنهادی از بدنه آموزش و پرورش نیست.
نماینده مردم بروجرد در مجلس یازدهم با بیان اینکه همان روز به همکار خود گفتم که آیا ما در خانه ملت متولد شدهایم که امروز وکیل مردم هستیم و تصمیم میگیریم، افزود: به وی گفتم که نه تایید و نه رد کنیم، بلکه توقف کنیم و به صحبتهای وزیر پیشنهادی گوش دهیم.
وی اضافه کرد: اگر کسی از روز نخست شاغل در یک دستگاهی نبود، این بدان معنا نیست که قدرت اداره آن دستگاه را ندارد، در دوران انتخابات نیز به من و شما در فضای مجازی از این صحبتها گفته میشد تا انتخابات را مهندسی کنند.
گودرزی تصریح کرد: مجلس یازدهم، مجلسی انقلابی، مسلط به اوضاع کشور، توانمند و آشنا با محاسبات کشور است و این مجلس باید وزیری را انتخاب کند که اهل سیاستپژوهی باشد، چرا که مشکل کنونی کشور این است که مدیر اجرایی با سیاستگذار فاصله گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تفکر استراتژیک باید بر سازمانها حاکم شود، اضافه کرد: آیا ما در مجلس متولد شدیم یا رئیسجمهوری در نهاد ریاستجمهوری متولد شده است؟ الزاماً ممکن است افراد مربوط به بدنه یک دستگاه نباشند، همانند بسیاری از ما که پیش از نمایندگی فعالیتهایی داشتیم که از افرادی که چندین دوره وکیل مردم در خانه ملت بودند نیز موثرتر بودهایم.
وی با بیان اینکه هرچند وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از بدنه این وزارتخانه نیست، اما مامور به خدمت در این وزارتخانه بوده است، ادامه داد: وی در بحث سیاستپژوهی فعال بوده و به دنبال اتصال حوزه و دانشگاه است.
گودرزی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید انسانهای موحد، مومن، معتقد به معاد، آشنا به مسئولیتهای مربوط به خود، خدا، دیگران ، عدالت خواه و جهادگر تربیت کند، افزود: این وزارتخانه باید افرادی مانند سردار شهید محمد بروجردی، چمران، باکری و... را تربیت کند.
وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی به مشکلات مسلط است و راهحل رفع آنها را دارد، ادامه داد: وی توانسته رتبه نخست کنکور در سهمیه و ۲۲۰ کشوری را به دست آورد، بنابراین نخبه است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه شرایط کنونی عمومی کشور، منطقه و مذاکرات نیاز به وفاق، همدلی، انسجام و همبستگی با دولت انقلابی را بیش از پیش دارد، تصریح کرد: پس از شنیدن صحبتهای وزیر پیشنهادی، به این نتیجه رسیدم که باید به فیاضی رأی اعتماد دهیم.
سلیمی، موافق: فیاضی رویکرد تحول گرایی دارد
علیرضا سلیمی هم در موافقت با برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگرچه دوستان گلایههایی از نوع تعامل بخشی از دولت با مجلس دارند، اما باید گفت؛ گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر گردن مسگری، بنابراین مشکل فوق گناه فیاضی نیست، هر چند رئیسجهمور گفت که این رویکرد تغییر میکند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس یازدهم ادامه داد: در مورد مدرک آقای فیاضی باید گفت؛ ایشان استادیار هستند و شما میدانید برای گرفتن این مدرک باید مراحل بسیاری را طی کرد، ضمن آنکه بحث مدرک از زبان برخی منتشر می شود که سابقه آنها در رأی دادن جای سوال دارد، چرا که با برخی وزرا مانند صمت، کار و آموزش و پرورش که دیپلمه بودند، موافقت کردند و باید پرسید چرا آن زمان سکوت کردند. این در حالی است که ۴ وزیر سابق به عنوان کارشناس این وزیر پیشنهادی را تایید کردند، لذا باید نظر کارشناسان را مورد توجه قرار داد.
عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم بیان کرد: خواهشمندم در مجلس به نحوی صحبت نشود که شنوندگان قضاوت درستی از ما نداشته باشند، ضمن آنکه آقای فیاضی یکصد و اندی برنامه به مجلس ارائه داده اند، اما کسی توجه نمیکند! این برنامه های عملیاتی موارد مهمی همچون رتبهبندی معلمان و پاداش پایان خدمت بازنشستگان و سایر موارد را شامل میشود.
وی ادامه داد: ما از یکطرف میگوییم که به تحول نیاز داریم، از طرفی دیگر به جوانی که سابقه تحولزایی داشته و رویکرد آن تحولی است، توجهی نداریم. ضمن آنکه وی در ۴ معاونت آموزش و پرورش سابقه اجرایی دارد و از معدود وزرای پیشنهادی است که در زمینه گام دوم انقلاب برنامه عملیاتی ارائه کرده است. همچنین در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان به طور روشن و شفاف برنامه عملیاتی ارائه کرده است.
الهیان، موافق: انتخاب افراد باتجربه اما تکراری به معنای استمرار وضعیت فعلی است
زهره الهیان در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: دولت سیزدهم بیشترین اعضای هیأت علمی را در میان مسئولین و وزرا دارد و باید در اظهارنظرها در مورد آن انصاف را رعایت کنیم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در مورد وزارت آموزش و پرورشی صحبت میکنیم که علاوه بر یک وزارتخانه مهم باید یک نگاه استراتژیک و آینده پژوهانه نیز به آن داشت چرا که تربیت عناصر و فرزندان آینده کشور را در دست دارد و باید مدیری کارآمد، کارشناس، کلاننگر، انقلابی و مدبر برای آن انتخاب کنیم.
وی ادامه داد: لذا باید فرصت دهیم که آقای فیاضی در این مسیر برنامههای خود را عملیاتی کند، انتخاب افراد باتجربه ولی تکراری به معنی استمرار وضعیت پرچالش امروزی است در حالی که آقای فیاضی در ساختار آموزش و پرورش تجربه مدیرکلی دارند و ۷ سال سابقه تدریس داشته و افق و چشماندازهایی را برای آموزش و پرورش تدوین کرده است اما ما بحث نسبت فامیلی را در مورد ایشان بارها شنیدهایم اما کسی در مورد برادر شهید ایشان سخنی نگفته است.
الهیان با اشاره به تدوین برنامه تحولی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اجرای سند تحولی آموزش و پرورش گفت: برنامه ۴۰ صفحهای تدوین شده توسط ایشان به معنای ختم سند ۲۰۳۰ است و این یعنی پرونده ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش بسته میشود و موج تخریب در رسانههای بیگانه نشان می دهد انتخاب درستی برای وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: تحول در زیرساختها، تحول در نیروی انسانی، ساختار اداری، مالی و همین طور تحول در ساختار نرمافزاری و سختافزازی آموزش و پرورش در برنامههای ایشان دیده میشود، ما همه در خصوص پرداختن به مطالبات معوق و به حق معلمان در این سالها شنیدهایم اما آیا سوال شده است که تحول نرمافزاری در آموزش و پرورش چه جایگاهی در برنامهها دارد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به نظریه جامع حکمت و فلسفه امام (ره) در آموزش و پرورش گفت: ما برای تحقق این نظریه گامهای مهمی برنداشتیم و دانشآموزان ما دچار بحران هویتی در آموزش و پرورش هستند و چگونه زیستن و از کجا آمده و به کجا رفتن به دانشآموزان ما آموزش داده نمیشود و آنها با انبوهی از محفوظات و حساب و ریاضی مواجه شدند در حالی که آقای فیاضی برنامه جامعی برای این موضوعات دارد.
الهیان در پایان تأکید کرد: وزیر پیشنهادی برای فضای مجازی و هوشمندسازی مدارس، عدالت آموزشی، دانشگاههای مرتبط با وزارت آموزش و پرورش و سایر بخشهای این وزارتخانه برنامه مفصل و جامعی دارد.
دلخوش، مخالف: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت قرار ندارند/ وزیر پیشنهادی باید با مشکلات این حوزه آشنا باشد
سیدکاظم دلخوش اباتری اما در مخالفت با برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تقدیر از رئیسجمهوری و هیات دولت در شعری خطاب به آیتالله رئیسی گفت: گفتند که یاران موافق هستند/ مجنون شدند و همه عاشق هستند/ نصف وزرای تو رئیس جمهور/ از مدرسه امام صادق هستند.
نماینده مردم صومعهسرا در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه از روزهای قبل از انتخابات برای اولین بار نمایندگان برای رئیس جمهور امضا جمع آوری و از وی حمایت کردند، ادامه داد: در جریان رأی اعتماد به وزرا، نمایندگان مردم در مجلس با دولت همراهی کردند و وزرای پیشنهادی، بیشترین رأی را در طول تاریخ انقلاب کسب کردند.
وی خطاب به رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه مجلس شما را از خود می داند و دوست نداریم در شرایط فعلی دشمنان خرده بگیرند و دولت شما را ناکارآمد نشان دهند، عنوان کرد: از برخی از اعضای تشکیلات شما سوال کردم و آنها اعلام کردند که مشورتی با این افراد نشده است، راه فعلی مناسب نیست و مشکلات اقتصادی کشور را افزایش میدهد.
دلخوش با بیان اینکه رئیسجمهوری در مباحث خود اعلام کرد که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با کتاب و مدرسه آشناست، تصریح کرد: از بدنه وزارت آموزش و پرورش با حضور ۲ میلیون فرهنگی و معلم در طول تاریخ انقلاب رئیس جمهور، وزیر، استاندار و فرماندار انتخاب شده است و افراد علمی زیادی در آن حضور دارند، چرا باعث میشوید که فرهنگیان از شما برنجند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی جزوه ای را ارائه کرده که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مناسب است، ادامه داد: چگونه قصد دارید رتبهبندی معلمان را اجرا کنید؟ آقای میرکاظمی اعلام کرد که یک پنجم آن را تقبل میکند، اما وزیر پیشنهادی اعلام کرده است که رتبهبندی معلمان را به صورت کامل اجرا میکند! شما از تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان چه میدانید؟ شما در غیرانتفاعی تحصیل کردید، اما در دفاعیه خود به آن اشاره ای نکردهاید.
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم افزود: در برنامه پنجم توسعه ۱۰ درصد برای مدارس غیرانتفاعی پیشبینی شده، اما شما یک کلمه درخصوص درآمدهای آن مطلب ارائه نکردهاید، در برنامه شما اهداف بلندمدت، کوتاهمدت و میانمدت دیده نشده است. شما تجربه و تخصص وزارت آموزش و پرورش را ندارید و معلم و فرهنگی نبودهاید، اما مدتی در مرکز پژوهشها فعالیت داشته اید.
دلخوش خطاب به رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه آیا شأن آموزش و پرورش این است که بعد از انقلاب اینگونه با این جامعه بزرگ برخورد شود، آموزش و پرورش و معلمان این موضوع را نمیپذیرند، عنوان کرد: خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اولویت شما قرار ندارند، در حال حاضر آموزش و پرورش ۲۵ تا ۳۰ درصد کسری دارد و بازنشستگان آن با مشکلاتی مواجهند. آیا مطالبات آنها با این جزوه پرداخت میشوند؟
محرمزاده، مخالف: تقویت آموزش خصوصی مطرح شده در برنامههای فیاضی خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است
احمد محرم زاده یخفروزان هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مخالفت بنده با این وزیر به جهت دلسوزی بوده چرا که وزارت آموزش و پرورش بسیار اساسی است و مدیران آینده را تربیت میکند، گفت: آقای فیاضی شما مدیر پرورشی کدام مدارس تهران بودهاید؟ چرا مدرک دکترای شما از نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست و علت نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکترای فقه گرفتهاید.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه فیاضی از فعالیت خود در شورای فضای مجازی گفته که ربطی به آموزش و پرورش ندارد، عنوان کرد: طرح شما برای مشارکت با بخش دولتی چیست و وقتی از رتبهبندی صحبت میکنید هیچ مطالعهای در این خصوص نداشتهاید. در تحقیقات چیزی جز فقه دیده نمیشود پس چگونه خود را کارشناس مدیریت مهدکودکها میدانید و وقتی از آسیبشناسی در حوزه آموزش و پرورش میگویید گزارشی از مطالعات شما در این خصوص پیدا نمیشود.
وی در ادامه خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که به سند تحول اشاره کرده است، گفت: این سند تاکنون اجرا نشده و شما پیشنهادات اصلاحی درباره آن نداشتهاید، تعارض منافع در تمامی ارکان آموزش و پرورش باعث آسیب به آن شده است که شما درباره آن برنامهای ارائه نکردهاید.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: آموزش خصوصی و پولی خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است لذا برنامه شما برای ارتقای این بخش ناقض قانون است، همچنین تأکید بر تقویت بستههای کمک درسی دارید که این موضوع مافیای آموزش و پرورش را تقویت میکند.
محرمزاده در ادامه با اشاره به نبود بودجه رفاهی برای معلمان ابراز داشت: این نکته مطرح شده از سوی شما مثبت است اما هیچ راهکاری برای آن ندادهاید، همچنین منظور شما از حیات طیبه دانشآموزان و نگرش آخرتگرایانه برای تربیت کودک و نوجوان مشخص نیست و بیان تعامل مدرسه و مسجد، ادبیات جدیدی است که شاخص عملیاتی برای آن ارائه نکردهاید.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه نگرش سیستمی مدیریت را در تعارض با مدیریت جهادی دانست و گفت: پس چگونه میخواهید این دو را با هم انجام دهید، همچنین در مورد آموزشهای بینالمللی تأکید کردهاید اما مشخصی نیست از کدام کشورها میخواهید استفاده کنید چرا که با آموزههای دینی ما متفاوت هستند.
وی افزود: سازمان تربیت کودک در تئوری، لازم اما در در عمل جنایت است چرا که باعث ایجاد مافیا در این خصوص میشود. همچنین شما سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را نداشتهاید و علیرغم اینکه به خوبی به اولویتها و آسیبهای آموزش و پرورش اشاره کردهاید و سابقه حضور در مرکز پژوهشهای مجلس را داشتهاید اما برنامه عملیاتی برای موضوعات مطرح شده خود ندارید لذا نظرات شما خوب است اما در حوزه عمل هیچ اقدامی وجود نداشته و ندارد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: تعدادی از نمایندگان معتقد هستند در صورت عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رئیس جمهور سه ماه دیگر برای معرفی وزیر جدید فرصت دارد در صورتی که تفسیر شورای نگهبان از این موضوع تنها برای یک بار صورت میگیرد پس باید با دقت نظر نسبت به وی رأی داد.
ارسال دیدگاه