از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منتشر شد

فراخوان نخستین سلسله رویدادهای نمایشی و همایش‌های استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد (محرابیان)

تهران (پانا) - مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، فراخوان نخستین سلسله رویدادهای نمایشی و همایش‌های استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد (محرابیان) را منتشر کرد.

کد مطلب: ۱۲۳۱۲۲۶
لینک کوتاه کپی شد
فراخوان نخستین سلسله رویدادهای نمایشی و همایش‌های استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد (محرابیان)

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، حوزه هنری با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور ایجاد زمینه رشد و اعتلای هنری گروه‌های نمایشی و همچنین توسعه فراگیر فعالیت‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، نخستین سلسله رویدادها و همایش‌های استانی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد را در شش‌ماهه‌ دوم سال جاری (۱۴۰۰) برگزار می‌کند.

الف) اهداف اصلی رویداد

ـ فعال‌سازی و سازماندهی گروه‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در سراسر کشور

ـ ارائه راهنمایی، آموزش و هدایت گروه‌ها جهت ارتقاء کیفی فعالیت‌های نمایشی

ـ تولید نمایش توسط گروه‌ها متناسب با فضا و ظرفیت‌های اجرای مسجدی

ـ برنامه‌ریزی، حمایت و تشویق گروه‌ها جهت اجرای نمایش‌های تولید شده در مساجد محله، شهر، استان و کشور

ـ جذب حداکثری مخاطبان مردمی در تمامی گروه‌های سنی

ب) شرایط و مراحل برگزاری رویداد

ـ تمامی گروه‌های تئاتر مسجدی با ارائه معرفی‌نامه از سوی هیئت امنای مسجد یا مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند.

ـ تمامی گروه‌های متقاضی حضور در رویداد می‌بایست علاوه‌ بر ارائه معرفی‌نامه و پر کردن فرم مشخصات گروه، متن یا طرح نمایشی خود را برای حضور در رویداد به دبیرخانه مربوطه در استان خود ارائه نمایند.

(گفتنی‌ست چنانچه گروه از متون تهیه شده توسط حوزه هنری تحت عنوان «نمایشنامه بچه‌های مسجد» استفاده می‌کند تنها ارائه نام اثر و نویسنده کافی‌ست.)

ـ سایر متون و یا طرح‌های نمایشی برای حضور در رویداد و همایش نیاز به تأیید کارشناسان معرفی شده از سوی دبیرخانه استان دارند.

ـ رویداد و همایش در دو مرحله «اجراهای محله‌ای (در محلات شهر و روستا)» و «همایش استانی» برگزار خواهد شد.

ـ حضور در همایش استانی منوط به گذر از مرحله اجراهای محله‌ای است.

ـ اجراهای محله‌ای شامل نمایش‌هایی است که هر گروه در مسجد یا مساجد محله خود (در شهر یا روستا) دست‌کم ۱۰ مرتبه و در بازه‌ی زمانی ۲۷ آذرماه لغایت ۷ بهمن‌ماه سال جاری برای مخاطب عمومی به اجرا درمی‌آیند.

ـ هیئت انتخاب پس از تماشای یکی از اجراهای عمومی هر نمایش در مجموع بین ۷ تا ۱۰ اثر را جهت حضور در مرحله «همایش استانی» انتخاب و به دبیرخانه استان معرفی نماید.

(در این مرحله، هر اثر منتخبی که نیاز به راهنمایی و مشاوره (حضوری و غیرحضوری) داشته باشد می‌­تواند از کمک و مشاوره اساتید باتجربه استان و یا مرکز هنرهای نمایشی برخوردار شود.)

ـ تمامی نمایش‌های راه‌یافته به مرحله «همایش استانی» می‌بایست در بازه زمانی ۲۴ بهمن‌ماه لغایت ۷ اسفندماه، دست‌کم ۱۰ اجرا در ۵ مسجد مشخص شده در هریک از شهرها یا روستاهای استان داشته باشند.

ـ به تمامی گروه‌های راه‌یافته به مرحله استانی جهت هر اجرا در همایش استانی، مبلغی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان کمک هزینه پرداخت خواهد شد.

ـ هیئت انتخاب نمایش‌های برتر استانی از بین تمامی نمایش‌ها در مجموع بین ۲ تا ۳ اثر را به عنوان اثر برگزیده استان به دبیرخانه استان و ستاد مرکزی رویدادها معرفی می‌نماید.

ـ ستاد مرکزی رویدادها و همایش‌های تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از بین آثار برتر ارسالی از سوی استان‌ها اقدام به انتخاب و معرفی آثار برگزیده خواهد کرد.

ـ این ستاد به منظور تشویق گروه‌های برگزیده هدایای معنوی همچون سفرهای زیارتی، کتب و محصولات آموزشی و غیره و همچنین ایجاد امکان برای حضور در همایش سراسری، اجراهای چرخشی در کل کشور تحت عنوان «کاروان نمایش بچه‌های مسجد» و یا اجرای نمایش در یکی از سالن‌های حرفه‌ای تهران را در نظر خواهد گرفت.

ج) مقررات حضور در رویداد و همایش

ـ هر نمایش باید قبل از حضور در هر مرحله از همایش طبق برنامه اعلام شده در مسجد یا مساجد محله و شهر مربوطه اجرای عمومی داشته باشد.

ـ نمایش‌ها باید تک‌جنسیتی بوده و قابل اجرا در مسجد و یا محوطه وابسته به مسجد باشند.

ـ مدت زمان نمایش­‌ها باید حداقل ۱۵ دقیقه و حداکثر ۲۵ دقیقه باشد.

ـ اعضای گروه‌­های اجرایی بایستی از بین نوجوانان و جوانانی باشند که در مسجد محل یا کانون فرهنگی و هنری مرتبط با مسجد محل خود فعالیت دارند.

ـ مواردی چون کیفیت اجرا و تعداد مخاطب، نحوه تبلیغ و اطلاع‌رسانی، چگونگی ارتباط با مخاطب، موضوع و مضمون مرتبط با مخاطب مسجدی و مضامینی چون تاریخ شفاهی مسجد و وقایع انقلاب اسلامی در محل و همچنین زیست‌بوم فرهنگی منطقه، تناسب نمایش با محیط مسجد، ابتکار و خلاقیت در استفاده از فضا و امکانات موجود در مسجد و… از جمله مؤلفه‌های انتخاب و گزینش آثار در هر مرحله خواهد بود.

-در خصوص حوزه‌های هنری استان‌هایی که از نقشه تحول خود دفاع کرده‌اند، اولویت در حمایت با آثاری‌ست که مبتنی بر موضوع سند دفاع شده ارائه گردد. این بند شامل آثاری که از طریق کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در این رویداد شرکت می‌کنند نخواهد شد.

-آثار گروه‌های محلات محروم و حاشیه شهر در اولویت انتخاب خواهند بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار